< Tilbake til oversikten

Raptors kamp

raptor sa for siden:

Positivt utslag på stix i dag, så da gjør jeg vel ting riktig? Har bytta bort pepsi max mot vann!! Savner pepsien, da:(. Litt usikker på hva slags grønnsaker jeg kan bruke. Har lest en plass at det er fortrinnsvis grønne grønnsaker som skal benyttes. Og så lurer jeg på hvor mye fett og hvaslags fett som er gunstig? Mettet eller flerumettet? Hvor mye proteiner skal kosten inneholde?? Ehh. Mange spørsmål her.:confused::confused::confused: Anyone?

raptor sa for siden:

Stixen var mørk lilla, så dette er bra. Vekt før oppstart: 109 kg. I dag: 107,1. Fabelaktig bra. Har endel utfordringer i vente, da. Som barnebursdag på søndag og barnebursdag på mandag. Noen som har noen gode oppskrifter på god lavkarbo digg? 4. mai har vi konfirmasjon og enda mer kaker..

nellie sa for siden:

Er bare til å søke opp i oppskrifter her, så finner du masseeeeee deilige oppskrifter!

SusieBlues sa for siden:

Grønnsaker som vokser over bakken (unntak: mais) anbefales.
Og mettet fett, men pass deg for herdet fett, det er gift!

Håper du trives her inne!

raptor sa for siden:

Bruker stort sett rapsolje til matlaginga, jeg. Går det bra?

SusieBlues sa for siden:

Oj, det aner jeg ikke noe om. Bruker stort sett extra virgin kokosfett og vanlig smør, jeg.

raptor sa for siden:

hvor får man kjøpt slik fett? det eneste mettede fettet jeg spiser er gjennom maten, bacon, kjøttdeig osv. Må kanskje kjøre på med mer.

SusieBlues sa for siden:

Kokosfett får du kjøpt hos Life og SunKost. Den beste er Extra Virgin, den smaker bare kokos. Den andre er bra til steking og slikt, men er ikke noe god å spise ren med skje.

raptor sa for siden:

takk for gode råd. skal ta det med meg når jeg er på handlerunde.

raptor sa for siden:

2,2 kg ned!!
I uke etter jeg starta dette kostholdet, viser vekta 106,8 kg. Den stod på 109, så dette er jo ikke så verst. Har allerede berga meg gjennom en busdagsfeiring som har vart over 2 dager. Nå gjenstår konfirmasjon. Takket være masse gode råd og tips, tror jeg at det skal gå bra. Skal nok klare å lage en eller to gode kaker som jeg og kan kose meg med.. Forslag på en god festkake?

raptor sa for siden:

I følge stixen er jeg ikke i ketose lenger, men jeg har ikke endret eller tilført noe i kostholdet som tilsier at jeg ikke skulle være det. Eneste som har skjedd er at jeg har fått mens. Føles fremdeles som jeg er i ketose, da. Forvirrende, dette. :confused::confused:

SusieBlues sa for siden:

Stixen er ikke 100%. Hvis du spiser som vanlig, så er du nok i ketose.

raptor sa for siden:

Joda,er nok fremdeles i ketose. Vekta viser nedgang hver deg. Utrolig morsomt, da. Har konfirmasjon til helga. Eldste mann skal til alters. Dagene fremover mot helga(bare 2 dager igjen) kommer til å bli preget av kakebaking, tøystryking osv. Er høvelig godt i rute, da. Har et par kaker til å bake, en ostekake og en gulrotkake. Og så skal jeg bake glutenfrie rundstykker. Og lage en lavkarbokake av noe slag... Har akkurat hakket opp mandler. Får se hva jeg får til av det.

SusieBlues sa for siden:

Oj, høres ut som det er travelt! Av baking av lavkarbokaker vil jeg anbefale ostekake. Det finnes også oppskrifter på vafler. Masse godt i oppskriftsdelen her!
Håper du ikke stresser for mye!

bibi sa for siden:

Hei!

Kommer på besøk til deg, jeg! Lykke til med konfirmasjon til helga!

