< Tilbake til oversikten

Utslag på stixs selv om man ikke er i ketose?

Gracella sa for siden:

Jeg kjøpte ketostixs et par dager etter at jeg begynte på ketosekuren. Første gangen jeg prøvde de, så gav de utslag og jeg var fornøyd og mente at dette gikk bra.
For morro skyld ville mannen min prøve (han er ikke på noen kur) og det gav utslag hos ham også! Og han hadde spist masse brødmat den dagen.

Trodde ikke at det var mulig, egentlig. Spesielt med tanke på alle de her inne som skriver at de ikke får utslag etter så og så mange dager på kur.

Er det noe feil med stixsene mine? Eller med mannen min :eek: ?

Gracella sa for siden:

Ja, jeg har lest igjennom det en gang før, men den eneste konklusjonen jeg kan komme til er at han må ha vært i ketose på et magisk vis eller så var den han brukte litt defekt :veitikke:

Jeg måtte be han om å ta en ny stixs nå (ble litt spent), men den gav ikke utslag, så da er vel alt greit :)

Amica sa for siden:

Den kan vel gi utslag om han er dehydrert også? Evt. har spist veldig lite (selv om det han spiste var brødmat). For en teit mann - her bruker man mennene som sjekketissere så gir de utslag og greier :p

Gracella sa for siden:

He, he, ja her tror man at de skal være til hjelp :rolleyes: og så roter de alt til :D!!

Ciss sa for siden:

Det at en ketosestix gir utslag vitner bare om at man har ketoner i urinen. Ketonene kommer ikke nødvendigvis fra forbrent kroppsfett, men kan også skyldes fettet i maten. Så om man har spist et svært fettrikt måltid vil man også kunne få utslag på stixen.
Vet ikke om jeg klarte å forklare dette på riktig måte?

Distrea sa for siden:

Rett forklart-1 myyyye smør på maten kan også gi utslag noen timer etter det er spist :ja:

Eller feit ribbe med feit saus... åhhh... nå fikk jeg lyst på det :sikle:

Hedda:) sa for siden:

Ok? Så da er man ikke nødvendigvis i ketose selv om stixen viser det? :confused:

Distrea sa for siden:

hvis man teller karber, og er sikker på at man er innenfor grensa (under 20) så har igrunnen stixen lite å si... den kan være en pekepinn, men det er viktigere å stole på seg selv enn på stixen. :ja:

Noen har ikke utslag i det hele tatt, men kan være i ketose alikevel.

Jeg synes det er vanskelig å telle karber helt nøyaktig, så for meg er stixen et godt hjelpemiddel. I ketolyseboka står det jo at har du utslag så er du i ketose. Dette er første gang jeg har hørt at dette plutselig ikke stemmer...

Ciss sa for siden:

Hedda; I linken Aline har klistret litt lenger opp i denne tråden står det mer om dette.

Nille sa for siden:

Har du utslag på stix ER du i ketose. Du har ketoner i urinen. MEN

det er ikke dermed sagt at du forbrenner kroppsfett.

Som det står i linken det allerede er referert til så kan ikke stixen vite hvor ketonene kommer fra.

Om de kommer fra fett i maten eller fra forbrent kroppsfett . Har man drukket alkohol og/eller lite vann blir kroppen dehydrert og konsentrasjonen av ketoner vil være høy og gi utslag.

Man ER i ketose selv om årsaken til ketosen ikke er forbrent kroppsfett, men altså enten mat eller dehydrering.

Ketose er ikke synonymt med kroppsfettforbrenning og/eller vektnedgang. Det er en kjemisk prosess i kroppen.

Vet ikke hvordan jeg skal forklar det bedre.......

Ok, skjønner. Takk.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.