< Tilbake til oversikten

Karber i brokkoli

Madamim sa for siden:

Jeg sitter her med Matvaretabellen fra 2008 og den sier at karber i brokkoli er 1,9 i rå og 2,1 i kokt... Det står norsk brokkoli da, kan det være så stor forskjell fra andre brokkolier? Uansett er det en del mindre enn 3,1 karber som er oppgitt i den tabellen i forumet?

Photobscura sa for siden:

Jeg synes det er vanskelig selv det der, står jo mye forskjellig overalt.
Men en ting som kanskje tas med i betrakting er at stilken til brokkolien er mer stivelsesrik enn buketten.

I min tabell står det også 2,1 kokt, og 1,9 rå, men jeg har hørt (usikker på hvor, eller detaljer) at enkelte grønnsaker frigjør søtstoffer/stivelse når de varmebehandles, jeg kan ikke utdype noe mer, for jeg vet ikke om dette stemmer.

Madamim sa for siden:

Stilken er jo best :) Jeg spiser jo for det meste dampet brokkoli, så jeg skal bare regne med 3 karber da kanskje?
Jeg har litt noia for å få i meg for mye karber, så det går nesten den andre veien, jeg blir for forsiktig og greier ikke å komme opp i 15.

Skjønner hva du mener! SKal ha 25 nå, og plutselig er det kveld, og jeg har sju karber igjen og er mett :p

Madamim sa for siden:

Åh, det er bra jeg ikke er alene om det :o Tror jeg må dosere opp det jeg skal ha i meg jeg altså, ihvertfall i en periode. Men nå er jeg der at jeg går rundt og er mett lenge...

Det jeg kan tillate meg på fase to av Atkins er jo nøtter, så om det skorter, så tar jeg meg en neve mandler, f.eks.
Men det lønner seg nok i hovedsak å planegge litt bedre, sånn at man får mest mulig av karbene sine i form av grønnsaker i løpet av dagen! Hjelper på litt med noe løk, og rød paprika også. Ellers blir det rett og slett alt for mye grønnsaker for meg, om jeg også skal spise lit kjøtt eller fisk til.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.