:klem:

bibi sa for siden:

Ha en fin lørdag! :)

raptor sa for siden:

Så var konfirmasjonen vel overstått, og vesla våres har herved trådt inn i de voksnes rekker. Ho fikk mass penger, og masse flotte gaver. Tror ho var storfornøyd. Jeg gassa meg på forskjellige fiskeretter som røkt ørret, gravet ørret, eggerøer, steik, skinke, roastbiff, og jeg vet ikke hva. Til kaffen nøt jeg 2 stykker med min spesiatllagde ostekake. Den smakte fortreffelig, til tross for at jeg ikke hadde sukker i den. Og det var den eneste av alle kakene som forsvant helt og holdent. Så det var fler enn meg som likte den. Regna egentlig med at jeg hadde oversteget min karbodose i dag, og at ketosen var en saga blott. Men en rask test viste en mørk lilla stix nå i kveld. Jeg er så glad. Tenk at det går ann å faktisk spise seg god og mett, og kose seg med skikkelig digg mat, uten å ødelegge slankekuren? Helt utrolig! Hadde jeg gått på en vanlig tradisjonell kur, hadde jeg vært halveis ihjelsulta og sur! Eller så hadde jeg gitt blanke blaffen og "skjeia ut". Og hatt dårlig samvittighet etterpå. TAKK TIL DET GENIET SOM OPPFANT KETOLYSEKUREN!

SusieBlues sa for siden:

Så fint at konfirmasjonen gikk bra! Deilig! Veldig fint også at du klarte å holde ketolyse-linjen selv om det var feiring!! Kjempeflink er du!

bibi sa for siden:

Supert - du er flink! :heia:

Ha en fin mandag!! :ja:

raptor sa for siden:

Takker dere for oppmuntrende ord.
Vekta i dag viser 105,8 kg.

bibi sa for siden:

Så bra! :heia:

Du er kjempeflink!

Gerd sa for siden:

Må innom å hilse på jeg også vettu :D
[i][/i]
Så flink du har vært :heia: Ketolysekuren er topp !!! Både for skinn og sinn :D
[i][/i]
Lykke til videre :heia:
[i][/i]
Psst: skriv i filosofiboksen hvilke kostholdsfilosofi du har. Da er det lettere å gi råd og forslag viss det trengs ;)

bibi sa for siden:

Håper du har hatt en fin dag!!

raptor sa for siden:

Joda, hatt det fint. Har fri fra jobb noen dager, så det blir litt slafaffenliv. Men da får jeg til gjengjeld tid til å gå turer! Gikk i 1 time i dag. Jeg og bikkja.
Er godvenner med vekta nå for tiden. I dag morres viste den faktisk 700 g mindre enn dagen før. Men har fått tømt magen skikkelig etter at jeg har kjørt på med mer brokkoli. Dagens middag var ovnsbakt laks og brokkolimos til. Kokte brokkolien mør, og mosa den med stavmixer og hadde i smør og en dæsj fløte. Godt var det! Men har en bekymring angående gubben. Han er sånn høvelig slank, men har høyt kolestrol. Må begynne med medisiner. Han lever ikke på noe spesiell diett, men klare ikke å la "maten min " være. Egg , bacon, fløteskvetter og seterrømme er ikke kost for han med det kolestrolet. Får lyst å riste han litt.Denne dietten er ikke for alle, særlig ikke normalvektige. Han forstår liksom ikke det..

raptor sa for siden:

Opp 200 g fra i går. Kutter herved pepsi maxen ned til 1 glass på kvelden. Er enda i ketose, men vil jo gjerne gå ned, ikke opp.

SusieBlues sa for siden:

De fleste får lavere kolestrol av å leve lavkarbo. Det er kombinasjonen mye fett og mye karbo som gjerne ødelegger.

raptor sa for siden:

Hvor lenge er det egentlig lurt å være på en ketogen diett?Jeg har jo noen kilo som skal av..

raptor sa for siden:

Manne min lider av arvelig polycyctisk nyre og leversykdom. I tilegg har han cøliaki. Han har ca 70 % nyrefunksjon. Mye fett og proteiner er ikke bra for nyra. Denne dietten er nok ikke for alle.

