Jaja, så var man i gang igjen, med kampen mot de hersens kiloene... skal ned totalt 17 kilo, veien kan bli lang og kronglete men jeg holde ut.
Mange utfordringer syns jeg, men har et spesielt stort dilemma som jeg trenger deres hjelp til;
hva har der attåt når gubben og ungene har kaffikos?
Jeg steiker jo vafler og kaker til gubbelure som vanlig , og junior og veslejenta får sine vanlig bløtkakestykker, men hva skal jeg ha sjøl? Kan ikke like greit sitter der å knaske på ei nepebeta heller.
Gode forslag mottas med takk.
Her i heimen blir det en stille og rolig helg. Gubbelure jobber kveldsvakter denne helgen, så det blir fredagspizza på poden og jenta i kveld, jeg eter bare fyllet; kjøttdeig (brasa med løk og et fedd hvitløk, sterkt skal det være :p), ketsjup (uten sukker) og kvitost på toppen + et dryss oregano.
Og så er det vel i seng utpå kvelden, kan jo håpe på at gubben har vett nok til å vekke a mor når han kommer hjem :cool:.
Hvis du steker lavkarbo-vafler, vil ikke familien din merke forskjell. :D
Jeg lager de mye, og familien min går alltid å sirkler rundt kjøkkenet mens jeg holder på og de synes vaflene er helt himmelske!
Her en en oppskrift på lavkarbovafler Du finner også mange gode oppskrifter på kaker her også, og de er bedre (sunnere) å servere familien din enn de med mel og sukker.
Som pizza kan du jo bruke lavkarbo pitabrød som bunn. Har gjort det mange ganger og det er kjempegodt.
1 kaffikos: kaffi med skummamjølk + 1 banan eller annen frikt.
Lunsj: salat med kutta servelat, kinakål, gulerøtter, mais og agurk.
2 kaffikos: kaffi med skummamjølk + 2-3 mørk sjokoladebiter (kokesjokolade)
middag:kjøttdeig med MYE krydder, elsker sterk mat, spesielt hvitløk!!! så kan fort finne på å ha opptil to fedd i panna. tilbehør; saus laga på godt smør og litt maizenna + buljong. kokte rotgrønnsaker.
dessert: sjokolade krem av splenda og kakao.
aftens + kaffikos med gubbelure: kaffi med skummamjølk og to knekkebrød med hardkokt egg og kaviar.
dette ser vel ikke så verst ut?
vet ikke om jeg er i cetouse, men kjenner jeg har litt dårlig ånde. er forstoppelse vanlig? har sitti endel på ramma og trøkka i dag kan du si ;)
Skal du gå ned i vekt, eller ønsker du bare å bedre helsen din? Synes kanskje menyen din ser litt mager ut. Hvis du vil vedlikeholde vekten din, ser jo denne menyen helt grei ut, men hvis jeg hadde spist den menyen i én uke, hadde jeg gått elegant opp i vekt (og sultet ihjel... :D).
Men jeg vet jo ikke om du bare vil holde vekten, eller gå ned i vekt.
Gulrøtter, mais og rotfrukter inneholder veldig mye karbohydrater, og helmelk er bedre enn skummet. Fett er et must. Meierismør, sæterrømme, fet ost, oliven, avokado eller rett og slett egg & bacon.
Bare forslag det her - vet jo ikke hva du liker, vettu! :klem:
Mine vafler ble slappe og tynne... for mye fett var det også. Det raaaaaaaaaaant ut av jernet. Du kan fint halvere smørmengden. Bruk for guds skyld alle skjeene med johannes*** , jeg brukte bare 4 skjeer. Den stod i kjøleskapet et døgn. Det er vafler du serverer deg selv og ikke gjestene. Det blir dyrt! Jeg synes ikke de er sååå gode ;) Anbefaler vanlige vafler til vanlige folk og lavkarbo vafler til de som går på lavkarbo. Veldig greit å ha noe godt å spise selv da når en har gjester. Ikke glem å ha på seterrømme og lavkalori syltetøy!
