< Tilbake til oversikten

Hvor gamle egg kan man bruke?

mofe sa for siden:

Vi vet jo at mattilsynet setter en altfor tidlig "ut-dato" på egg.. men hvor gamle kan de være, og de er fortsatt ok? (krøkkete setninger på meg idag.. :o )

Jeg har noen egg fra midten av februar, er de fremdeles greie å spise?

Bulldog sa for siden:

Knekk ett, så finner du fort ut av det ;)

Antageligvis er de helt i orden, hvertfall så lenge de har ligget i kjøleskap.

nordlandsjenta sa for siden:

har hørt at så lenge de ligger i kjøleskapet, så er de holdbar i 8mnd...:eek::eek::eek:

Calvin sa for siden:

Test eggene ved å legge de i et glass med vann. Legger de seg på bunnen av glasset kan de fint brukes. Flyter de opp i glasset bør du la de være ;)

mofe sa for siden:

Hmnei, de har ikke ligget i kjøleskap.. men hvordan ser jeg om de er brukbare da? Lukter på dem?

mofe sa for siden:

Tusen takk, Calvin! :)

Photobscura sa for siden:

Jeg så et program på teven som gjorde forsøk med egg, og etter et år uten forringelse ga de opp...
Egg er jo naturens mest perfekte hermetisering, da!

Lurt triks, Calvin!

Madamim sa for siden:

Kunne du bruke de?

Huldr sa for siden:

Ja, kunne du? :) nysgjerrig

mofe sa for siden:

Testet et egg, og det fløyt som bare det, så da regner jeg med at de andre eggene er dårlige også..

Huldr sa for siden:

Oi. De er kanskje ikke så holdbare utenfor kjøleskap, da ...

mofe sa for siden:

Nei, tydeligvis ikke.. skal begynne å ha dem i kjøleskap heretter :ja:

Huldr sa for siden:

Kult at det går an å teste sånn, da - det hadde sikkert ikke lukta så godt ... :p

Husker en gang jeg fant to melkekartonger på loftet hos mora mi & co - det var om sommeren, og de hadde stått der siden juletider, i mangel på kjøleskapsplass, og blitt glemt ... De bulte ganske kraftig. Vi åpnet dem IKKE :D

mofe sa for siden:

Hehe.. hadde vel nesten vært eksplosjonsfare :D

Huldr sa for siden:

Ja, vi bar dem forsiktig ut i søppelkassa :p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.