SusieBlues sa for siden:

Nei, det blir noe helt annet hvis han har spesielle problemer. Da har han sikkert fått beskjed om hva han bør spise og ikke spise.

Jeg lever ikke på Ketolyse, bare ren lavkarbo, men hvis du søker under ketolyse her så finner du nok noe informasjon om hvor lenge det er tilrådelig.

raptor sa for siden:

skal ut å spise ikveld med jentene på jobben. Må gjøre mitt beste for å holde på dietten min. tror det kan bli hyggelig..

bibi sa for siden:

Håper du har hatt en fin kveld!

SusieBlues sa for siden:

Håper du hadde en fin kveld!!

raptor sa for siden:

Mandag i dag. Til tross for at det er 2.pinsedag, var det jobb i dag igjen. Begynner å bli sliten. Har jobba hele helga. Men så var det jo 133% i dag.
Mandag er også min offisielle veiedag, og dagens vekt viser :104,5!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det er ned 4,5 kg. Fornøyd, jeg!:_punk:

raptor sa for siden:

Hatt ei elendig natt. Vesla på 8 har spydd fra kl 11 til kl 4 i natt. Til slutt var det min tur å rope på elgen..

raptor sa for siden:

:(Er skikkelig urven i magen fremdeles. Men det er vel fordi jeg ikke fikk ned en matbit i går. Må prøve å spise i dag.

Belseblubb sa for siden:

Hei!

Gratulerer masse med så fint vekttap! :)

I flg boka anbefales det å gå på ketolysekuren i 6 md, for så å ta et opphold, husker ikke om det var snakk om 3 el 6 md før man igjen kunne begynne på kuren. Men det virker jo som mange her inne har vært i ketose mye lenger enn det, og at det har fungert bra både mht vektnedgang og helsa generelt.

Ellers GOD BEDRING!!! :klem:

raptor sa for siden:

Frokost: egg og bacon
Lunch: grillbein:rolleyes:
Middag: ovnsbakt ørretfilet m. brokoli og asparges\ med meierismør
Kvelds: kyllingsalat
har drukket litt pepsi max og tatt noen tyggiser. Måtte ha tyggis pga ekstrem dårlig ånde.:o

raptor sa for siden:

Frokost : egg og bacon
Lunch: en løvstek med brokoli
Mellom: Litt salat

Vet ikke hva jeg skal snekre sammen til middag enda...
Har ikke smakt pepsi max i dag.

StineK sa for siden:

Så fin dagbok - og så flink du er med ketolysen - gratulerer! :blomster:

Vet ikke hva middagen blir jeg heller. ;)

raptor sa for siden:

Ok. 17.mai i dag, og jeg har hatt en kontrollert "sprekk" etter inntak av 2 kakestykker. Er nok ikke i ketose lenger, og regner med at det vil ta noen dager før jeg får lilla utslag på stix igjen. Men noen dager er det fest, og da er det lov å kose seg.Men det betyr egentlig ikke mer enn det. I morra er det samme opplegget med ketolysemat. dette går bra, skal vi se.Er utrolig motivet for tiden.

raptor sa for siden:

Gikk greit i dag. Etter 2 kakestykker, og sjokoladepudding med vaniljesaus til dessert i går, regna jeg med at det kom til å gå 2-3 dager til jeg kom i ketose igjen. Var derfor overrasket da stixen viste en fin lilla farge i ettermiddag. Men har vært uvanlig trøtt og slapp i dag. Sovet masse, men helt utafor liksom. Har bøtta nedpå med kaffe for å holde meg sånn någelunde. Skal bli lenge til neste utskeielse...

raptor sa for siden:

Mandag og veiedag. Vekta viser 104,7 kg.:( Det var opp 200 g, men det var forventet etter utskjeielsen på 17.mai.:hest: Men nå er det full skjerping. Minstegutten på 4 er hjemme i dag pga planleggingsdag i barnehagen, så skal prøve å gå en laaang tur i dag. Har jo ei bikkje som også trenger trim.

SusieBlues sa for siden:

Håper du har en fin start på uka!