Så kjøpt jeg atkins vafler til 20 kroner pakka. Det blei akkurat samme greia. Men hvis du kjøper atkins pakka, tilsetter et par tre skjeer johannes ***, halverer smørmengden som står på bruksanvisningen, tror jeg du får litt tyggere vafler...lykke til :)
Det der er nok smak og behag. Jeg simpelthen ELSKER de vaflene og foretrekker dem fremfor 'vanlige'. Ikke blir de flate og 'slappe' og familien spiser demgjerne. Har aldri halvert smørmengden heller, jeg...
OIOIOI! Veslejentadi! Du følger nok ikke Atkins! Ikke for å være kjip, men du er nok på helt motsatt side av hva en Atkins-diett anbefaler.
Jeg tror nesten du må lese boka før du skriver inn kostholdsfilosofien din, for jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne om jeg skal kommentere det du spiser.
Som Rubens sier, dette er nok kanskje ok om du skal vedlikeholde vekta di, men om du skal ned søtten kg og skal følge et ketogent kosthold, så kan du se langt etter ketose med denne menyen :o
Håper du ikke syntes jeg var for hard nå, men jeg har fulgt Atkins en god stund, og kan gjerne gi råd om du vil altså! Men anbefaler deg i hvert fall til å begynne med å ta en god kikk på Atkins-delen av forumet her og få litt grunnleggende info :)
Her er linken dit: forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=7
Har lest litt nå. Tenker jeg bytter ut skummetmjølka mot helmjølk i første omgang. Til kaffikosen altså. Jeg er hjemmeværende husfrue så kaffikosen er nokså viktig for meg, det er liksom det jeg koser meg med i pausene fra husarbeid og ungestell.
Da setter a mor seg ned med finkoppen og koser seg skal jeg si dere, leser et blad eller ser et lite stykke på tv.
Men ok, tilbake til vår venn Dr Atkins. Frukt er altså supert på denne kuren? Hva med bare frukt til middag? Fruktsalat med piske fremfløte og sjokostrø av mørk 70% sjokolade? Bør jeg bytte ut brødet mot grov kneip? Ingers rugbrød?
Beklager alle de tossete spørgesmålene her, men jeg er helt ny på dette.
Har kost meg med poden og dattra nå, har altså som dere skjønner to unger. Har jo helt glemt å presentere meg selv, so here goes:
1 stk passe gammal husfrue, lettere overvektig men ved godt mot og lykkelig gift med 1 stk passe gammal gubbelure som hun elsker over alt på denne jord.
1 stk pode, 5 år, høy og lavt som småpoder skal være, men ung og lovende.
1 stk tulle, 3 år, elsker alt som er rosa, en skikkelig jentejente.
Håper jeg kan bli bedre kjent med dere, dette virker som et topp forum!
Med fare for å si noe feil nå, så tror jeg ikke du skal satse på frukt som hovedingrediens i noe måltid når du er på atkins. Frukt kan ikke engang spises som mellommåltid eller kos. Frukt inneholder alt for mye sukker til det. Et måltid når du er på atkins bør inneholde godt med proteiner, (riktig) fett, og bittelitt karbohydrater som i hovedsak skal komme fra grønnsaker.
Kaffekoppen kan visstnok være noe som hindrer vektnedgang, og man bør visst unngå for mye av det også - dog er det noen som tåler den godt, men det må du jo finne ut av etter hvert.
Brødet bør helst ut av kosten fullstendig. Mener å ha hørt at det finnes et knekkebrød av noe slag som du kan spise ett av daglig, men brød og kornprodukter inneholder også for mye karbohydrater til å fungere som mat for en som går på atkins-diett.
Håper noen som er enda bedre inn i dette enn meg, kan arrestere meg om jeg har sagt noe feil her nå.
Lykke til med kostholdsomleggingen!
Edit: ser at oversikten over matvarer du kan spise under induksjonen er lagt ut til deg her nå, så da ser du jo selv.
Her fikk Megvel sagt det temmelig bra ja :D
Lykke til med det nye kostholdet veslejenta di vet at det kan være vanskelig å omstille seg hvis man har tenkt mye lavfett tidligere. Men les filosofien ja, les journalene til folk her inne (mange skriver opp det de spiser) og surf generelt etter oppskrifter her. Så skjønner du hvordan det foregår ja.... og et lite tips: ikke bland! Veldig viktig å holde seg til det ene eller andre ja.
