< Tilbake til oversikten

Kan noen hjelpe meg å sette opp en meny eller et menyforslag?

strålende sa for siden:

Etter 2 svangerskap så er vekta langt fra der jeg vil den skal være, bør ta av 15-20 kg av helsemessige årsaker og mannen kunne også ha godt av å ta av ca 20 kg, han har diabetes . Kan noen hjelpe meg å sette opp en ukesmeny med frokost,lunsj,middag og kveldsmat forslag og hvor stor mengde hvert måltid bør inneholde? Er veldig takknemlig for starthjelp. Kan vi drikke pepsi max? er litt avhengig:p

Photobscura sa for siden:

Et godt forslag først og fremst er å velge en filosofi å følge. Ketolyse kunne sikkert ha passet bra for dere, enkelt å følge, og så vidt jeg husker er det meny-forslag i boka :)

Kult at du får med deg mannen! Gjør det langt enklere.
Lykke til :blomster:

Og hva gjelder Pepsi Max, så går det greit for noen å drikke det, mens for andre stopper vekta opp. For noen blir det bedre av å bytte til Cola Light (ikke Zero, samme søtninga som i Pepsi Max). Men prøv å hold på det på en minimumsgrense, og ikke erstatt vanninntaket med brus!

strålende sa for siden:

Takk for svar, er ganske så ny her inne og har ikke rukket å lest så mye her...Hvor kjøper man boka og kan jeg følge kuren når jeg ammer?

Du kan jo begynne med å legge om til generell lavkarbo, og begynne på boka når du er ferdig med å amme? Selv om jeg tviler på at det er farlig å amme samtidig, så er det det Dr Torkil Andersen som har skrevet boka anbefaler.
Men det kan jo hende de har den i biblioteket (i alle fall så har de den her på Grünerløkka), så kan du låne den og se litt i den om den er noe for deg!

Men i mellomtiden, kan du jo gjøre generelle tiltak, som å kutte ut brød, pasta, ris, godteri, poteter og andre sukker- og stivelsesholdig matvarer. Spis rent kjøtt, fisk og masse grønnsaker, bytt ut lettprodukter som lettrømme til setterrømme/creme fraiche, margarin til meierismør, bytt ut melk/brus med vann etc. Ellers er det utrolig mye kunnskap ute og går her, så surf litt rundt på sidene, så er det enormt mye å lære.
Og dersom det er noe du ikke finner via søkefunksjonen, så er det bare å lage en ny tråd og spørre :blomster:

Og når det gjelder dagsmenyer, så vil jeg anbefale å lese i journalene som ligger her inne, mange legger ut hva de spiser hver dag.
F.eks "Gerds nye livsstil", Gerd er liksom ketolysedronninga vår, og har lagt ut både dags- og ukemenyer :)

CHESS sa for siden:

Min dags-meny, som jeg synes funker fint:

FROKOST: Omelett av to egg, litt purreløk, 5 bacon skiver
LUNSJ: 2 stk hjemmelaget knekkebrød m/ smør, hvitost, litt agurk og 2 cherry tomater
MIDDAG: Kjøtt, fisk, eller kjøttdeig, grønnsaker og ca 100 gr blomkål (erstatt. for potet )
KVELDS : 1 stk hjemmelaget knekkebrød m/ smør og kjøttpålegg, litt agurk

Det ligger utrolig mange gode oppskrifter og tips ute på disse sidene. SURF !!
Her er det mye hjelp å få, fra alle som har holdt på en stund.
LYKKE TIL !!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.