StineK sa for siden:

Drøm søtt, Raptor :klem:

0,2 kilo opp er jo ikkeno etter en kontrollert sprekk. :)

raptor sa for siden:

Tøyet mitt henger rundt meg, og jeg er på konstant jakt etter belte. Men vekta viser ikke så stor forskjell. Merkelig, det.:rolleyes:

StineK sa for siden:

Hadde en periode med mye saggebukser jeg også. Ganske fint i grunn. :)

Ha en fin dag :klem:

raptor sa for siden:

Magen er ikke på lag i det siste. Har sure oppstøt og svie i magen. Ikke no bra, for jeg får en slags falsk sultfølelse i magen. Kjipt!!

StineK sa for siden:

Enig i at det er kjipt raptor! :klem:

Var mye plaget av dette før lavkarbo. Er blitt bedre av lavkarboen, men er ikke kvitt det. :p

raptor sa for siden:

Har det noe å si at det er mye stekt mat det går i?

raptor sa for siden:

har fått medisin for magen, nexium. Føler meg bedre. Håper vekta går nedover slik at jeg kan skrive et trivelig tall på mandag. Helst noe med 3 i.Har vært treg i magen den siste uka, så kjører på med mer grønnsaker, særlig brokoli.For den er det vel endel fiber i.Skal prøve litt til hvert måltid. Skal på jobb i dag, så må ha med noe som ikke krever for mye styr. Tror en salat er tingen. Får nok endel oppmerksomhet omkring matpakka om dagen, noe jeg ikke synes særlig om. De fleste smiler bare i ovenbærenhet når jeg forteller om opplegget mitt. Men det motiverer egentlig bare til å fortsette. Skal vise de..

raptor sa for siden:

Tidlig oppe å gikk tur med bikkja i dag. Skulle på jobb, så ho blir liggende så lenge i gangen. Men deilig å gå tur på morran. Har ellers hatt en koslig dag. Skal kose meg i kveld med gele og vispet krem...

raptor sa for siden:

Gikk en laaang tur med bikkja i dag. Holdt meg på den smale sti, og har spist etter boka i dag.

StineK sa for siden:

Hei på deg :klem:

Det kan det godt være. Er ikke så inne på dette jeg...
Har ikke fått meg noe medisiner, men bruker samarin når jeg får oppstøt.

Sov godt og drøm søtt! :suss:

raptor sa for siden:

Har jo helt glemt å legge inn ny vekt denne uka.:pDagens vekt var 103,3.

raptor sa for siden:

Var i Bodø i dag med mellomsten. Hadde en skummel flytur med masse tåke og lavt skydekke. Vi klarte ikke å lande før etter 3 landingsforsøk. Nifst:eek:. Turen tar normalt 20 min, men vi hang og dingla mellom himmel og jord i 1 time:(. Å fy, jeg var glad for å komme meg på kjære moder jord igjen:o.Vi var å spiste på burger king, og jeg tillot meg en sånn fedon burger uten chips. Nydelig!:D Og det beste er at jeg fremdeles er i ketose!! Så fornøyd, altså.:p

StineK sa for siden:

Åh slike landinger er ikke moro :klem:

Ha en fin kveld :suss:

raptor sa for siden:

Ifølge vekta mi bærer det stadig nedover.:D

StineK sa for siden:

Så fint å høre, Raptor! :heia:

Ha en super dag :klem:

raptor sa for siden:

Flott dag på jobben i dag.Blir jo litt matsyr, men har funnet ut at det er lurt å ikke innta for mye salt mat, ergo må jeg redusere bruken av bacon. Fersk ribbeskive gjør susen, og så smaker det mye bedre.

raptor sa for siden:

Hatt en fin uke med flott nedgang. Skal i konfirmasjon i ettermiddag, så har faktisk tenkt å spise et kakestykke. Og så har jeg kjøpt bacongull, og lagt to lavkarboøl i kjøleskapet til i kveld. Er lørdag i dag.