Håper jeg kan være en LAVkarbovenn;) Skriver inn litt kjappe svar med rød skrift i teksten din her jeg! Men anbefaler deg å kikke på linken jeg ga deg!
Ojsann, jeg her går det unna Gunnar! Ikke frukt altså...
Har knota sammen en ny dagsmeny nå;
Frokost: 3 stk veldig grov kneip skiver med saltpølse og majones,
Lunsj; samme som frokost men med Nugatti Max (usikker på om det er lov, men den er vel sukkerfri???)
Middag: diverse blanda kjøtt med hvitløk, diverse fisk (fisk er lov???), kokte erter og gulerøtter, eller amerikansk grønnsaksblanding noen dager. eggerøra med røyka skinke noen dager.
Dessert: 70% kokesjokolase.
Aftens; samme som frokost, men med lett hvitost.
I tillegg tre kaffikos pauser, men med helmjølk nå da.
Dette ser vel bedre ut mine nye venner?
Har dere forresten noen treff eller samlinger? Kunne vært koselig å møte dere alle sammen, sånn etterhvert. Jeg bor i Østlandsområdet, har ikke lappen men kollektivt fungerer utmerket for a mor :)
Kunne jo tatt ett treff med de unge, spirende lovende også kanskje engang? Virker som om det er mange i denne herlige gjengen som har unger, og godt er det.
Nå er begge mine i seng, hu mor har hatt seg aftens og ei kaffi (snek seg visst ned et par Twistbiter, men pytt sann, det er fredag).
Tenkte å glo litt på kopekasse før jeg binger, og venter på mannebeinet, hehe.
Kjenner jeg er litt utslitt, kan det være cetousen?:eek:
Enig med Photobscura her! Og Amerikansk grønnsaksblanding inneholder vel både mais (masse stivelse), gulrøtter og erter? Kjøp heller en pose med blomkål- og brokkoliblanding :)
Det finnes da mange forskjellige vaffeloppskrifter, og mange av dem er like gode (bedre) enn vanlige vafler. Mine gjester har aldri klaget, men bare skrytt. ;) Mitt forslag er å prøve ut forskjellige oppskrifter.
Veslejentadi: Hvor ofte har dere kaffimat da? Du kan jo spise nøtter og mørk sjokolade?
Ikke nøtter og mørk sjokolade på Atkins Induksjon... Kanskje det er en idé å velge en lettere og mer liberal diett? F.eks Optimal ernæring eller Fedon?
her var det behov fro tung veiledning ser jeg :ler: Ikke vond ment, men under kaffekosen kan du jo lese litt om de ulike livsstilene her på foumet? Det er lett å finne frem, og mange gode tips å hente når du lande på hva du ønsker. Skal du leve lavkarbo og spise bra, må du tåle å teke helt anderledes enn kneip, nugatti og frukt. Men til gjengjeld vil du aldri være sulten, du vil bli slank og sprek samt få masse ny lærdom her inne.
Hei Veslejenta! Velkommen hit :)
Jeg begynte å lese boka til Sten Sture Skaldemann, fordi den hadde de på flyplassen der jeg stod og kjente buksa stramma fælt! Og den var lettlest og grei. Utfordringen går i å snu tankegangen sin fra det vi er tillært og som kanskje er grunnen til overvekten, det at frukt og brød er det sunneste. Så leste jeg Atkins, for å skjønne litt mer. Og nå venter jeg på ketolyseboka fra ketolyse.no Men jeg er veldig glad i å lære nytt altså :)
Men du skriver atkins, jeg er ganske ny her, men hadde ikke kunnet navigere i dette landskapet hvis jeg ikke hadde lest. Det er noen kjemiske og hormonelle reaksjoner i kroppen som er spennende å lære om, for å kunne handle riktig. Og så er det deilig for kroppen å få friskmeldt fet mat. Den blir så rolig av det! Her kan du f.eks kjøpe boka til Atkins. Billig er den også! Ellers er det bare å høre på de kloke hodene over her, med masse erfaring.
