< Tilbake til oversikten

Fibromyalgi - gladnyhet

Bergen27 sa for siden:

Jeg går på lavkarbo generelt, tredje uken nå, og begynner så smått å miste vann i kroppen. (har lymfødem, 12 kilo vann pluss minus alt etter hva jeg spiser)

Figuren begynner (treeegt) å forme seg, mest over hoftene (kan faktisk kjenne hoftebeinet)

Men også har jeg fibromyalgi, og jeg har IKKE HATT VONDT en eneste gang etter at jeg begynte livsstilen, det er litt ennå inni der når jeg beveger de vonde delene, jeg begynner å tro at snart kan jeg løfte armene over hodet!

:cool:

Summer sa for siden:

Å, så godt å høre! :klem:

pillan sa for siden:

Samme hos meg, har også FM og er myyyye bedre når jeg er på lavkarbo:))

Distrea sa for siden:

Dette er strålende! håper å høre fra flere med erfaringer :)

Impulsiw sa for siden:

Har det jeg også... Men et er bedre med lavkarbodiett!! Men ellers tenker jeg ikke så mye over at jeg har det. Har blitt vant til at det verker her og der. Det er 12 år siden jeg fikk "diagnosen" av overlegen på rikshospitalet...rævmatikeravdelingen.

Jaja...vi får stå på. Spise sunt og trimme...:)

msplum sa for siden:

Nå skal jeg prøve å ikke ødelegge både tråden og gleden her......

Jeg har også FM og er nå i 5 uka på lavkarbo.

De første 4 ukene var 98% smertefrie, energien var på topp og alt var supert!

Dessverre satte smertene inn igjen for full på tirsdag. Jeg håper bare at de ikke varer så lenge.

Distrea sa for siden:

Det var kjipt! Skal krysse fingrene for at det går over, men desverre reagerer ikke alle likt bestandig :(

god bedring :blomster:

Omelett sa for siden:

Jeg var også mer eller mindre symptomfri de første ukene etter jeg la om, men har hatt perioder etterpå som jeg har vært like dårlig som før. Forskjellen nå er at de dårlige periodene er kortere, og de gode periodene lengre.

Kitt sa for siden:

Hva skal jeg kalle det? :confused: Forbigående svært god effekt på smertene!

Men selv om smertene nok ikke har blitt så mye bedre, har jeg mer energi og sover litt bedre!

Ikke verst, det heller!:)

msplum sa for siden:

Jeg syns den biten med mer energi er alfa og omega.

Smertene er der, sover dårlig gjør jeg, men jeg har overskudd og krefter til å takle hverdagen - og så har jeg blitt så positiv :eek: Jeg som alltid har vært en innbarka pessismist..... :D Nå ser jeg lyst på det meste.

Kitt sa for siden:

Godt å høre det ikke bare er meg som ikke har blitt så mye bedre av smertene!

Er helt enig i dette med energi og "se lyst på livet".

Det må jo bare hjelpe litt på humøret også når kroppen blir litt lettere!:D

energibunten sa for siden:

Jeg tror jeg har snappet opp at lavkarbo kan ha positiv effekt på sånne autoimmune lidelser. Jeg kan ikke navn på alle slike, men det er fryktelig interessant og bra at noen blir bedre med FM av å spise lavkarbo og det så raskt.

At klassisk behandling av en rekke lidelser ikke inneholder en større del av "kostholdsbehandling" er hårreisende.

i det siste har vi her inne vært innom, evt har jeg lest selv om der lavkarbo hjelper: overvekt, diabetes, kreft, ADHD, Fibromyalgi, allergi, depresjon, MS.... Listen er lang og mye lenger er den i dagens bombardement av ferdigmat og tilsetninger og rare lidelser (som "sikkert" har en genetisk grunn som må medisineres bort :-( )

Men for de konspiratoriske : Legemiddelfirmaer tjener ingenting på gode kostholdsråd...kun på medisinering.

Omelett sa for siden:

Jeg syns også det er helt tragisk at leger ikke bruker kostholdsråd mer i forhold til behandling av sykdommer. Jeg måtte lese meg til dette selv, på internett og for det meste skrevet av pasienter, og har testet ut forskjellige matvarer på meg selv for å finne ut hva som funker for meg. Hverken lege eller spesialist nevnte kosthold som en faktor da jeg fikk diagnose. De snakker fortsatt bare om smertestillende og til dels trening. Nå er det vel egentlig ikke funnet noen behandling som fungerer på FM, og det forskes lite på sykdommen (kanskje fordi den er mest utbredt blant kvinner), men jeg håper at det jeg forteller legen og spesialisten min om hvor viktig kosthold har vært for min bedring kommer videre til andre pasienter som sliter med det samme.

Kitt sa for siden:

Det eneste man tilbys hos legen er resept på Sarotex, et gammelt antidepressiva. Den bedrer søvnkvaliteten og gir dermed bedre forutsetninger for å takle dagens utfordringer.
Ellers er det vist at langsiktig, forsiktig trening gir god bedring hos svært mange fm- pasienter. Problemet er at det er svært individuelt hvor mye man klarer å trene av gangen, hvor lang tid det tar før verre blir bedre og NAV gir bare rehab. for 52 uker.
Jeg har god effekt av trening, men nå er det slutt på det. NAV vil ha meg på YA i stede, før jeg har mer enn så vidt kommet i gang med å merke bedring etter snart et års trening.

Har heldigvis en ny lege som syns jeg er sååå smart som går på ketolyse! Både for dia2 og fibromyalgi!

energibunten sa for siden:

Jeg svartmalte istad. Det er en del enkeltmennesker i helsevesenet som har fått øynene opp og det er vel egentlig redningen...

Omelett sa for siden:

Apropos Sarotex, jeg hadde ingen virkning av det i det hele tatt. Søvnen var fortsatt elendig, og i tillegg var jeg sløv og trøtt den tiden jeg var våken. Jeg har jo ikke problemer med å sovne, men at søvnen ikke gjør meg uthvilt.

raptor sa for siden:

Selv har jeg lavt stoffskifte, og synes jeg klarer meg mye bedre på lavkarbo. Må ta medisinene mine, da. Men føler at symptomene på lavt stoffskifte blir mildere på ketolyse.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.