StineK sa for siden:

Håper du har det fint i konfirmasjon, Raptor. :klem:

raptor sa for siden:

Har ikke skrevet noe her på en stund. Vekta har stått stille den siste uka, men skylder på den derre røde tanta som har kommet på visitt igjen. Får bestandig bøtter med vann i kroppen, og dette går ikke ut før et par dager etter at mensen kommer. Skikkelig festbrems, den tanta!!:mad: Men fordelen er jo at plutselig detter vekta med et par kg nesten over natta, og da er det ikke så værst likevel.:D

raptor sa for siden:

Legger inn vekta i dag, som er 102,6 kg.

raptor sa for siden:

Har vært hjemme fra jobb i noen dager nå pga influensa.:hylgrine:Skikkelig pyton. Hoster, nyser og frøser dag og natt. Like før jeg begynte å trøstespise. Det har jeg bestandig gjort, tror jeg. Når ting har vært trist og leit, eller jeg var syk, måtte jeg ha masse godis. For å føle meg bedre?? Funka dårlig det. Klarte å holde meg i nakken denne gangen, og det er jeg ganske stolt av.Andre slutter å spise pga manglende appetitt under sykdom. For meg var det et påskudd til riktig å stappe i trynet. Kjenner jeg har fryktelig lyst, og kan ikke forstå det helt. For jeg har absolutt ingen smaksløker som funker nå i disse influensatider. Og da burde vel egentlig halve vitsen, og vel så det, være borte?
Har dårlig samvittighet for jobben, for det er ikke så lett å skaffe vikarer i helga. Håper formen er bra i morra, slik at jeg kommer meg på jobb. Men kan liksom ikke gå på jobb å nyse og hoste på gamle , sjuke mennesker med dårlig imunforsvar. Det går bare ikke. Skal uansett kose meg i kveld med litt 86% kokesjokkis og litt bacongull. Fant ut at visst jeg skulle klare å tøkke i meg hele sjokoladen, hvilket jeg ikke skal, er det ca 20 kh. Så skal jeg legge meg tidlig.:sove:

raptor sa for siden:

Spiste masse salt baconsvor i gårkveld, og det fikk selvfølgelig utslag på vekta. Over 1 kg opp over natta.:hylgrine:Må skjerpe meg litt, men det var vel bare vann.
Formen er oppadstigende, men har vært hjemme fra jobb i dag og. I morra er det ingen bønn. Håper natta gjør underverker..

StineK sa for siden:

Håper du snart er frisk og rask :klem:

Influensa er ekstra kjedelig om sommeren. :ja: Og vann etter saltmat forsvinner lett. :)

raptor sa for siden:

Fikk selvfølgelig halsbetennelse, bihulebetennelse og ørebetennelse.:mad: Men har fått pencellin, og føler meg i bedre form. Men har hatt store problemer med å få i meg mat i det hele tatt. Mat har bydd meg i mot. Men i morra skal jeg på jobb, så dette må ordnes.:rolleyes:

StineK sa for siden:

Søndags :klem:

Håper du kommer deg kjapt kjapt :suss:

Pass på å drikke nok om du ikke orker mye ma :ja:

raptor sa for siden:

En stund siden jeg har skrevet noe her. Men kan raportere at formen er upåklagelig og bihulebetennelse er en saga blott. Vektnedgangen har i perioder gått tregt,men det har skyltes slurv i kostholdet, For mye lightbrus er en klar partystopper. Og andre "lovlige" sukkerfrie godterier er også med på å få meg ut av ketose og stanser nedgangen. Men denne uka har jeg vært flink, og dagens vekt er 101,1 kg.

StineK sa for siden:

Så fint du går ned :heia:

Er ikke skrivepåbud, så bare skriv når du føler for det.

raptor sa for siden:

Føler jeg må få skrevet ned dette, nemlig nok en vektnedgang. Dagens vekt er 100,6 kg. Ned 700 gr på et døgn.Det er bare helt strålende!! Har lært at om jeg holder meg på den smale sti, og unngår lightbrus og andre ting som er "lov" på ketolyse, så detter vekta. Må bare kjøre på , for dette er jo morro.:D Jo mer jeg spiser av fete saker, jo mer går jeg ned. Kan ikke bli bedre:_punk::heia:

StineK sa for siden:

Morna :klem:

Grattis med 700 til :heia: Men ikke få sjokk om du går opp like mye til i morgen. Vekten fra dag til dag varierer en del :p

raptor sa for siden:

Sant nok, men har funnet ut at salt mat og mye lightbrus er bare dumt. Har som mål å gå ned 10 kg før vi drar på ferie, så nå må jeg være FLINK!!!