Hei Stupedama! Den Atkins-boka i norsk versjon er dessverre alt for mangelfull :( Det er en plukk-og-velg-utgave som mangler mye viktig, og den er oversatt fra 1991-utgaven av Atkins New Diet Revolution, det kom en for en seks sju år siden som er mye bedre, men om man synes det er kronglete å lese den på engelsk, så kan man kjøpe den norske og supplere med forumet (bl.a mangler vedvarendstigen :eek:!!!) ellers så er faktisk Ketolyse veldig mye av det samme som Atkins, og boka er kjempeenkel å lese og fortså :)
Bare en anbefalning, jeg har lest både den norske utdaterte og den nyeste Atkins-boka, stol på meg, den mangler alt for mye til å være fullverdig i forhold til filosofien... :o Veldig synd...
Takk for den klargjøringen, Photobscura! Erfaring snakker :)
Det var det jeg mente å huske, at det var noen diskusjoner her og der om denne Atkinsboka. Er det noen som har tipset forlaget om dette? Selv har jeg mest i mot den fordi den har så ekkelt, billig papir i paperbackutgaven. Gleder meg veldig til at ketolyseboka kommer i posten.
Kanskje ketolyse kunne være noe for deg også, Veslejenta? Ellers er alle Atkinsbøkene, både på engelsk og norsk her
Det er et forlag som eies av Midelfar-selskapet som har utgitt den og lansert Atkins-dietten med alle ekstra-produktene i Norge. Det er sendt flere mail fra folk herfra til dem uten svar, dessverre. Synes det er ganske merkelig.
Men som sagt, Ketolyse er ganske tilsvarende, og enkel å forstå og forholde seg til når man er fersk i lavkarbolivet.
Hei igjen alle mine venner, dere er så snille som holder ut med ei stakkars nybegynner, tusen tusen takk mine VENNER :o
Litt skuffet og vonbroten her jeg sitter, veide meg i dag tildlig, og hadde gått OPP 200 g?? Det er vel litt rart? Vet jeg er i cetouse, føler det på hele meg, og stålånden er på plass i følge gubbers (hehe :rolleyes:).. Men, jeg gir IKKE opp, ikke denne jenta nei!
Dagen i dag har gått nokså bra syns jeg, dere kan jo lese menyen under. Jeg har bakt lavkarbovaflene og hatt til kaffimat når vi har hatt kaffikos, og det har jo blitt noen ganger all den tid mannfolket er hjemmepå dagtid. Har nå byttet ut helmjølken med matfløte, regner med det er godkjent, har endelig skjønt det nå føler jeg, puh! :D
Dagens meny i heimen til veslejenta di;
Frokost; Smudi av matfløte, jordbær og fruktose. 2 lavkarbovafler med saltpølse og majones.
Lunch; 2 lavkarbovafler med godt smør og lett gubrandsdalsost.
Middag; Taco til hele gjengen (fast lørdagskos i heimen) mor droppet tacoskjella, men pøste på med krydra kjøttdeig og salsa (sterk sterk, selvfølgelig!!!)og kinakål og agurk.
Dessert: Lavkarbovafler igjen, denne gangen med fruktose og godt smør.
Har blitt endel av de lavkarbovaflene kan dere si (totalt kanskje 8 plater??), så urolig kjekt at man kan ete dem!! Tusen takk for oppskriften mine frender! Nå ble det plutselig så lett med kaffimat til kaffikosen!
Trimmer dere? Tenkte å starte å svømme med avkommet en gang i uken, det burde vel gi store uslag på badevekta?
Men dere jenter, et lite treff da? Fikk liksom ikke noe svar på det. Regner med det er steming for det, gøy å diskutere denne slankingen da.. Og å bli litt kjent sånn generelt sett. Bare ta kontakt med meg, kunne evt tatt det hjemme hos meg for dere som holder til i Østlandsområdet! Jeg er en kløpper til å bake, hint hint (lavkarbo da selvfølgelig).. :cool:
Håper på mange kule svar, dere virker som en toppengjeng!! Takk for at dere er her alle sammen!!
