< Tilbake til oversikten

Papadum-pizza

SusieBlues sa for siden:

Inspirert av nalana i denne tråden:
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=16972

Jeg kjøper Santa Maria Papadums.

Ta en stk og legg på stekeplate. Ha på ønsket saus, grønnsaker, kjøtt og masse ost. Oregano er godt på toppen som vanlig.

Inn i ovnen på 225-250 grader, øverst i ovnen. Til osten er passe smeltet og det ser godt ut! Ca 10 min.

La den avkjøle seg et par minutter, så kan mini-pizzaen holdes i hånda.
1-2 stk pr person.
De er også gode kalde!

Alternativt kan man bruke to stk som bunn og ha ost i mellom. Blir litt mer solid bunn, men også mer karber.

(57g karb pr 100g. Pleier å være 12-13 stk i pakka selv om det står 10 utenpå.. 110g i hele pakka gir ca 5 gr karb pr bunn.)

lillepus18 sa for siden:

Er disse gode med pålegg på? :) Papadums'ene altså.

Yonah sa for siden:

De er som chips i konsistens... Veldig sprø og tynne.

Vil du ha noe sog du kan legge pålegg på så foreslår jeg at du tar kavli eller tine ferdig skpret smelteost og slenger på bakepapir i mikron til de popper opp og blir sprø. Kjempegodt alternativ til knekkebrød.

Qvanti sa for siden:

Hva slags grønnsaker kan man ha på, og skal de være stekte før de legges oppå? Og hva slags kjøtt kan man bruke? Bør kjøttet være stekt før papadumsen settes i ovnen?..

Takker for svar :)

Photobscura sa for siden:

Om det skal være i ovnen i ti minutter, så bør du vel steke kjøttet først, ja. Ellers lager man disse som man lager vanlig pizza. Papadums fra innvandrerbutikk har mye mindre karber. Det er omtrent bare linser og egg.

KarboJon sa for siden:

Takk for oppskrift, denne var helt super! Har allerede blitt en slager i heimen :D
Tar bare 5 min å lage hvis man bruker Terina pizzafyll med bare 3 karber per 100 gr. Drysset over pizzafyllet ost og oreagano, før jeg stekte den i ca 5 min. Nam!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.