Svein L sa for siden:

Og da er du rett på Skaldeman :D

raptor sa for siden:

Har vært på jobb 6 dager i strekk nå, og begynner å kjenne meg rimlig sliten. Har egentlig ferie fra i morra, men mye sykdom på jobb. Så ringer de i morra etter meg, kommer jeg vel til å luske meg av gårde på på jobb. Tenker bare penger, penger...

raptor sa for siden:

kOMMET HJEM FRA FERIE. 400 MIL I BIL MED 3 UNGER I BAKSETET!! Ikke en gang til, for å si det slik. Neste sommer skal vi leie feriehus i spania. Men ferien har kostet meg 2 kg opp, så her er det smalhans.Ketolyse for alle penga, med andre ord..Har foresten bestilt time hos legen for å få Reductil. Har gått ned masse på det før, og føler nå at jeg trenger litt drahjelp.

Svein L sa for siden:

400 mil med unger :eek: sier bare "må passe kyllingene" :D men dere har da en fortreffelig sommer i Lofoten i disse dager, verre med oss her nede i sør :(

raptor sa for siden:

Det har ikke vært noe varme her oppe. Har vært 1 dag på stranda med ungene, og da frøs de.Men det har jo nesten ikke regna, så det er ganske tørt, og kommunen har satt opp testriksjoner for bruk av vann. Nei, Spania, here I come...:heia:

Svein L sa for siden:

Det er jo surt da, værmeldingen viser jo bare govær i nord hmm -

StineK sa for siden:

To kilo opp er ikke så ille hvis du har hatt frislepp av karber. Legger fort på oss litt karber og vann da.

400 mil? Det er laaaaaaaaaaaaaaangt det! :eek:

raptor sa for siden:

Har baka brød i dag for føste gang. Kjøpte bakemix, og laga det brødet som står på boksen. Eneste problemet ble at det var håpløst å få brødet ut av forma, så halve brødet revna. Men det var BRØD!! Bare 1 karbe pr skive. Og det smakte kjempegodt! I morra skal jeg lage et til. Denne gangen skal jeg ha bakepepir i forma..

raptor sa for siden:

Denne gangen gikk brødbakinga som smurt!! Hadde bakepapir i forma, smart meg!!:D

raptor sa for siden:

Er endelig kommet under 100 kg!! Vekta viste 99,5 i dag morres, og jeg er veldig fornøyd med det!:D:D:D:D

raptor sa for siden:

Det går fremdeles nedover. Vekta har vist 98,8 noen dager på rad nå. Og jeg kjenner det godt på tøyet mitt som henger og slenger. Må investere i et belte for å holde buksa oppe. Har gått ned 3 nr på arbeidstøyet og. Er full av energi og pågangsmot!!:D:D

raptor sa for siden:

Går ned ca 1 kg pr uke. Dagens vekt var 97,8 kg. Har begynt å tilføye karbohydrater i kosten. Spiser en yoplait frø og fiber vaniljeyoghurt med solsikkefrø, gresskarkjerner og linfrø hver dag. Et beger gir ca 13 karbs. Og så spiser jeg 2 skiver med fedonbrød.Litt usikker på karbene der, med det brødet skal gi ca 18 karbs pr 100 gram, så det blir ikke så mye. Synes det er greit å ta med brød og pålegg på jobb igjen. Skal se hvordan kroppen reagerer på dette kostholdet.

raptor sa for siden:

Må innom å fortelle at jeg henger med enda. Vekta er ned i 95,4, og det går så det suser. Er veldig opptatt og nysjerrig på mct olje for tiden, og leser det jeg kommer over av dukumentasjoner. Ikke så lett å få ta i da, men har snakket med damen på helsekosten, og hun har lovet å se om det er mulig å ta inn i sortimentet.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.