< Tilbake til oversikten

Ang. telling av karbohydrater

Søster sa for siden:

Sikkert et litt dumt spm. Men det er vel greit å spørre litt dumme spm. når en er nybegynner? ;)
Jeg har ikke fått helt taket på dette med utregning av karboer. Det jeg lurer på er om når det f.eks. står på næringsverdien til melkesjokoladen til Cloetta at den inneholder 53g hvorav sukkerarter er 12g og sukkeralkohol er 40g. Er dette noe jeg skal ta hensyn til. Eller skal jeg bare regne ut i fra at karbohydratinnholdet er 53g? Noen som skjønner spm?
Kan jeg bruke Splenda som søtningsstoff?
De første ukene, skal en da unngå sukkerfritt godteri og snacks helt?
Har sett noen oppskrifter her inne på hjemmelaget peanøttpålegg laget av peanøtter tilsatt olje. Er dette greit å spise? Har ikke peanøtter for mye karbohydrater?
Ja, en smule forvirret jeg :rolleyes: Blir takknemlig om noen kanskje kan gi meg noen svar :)

Marita sa for siden:

Prøver meg på noen svar, jeg.. :)
Sukkeralkoholer kan du trekke fra, så hvis sjokoladen inneholder 53g karber hvorav 40gr sukkeralkohol, inneholder den 13 karber pr 100gr. Litt mye, spør du meg, finnes bedre sjokolader! :) Sjekk f.eks Anthon Berg sin sugar free sjokolade, eller Atkins sine sjokolader..
Splenda kan du bruke, ja..! :D
Jeg unngikk ikke godteri og snacks, tror det er litt opp til hver enkelt.. hvis du er "avhengig" av snop idag, trenger vel ikke en pause å skade?
Det om peanøttpålegg har jeg ikke peil på desverre.. :)

Photobscura sa for siden:

Det er en fordel å unngå søtstoffer den første tiden i hvert fall. Problemet med kunstig søtning, som med søtsaker ellers er at det kan forstyrre rytmen i spisemønsteret ditt ved at du kan få en kunstig sultfølelse om du inntar for mye av det. Du blir heller ikke kvitt søtsuget, ettersom hjernens dopaminutskillelse ikke gjør forskjell på ekte og kunstig sukker, og vil dermed opprettholde søtsuget.
For flere stopper det også vektnedgangen, samt at maltitol som de fleste sukkerfrie sjokkiser søtes med er laksative :o

Peanøtter inneholder ca 10 gr kh pr 100 gr, så det kan fort bli for mye, men om du vil spise det, så må du selvfølgelig regne det med i den daglige karbokvota di, da ville jeg heller brukt det på noe annet :)

Lykke til :blomster:

Søster sa for siden:

Takk for svar begge to! Nei, peanøtter er ikke noe jeg absolutt må ha. Klarer meg fint uten :)
Og at søtningsstoffer kan være laxerende, det har jeg virkelig fått erfare i dag :o Spiste en hel Anthon Berg sukkerfri sjokolade etter å ha lest om hvor god den er og at den i tillegg inneholder lite karbohydrater. Tenkte at jeg tåler nok dette, og var helt sikker på at det skulle gå bra. Men tok grundig feil. En time senere startet det... Magen romler og jeg har dia.. :( Har egentlig ikke tid til å sitte på do store deler av ettermiddagen heller :nei:
Ellers har jeg spist frokostpannekake med kanel og meierismør (fant oppskriften her inne) og det smakte veldig godt :ja: Og til middag lagde jeg en gryterett (som jeg også fant her inne) med salat til. Den var nydelig og sterk. Har litt igjen som jeg har tenkt å kose meg med til kvelds :)

Høres bra ut, med maten ellers altså :D

Når det gjelder den maltitoten, så lønner det seg å være temmelig måteholden. De fleste tåler en rute eller to, men en hel sjokolade, og du har sirkuset i gang :o

Når det gjelder nøtter, så har macamdamia bare 5,2, og valnøtter tror jeg har bortimot 6-7.

Marita sa for siden:

Tror jeg må prøve den frokostpannekake-greia en dag, alle skryter av den jo! :D
Ellers så er jeg visst en av de heldige som er "immun" mot søtstoffer.. merker ikkeno' av maltitol eller noen av de andre, jeg.. høhø, tror det skyldes at jeg har spist masse lakserende søtstoff i årevis (pastill-addict, anyone? :p ) .. hehe!

Søster sa for siden:

:lol: Ja, det var det jeg også trodde at siden jeg har spist alt mulig av sukkerfrie pastiller, tyggis, drukket pepsimax osv. så skulle ikke dette bli noe problem for meg. Men tok feil ja :o Kanskje det må litt tilvenning til ;)
Frokostpannekakene må du prøve ja. De smakte veldig godt med kanel i, og så brukte jeg godt med meierismør under stekingen. Deilig kombinasjon av det litt søte og salte (smørsmaken) :)

Det er aspartam i Pepsi max, så det reagerer man vel kanskje ikke sånn på (dog jeg er meeeget skeptisk til å et fullkjemisk søtningsstoff :o).
Kun maltitol gir akkurat denne diaré og gassvirkningen, så vidt jeg vet, og om jeg ikke husker feil så er maltitol laget av mais.

AnetteS sa for siden:

Pepsi max :) nam nam
Er det eneste jeg er avhengig av, pleier å drikke oppril 4 liter om dagen:o Nå er regelen at jeg må drikke 4 glass vann/farris før jeg får drikke pepsi`n min. Resultatet er foreløpig idag 8 glass vann/farris og 3 med pepsi. Høres kanskje ekstremt ut, men jeg har kutta ned til minimumsgrensa for å overleve (les: ikke være en møkkakjærring med dårlig humør)

Hadde ikke så mye med tråden å gjøre, men har litt skrivekløe:p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.