< Tilbake til oversikten

Hvorfor gjør kaffe sånn?

nellie sa for siden:

Hvorfor er det sånn at kaffe setter fart på.. hva skal man kalle det.. magen..
Avløpssystemet.. you name it.

Stinen sa for siden:

Og hvorfor er det sånn at det ikke gjelder alle?!?! :( min mage er kronisk treg - skulle ønske det var noe triks med kaffe her i gården også.. eneste som hjelper innimellom er od på magnesium...

Aline sa for siden:

Godt spm, men det er definitivt greit å ha :D

Belseblubb sa for siden:

He-he.. vet ikke hvorfor, men bare at det hjelper.. Samme med sjokoladen fra Anton Berg. Mulig at løs mage kan beskrives som en bieffekt, men synes det kan være greit med litt dyttehjelp når fordøyelsen ikke akkurat går i 100!

nellie sa for siden:

Jeg trenger bare drikke en liten kopp kaffe, så går det som en drøm:D
hihi.

nellie sa for siden:

dette må nesten undersøkes mer grundig.

Stinen sa for siden:

Jeg tror jeg har svaret - etter en runde resonering. Koffein er jo gift å regne for kroppen - og når kroppen får gift så vil den skille dette ut - derfor øker den diuresen - sånn at vi tisser mye også må vi på do for å rense ut!.. Dette tror jeg, hvertfall.. Noe alla alkohol

nellie sa for siden:

Jeg trodde alkohol satt fart på systemet, fordi at det fikk musklene i kroppen og derfor også tarmen, til å slappe av?

nellie sa for siden:

Jajja, det funker i hvertfall. skal være fornøyd med det og ikke lure så illeeee mye.

Photobscura sa for siden:

Fagtermen ble litt heftig for meg, men kanskje noen med gode kunnskaper om rare medisinske ord på engelsk kan få noen mening ut av det:

Stinen sa for siden:

Kaffe stimulerer peristaltiken i tarmen (sammentrekningene som gjør at avføringen blir skubbet ut) og forhindrer derfor i noen tilfeller forstoppelse., det øker også utskillelsen av urin. ((Kaffe kan også forrårsake lett tarm bevegelse (???) ))

alternativ medisinere anbefaler kaffe som hjelp for å rense tarmen pga stimuleringen av peristaltikken.

Photobscura sa for siden:

Bra greier, søster Stinen :)

Vibeke-67 sa for siden:

De hadde en test på radio, disse gutta på p3 fra 10-12... den beste kaffen. ikke på smak men på å få futt på systemet...vet ikke vinneren, men pulver er best for min del...

Paxen sa for siden:

Coffee Enemas = Kaffeklystér..... :eek:

Ellers virker alkohol vanndrivende fordi det hemmer antidiuretisk hormon. Det er hormonet som holder tilbake vann i kroppen slik at vi ikke blir dehydrerte de gangene vi drikker lite. Så når vi drikker alkohol, skiller vi ut mer væske og blir dermed kunstig dehydrert. Husk å drikke nok vann dagen derpå :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.