1 boks rømme
sitronsaft og splenda til du får et litt syrlig/søt smak.
Tar det på feelingen sjøl, så jeg vet ikke helt hvor mye.
Denne blir litt tynnere enn bare rømme-konsistens
Tomt risteglass (syltetøyglass eller lign med lokk)
en god splash kaldpresset olivenolje 1-2 dl
en god splash epleeddik, hvitviseddik eller lign 1/2 -1 dl
1-2 tskj sennep (Dijon eller annet)
salt
pepper
litt splenda
evt et hvitløksfedd/grønne krydderurter av noe slag, enten basilikum eller persille eller gressløk
saften av en halv sitron er godt
rist godt og du har god dressing i mange dager
ble den for sur har du mer olje i, evt mer splenda
ble den for oljete tar du mer eddik i
Jeg pleier å blande rømmen med litt ketchup uten sukker, og litt tabasco eller annen chilisaus. Har også oppi krydder etter smak, gjerne løkpulver, paprika og masse dill. Blir litt party-dressing aktig :)
Ellers kan du søke på nett etter oppskrift på EKTE caesar-dressing, den er lett å gjøre lavkarbo. Husker ikke akkurat, men det er eggeplomme, olje, litt senep, litt eddik, salt, pepper og revet parmesan.. og sikkert noe annet krydder... mmmmmmm
Jeg hadde denne til luksussallat i dag, vet ikke hva slags dressing du vanligvis bruker til luksussallat men denne var veldig god, vel og merke om du liker sterke ting, for det gjør denne husfrua hehe:
Majones, salt og MYE pepper, grillkrydder og piffi!
Cæsardressing: 10 eggeplommer 5 fedd finhakket hvitløk 10 ansjosfileter 3 ss dijonsennep 1 dl sitronjuice 1 ss worcestersaus 0,5 l olivenolje Salt og pepper
Kjør alle ingredienser i en kjøkkenmikser, smak deg fram med salt og pepper. PS: Pass på at alle ingredienser holder samme temperatur slik at dressingen ikke skilles.
Ser omtrent ut som dressingen jeg tenker på ja, har sett dem lage det på BBC food :)
10 eggeplommer og en halv liter olje ja.. i tillegg til alt annet, da nærmer vi oss 1 l dressing... burde holde en stund :)
Den jeg så hadde i tillegg mengder revet parmesan rørt inn på slutten... mmmmmmmmm
Denne erstatter kanskje ikke rømmedressing, men er veldig god og kan brukes til mye. Jeg lager basilikum-olje av fersk basillikum, hvitløk, rapsolje, sitron, salt&pepper. Kjører det hele med stavmixer. Denne er veldig god oppå salat og jeg bruker den som smaksforsterker i mange matretter. En dæsj i tomatsausen, på omeletten, i suppa, over pizzaen, i gryteretter og er veldig god over brie-ost. Tidligere brukte jeg den i steden for smør på brødskiva sammen med pålegg. Fyll opp i en fin flaske. Anbefales å ha stående på kjøkkenbenken!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.