< Tilbake til oversikten

Spekeskinke - røkt/urøkt?

Alyssa sa for siden:

Jeg har prøvd å få tak i urøkt spekeskinke, men det var visst ikke så lett ... (Tenker på sånne pakker med spekeskinke i skiver.) På noen pakker står det at det er røkt, på andre pakker ikke. Så jeg prøvde en pakke det ikke sto røkt på, men røkt var den likevel. Spekeskinke er såpass dyrt at jeg har liten lyst til å prøve meg igjennom diverse typer, sånn i tilfelle jeg skulle treffe på en urøkt variant liksom :rolleyes:
Så nå lurer jeg på om noen vet om noen merker/typer som ikke er røkt?

Stinen sa for siden:

Hvorfor vil du ha urøkt spekeskinke? trodde det var røkingen som gjorde spekeskinken - men vet ikke..... Er det "dumt" i forholdt til lavkarbo å¨spise røkt kjøtt?

Alyssa sa for siden:

Nei, tror ikke det er dumt i forhold til lavkarbo. Og tror da det skulle finnes urøkt spekeskinke? Selve spekeprosessen er vel salting og tørking?
Grunnen er at jeg ikke liker røkt mat.

Stinen sa for siden:

AHA .. phyo! Siden jeg har spist 100 gr spekeskinke og kommer sikkert til å spise 100gr til i løpet av kvelden.. godgod sjeskemat =)

Anne sa for siden:

Jeg ringte med Jacobs på Holtet i Oslo, som har det meste, og spurte,men dessverre det finnes visst ikke oppskåret urøkt spekeskinke..:(

Alyssa sa for siden:

Å, det var dumt. Men kjempefint å få vite det da, tusen takk Anne! :blomster:

Huldr sa for siden:

Har aldri hørt før at spekeskinke skulle være røkt? :confused: Jeg pleier å kjøpe Strandaskinke, har du prøvd den? Det står ikke noe om røking på den, og den smaker ikke røkt heller ... Men jeg kan egentlig ikke huske å ha smakt røkt spekeskinke heller ...

Oppdatert: Fant ut at det er store forskjeller når det gjelder røyksmak på skinke. I føge denne linken har ikke Parmaskinke røyksmak i det hele tatt, og jeg mener den fås oppskjært også. Men den er dyr, da.

Om Strandaskinke står det "noe røyksmak". Jeg synes som sagt ikke den smaker røkt, men det spørs jo på ganen ...

Alyssa sa for siden:

Takk Frøy :klem:

Når jeg var på butikken i dag, fant jeg plutselig ut at jeg skulle gå bort til ferskvaredisken og se om de hadde noe spekeskinke der. Det hadde de, og når ferskvaremannen kom, sa jeg at jeg hadde hørt at det ikke gikk an å få tak i ferdig oppskåret spekeskinke urøkt. Det skjønte han ikke. Han gikk rett og slett bort og tok ned to forskjellige pakker oppskåret spekeskinke og åpnet. Tok en skive selv og ga en til meg. Den første var røkt og den andre var det ikke. Den som ikke var røkt var Strandaskinka. (Tror ikke den kan være røkt da, for jeg merker vanligvis den minste antydning av hva det skal være, og ferskvaremannen hadde rimelig god erfaring med spekeskinke.)
Det endte uansett med at vi hadde en lang (og for meg givende) samtale om spekeskinke. :D Og jeg kjøpte 10 tynne skiver parmaskinke fra ferskvaredisken. Fikk smake først, og det smakte NYDELIG. Akkurat som jeg husker fra den tida bestefaren min speket skinke selv, og vi fikk smake et par skiver når vi kom på besøk. Ikke var den mye dyrere enn annen spekeskinke heller, den var mye billigere i ferskvaredisken enn i pakkene med ferdig oppskåret!
Så det løste seg! :)

Stinen sa for siden:

Så bra at du fant en spekeskinke etter din smak.. det er jo SÅ godt!! mmmm

Alyssa sa for siden:

:ja: :sikle:

Anne sa for siden:

Så herlig at det løste seg, Alyssa. Spekeskinka fra Stranda er god...og det er Parma'n og:p

Huldr sa for siden:

Åh, så fint å høre at du fant en du likte! :suss:

Skjønner godt at du blir glad for en sånn ting! :ja:

I dag på butikken fant jeg en halv uoppdelt skinke det sto urøkt på (og til bare 99 pr kg ble det ikke så dyrt for den halve skinka), så tenkte jeg skulle si fra om det - men nå har du jo funnet det du lette etter, og hurra for det! :)

Anne sa for siden:

Det finnes mye urøkt uoppdelt skinke, Frøy. Verre er det med oppskåret. Så Alyssa var heldig.:) Fint det.

Huldr sa for siden:

Jeg skjønte det, men tenkte det evt kunne være et alternativ, hvis hun ikke fant noe oppskjært :). Det er jo et lite løft økonomisk å kjøpe en hel skinke ;)

Alyssa sa for siden:

Å, men det var jo kjempebillig da! Og en halv er litt mer overkommelig enn en hel for å si det sånn! :D Takk for tipset, det skal jeg sannelig se om jeg også finner :ja:

Anne sa for siden:

Gjett om det er. Også syns jeg det er så vanskelig å skjære tynne nok skiver selv. Pæreskinke går, for jeg har skjæremaskin, men ikke den hele/halve med bein:p

Huldr sa for siden:

Ja, det sto jeg og lurte litt på også der jeg sto med den i hånda - hvordan få delt den opp? :rolleyes: Bare hyggelig! Det var Gilde, og jeg fant den på Kiwi - men det var bein i altså, ikke pæreskinke, som Anne skriver ... Syntes ikke den så like god ut som Strandaskinka da, men det skal vel litt til ... Det var forresten morsomt at du med din fintfølende gane ikke fant røyksmak på den, det var det jeg tenkte nemlig! :D

(Elsker Strandaskinke, og andre skinker har jeg ikke smakt på flere år tror jeg, derfor ble jeg usikker på det med røyksmaken ...)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.