Sitter og skal regne ut hvor mye karb'er det blir pr. måltid denne uken, men jeg synes det er så vanskelig.
Er det flere enn meg som sliter litt?
Antar at det blir lettere etterhvert når jeg begynner å rullere på ferdigutregnede måltider, men nå i starten er det litt mye på en gang. Både finne ut HVA man kan spise og HVOR mye man kan spise. :confused:
Det er litt å sette seg inn i, men det er ikke vanskelig dersom du veier på digitalvekt og bruker matvaretabellen på forsiden her. Jeg har skrevet ned det jeg bruker mest i en bok, så er det det bare å slå opp der, ferdig utregnet...:D
Det går mye lettere etterhvert, da tar du det på øyemål.
Lurt å ha en lapp hvor du fører opp de mest brukte matvarene og ha den tilgjengelig. :ja:
hvis du har bokser, poser... eller noe ferdig, så skriv rett på!
Feks: hvis du har en blåkål/brokkoli blanding... da kan du skrive på den hvor mange karber det er i hele posen og pr 100 gram GOD synlig med en god sprit tusj.
Er det det at det er tungvint eller vanskelig som er problemet?
F.eks har jeg planer om å lage en stor bolle salat i dag og få den til å rekke noen dager.
Antar at jeg da må veie opp alt når det er oppkuttet (før jeg tar i hver ting) og så plusse samme alt og dele på 100g og plusse opp til det jeg spiser osv?
Jeg tror jeg gjør det vanskeligere enn det er. :cool:
Jeg har stort sett regnet i hele dag...og snart har jeg nok ferdigmåltider (altså utregnet) til at jeg skal ha grei mat å variere på de neste ukene. :D
Et tips er at du, hvis du finner noe du liker, noterer hele "oppskriften" på måltidet og skriver ferdig summert hvor mange karber det inneholder.. på den måten kan du etterhvert mixe og matche fra frokost/middag/kvelds uten å måtte regne hver dag! Du må kanskje fortsatt veie, men du slipper regninga.. En annen ting er jo det at etterhvert sitter regningen også i fingrene, så blir lettere :D
Jeg bruker mat på data, men rømme og egg stemmer ikke der.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.