Ok, tusen takk nok engang for gode råd og vink, dere er helt utrolige mine nye venner!
Jeg foreslår følgende; et lite treff hjemme hos meg neste søndag! Bare legg inn melding her dere som vil, vi får ta førstemann til mølla prinsippet om det skulle bli for mange.
Tenkte vi kunne starte opp i 15 tiden, gubben er hjemme så ta gjerne med deres bedre halvdel dere også ;). Og selvfølgelig barna! Dette kan bli så hyggelig tror jeg. Har fortalt om dere, og hele familien er skikkelige positive. De merker jo også at jeg er i bedre humør etter jeg kom i cetouse. Denne kuren er virkelig helt utrolig!
Jeg står for kaffimat, lavkarbovafler til 'gjengen', bløtkake osv til gubbene og avkommet. Koker opp kaffe, saft og vann til ungene.
Quoter Lisbeth, som har svart deg på det du har skrivd i "Ignites partyhybel" :p:
"Poenget med Atkins/Ketolyse er å få igang forbrenningen.. faster du så ødelegger du bare forbrenningen + masse annet.."
Hvorfor faster du? Det er ikke særlig lurt, da forteller du kroppen at den skal tviholde på alt den har, og gå i sparbluss! Både dumt og farlig :(
Har du bestemt deg for hvilken filosofi du skal følge? Det er INNMARI lurt å lese boka til den filosofien du skal følge!
Signerer på at det kan bli litt mye med åtte sånne vafler, de er veldig gode, men det blir nok litt mye rømme på en dag, og splenda f.eks, er bedre enn fruktose, fordi det ikke påvirker blodsukkeret, men ikke overdriv det heller. Så vidt jeg vet er det bare Fedon som tillater fruktose, men han er langt mer liberal enn Atkins. Fruktose oppfører seg ganske likt i kroppen som vanlig sukker, men det er trekt ut av frukt og ikke av sukkerrør. Det er vel eneste forskjelen!
Og mer grønnsaker, ja! F.eks blomkål, brokkoli, squash, aubergine etc. Hovedregelen er at man skal spise grønnsaker som vokser over bakken, men man kan også spise noe løk og purreløk.
spiser du nugatti max, brød og brunost så er du ikke i ketose.
Sånn er det bare.
Og da går du ikke ned, med mindre du spiser lite kalorier.
Sånn er det bare.
Skal du følge atkins, så begynner du på induksjon, og da følger du induksjonsreglene til punkt og prikke.
Sånn er det bare.
Hei gode gamle venner!
En stund siden jeg har vært innpå her nå, men kan iallefall melde om 5 kg ned siden sist, og alt takket være Hr Atkins (og cetouse selvfølgelig)
Uansett, ærede venner, hva sier dere til et lite treff?:D
Siste uken i sommerferien kanskje?
Stiller min ringe bolig til disposisjon:eek::eek::eek:
Her sitter mann mutters alene på hytta, og trenger noen gode oppskrifter.
Ignite; ungene bare elsker den ypperlige ostelasagnaen din, den går ned på høykant både hos stort og smått er i heimen!!!! Nå trenger jeg fler oppskrifter fra deg, send meg mer enn gjerne en personlig melding i innboksen min, da blir jeg bare glad :D:D
Gjerne på kaffemat el.l. Forresten Ignite, hadde ikke du noen digge drinkoppskrifter? Skal i bryllup til helgen, og vil gjerne kunne drikke noe annet enn den vanlige Beylien til kaffen :o:o:o:o:o Det er det eneste jeg hæler av alkohyler.
Ellers kan jeg melde om mere vektnedgang, fettbålet brenner for fulle mugger!!!
Blir det noe treff utover høsten?? Kunne vært kult å se folket igjen etter så lang tid..
Hva er det som skjer her?? Et innlegg om grilla kylling blir låst? Jeg skjønner ingenting..
Dette minner om mobbing, reint ut!
Jeg prøver å spre glede, inviterer til vårs, prøver være sosial, og ei toppen-jente! Men til ingen nytte.. Tydeligvis, blir SÅ deppers.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.