< Tilbake til oversikten

Jeg trenger hjelp til å finne riktig dagsmeny

LilleT sa for siden:

Jeg har forsøkt å bevege meg over på noe som ligner Lindberg-kosthold de siste ukene. Jeg tror imidlertid ikke jeg får det helt til dette her. :o Jeg har forsøkt å skrible ned hva jeg spiser i løpet av en dag. Orker noen å hjelpe meg litt? Hva bør jeg gjøre annerledes?

Frokost
Grøt laget på 2 ss av en blanding av store havregryn, havrekli (der det fy-fy?), solsikkekjerner og linfrø og 2 dl. Ekstralettmelk
1 eple

Lunsj
Omelett av 2 egg og litt lettmelk stekt i olivenolje, sopp og grønsaker eller salat med kjøtt, fisk eller skaldyr og ost

Mellommåltid
1 biolayoghurt med markjordbær/jordbær
10 mandler

Middag
150 gram fisk, kylling, karbonadedeig eller svinekjøtt stekt i olivenolje. Masse grønsaker, bønner e.l.

Mellommåltid
2 ss cottage cheese med naturellyoghurt og litt lettsyltetøy
1 pære

Kvelds
1 rugsprø med Philadelphia light
2 rugsprø med masse makrell i tomat
Grønnsaker

Anne sa for siden:

Hvis du føler deg vel og oppnår det du ønsker med det du spiser, så ser det bra ut.
Hvis ikke så ville jeg først og fremst kutte ut frukt. Det er en del karber i frukt (fruktose)

Lettsyltetøy er nok også i meste laget.
Og jeg ville nok ha droppet rugsprøen til kvelds...hvis du ikke er veldig sulten da.....
Når det gjelder yoghurt, ville jeg ha spist enten naturell eller Yoplait 0,1% (Den er søtet med litt fruktose som har lavere GI enn sukker)
prøv deg frem og se hvordan det går. Kom tilbake hvis du ikke oppnår ønskete resultater.

Lykke til...og velkommen hit:)
PS. Vil forøvrig anbefale deg å lese en av Lavkarbobøkene...avhengig av hvilken retning du helst vil følge....

LilleT sa for siden:

Tusen takk for svar, Anne! :) Mener du at jeg skal kutte ut hele kveldsen, eller bare rugsprøene?

Er det ok med litt havrekli, eller bør jeg holde meg til store havregryn i grøten? :fersk:

luringen sa for siden:

du kan spise kvelds, men legg karbemåltidet til frokost eller lunsj. ta egg, ost elelr CC til kvelds f.eks. ser bra ut dette.

LilleT sa for siden:

Takk for hjelpen, luringen! :)

Summer sa for siden:

I tillegg vil jeg komme med et forslag om å raspe walnøtter og /eller ha en eggeplomme oppi grøten på slutten av koketiden. Det øker de sunne fettsyrene og proteinmengden, du trenger litt mer proteiner til frokost, selv om det er litt i solsikkekjerner og melken. (Du kan forsåvidt også ha CC i grøten.)

LilleT sa for siden:

Takker for tipset! :)

Er det virkelig ingen grenser for hvor mye egg man bør spise i løpet av en dag?

LilleT sa for siden:

Hmmm ... Det tar visst tid å få snudd om på alle de opprinnelige forestillingene mine i forhold til kosthold. :o

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.