Jeg lette og jeg lette, og innerst inni en krok lå det tre forsvarsløse sukkerfri sjokolader. Tydeligvis de eneste å oppdrive på "min" rema.
Belgisk sjokolade, ikke noe tilsatt sukker.
Og omtrent der stoppa vel moroa, prøver å lese innholdsfortegnelse, og det står følgende:
Karbohydrater: 43 g pr 100 gr (:eek:)
Sukker 9 gr pr 100 gr ?
Men på ingredienselista finner jeg Maltitol og laktitol som søtningsmiddel.
Skjønner med andre ord ikke stort.
Nytes eller kastes, det er spørsmålet.:D
Sliter med å finne de sjokoladene som er nevnt på forumet med lite KH. Må visst komme meg til en annen butikk en dag.
Det er endel sukkeralkoholer i sjokoladen. Se på innholdsfortegnelsen hvor mye sukkeralkoholder det er (ikke sukkerarter). Disse kan trekkes fra det totale karboantallet slik at du sitter igjen med veldig få karbohydrater totalt.
Det var synd (og teit), for det SKAL stå på pakken, trodde jeg. Ikke alle firmaer som er like oppegående når det gjelder merking, desverre. Men siden den inneholder maltitol og lakitol, som begge er sukkeralkoholer, er det nok svært lite netto karber i denne sjokoladen, vil jeg tro.
Jeg smakte denne sjokoladen for noen uker siden, og den med sitrus/appelsin er helt sinnsyk god - nesten for god til at den kan være lovlig å spise
tenkte jeg ..
Men der tok jeg feil. Var på butikken i dag og der sto det uthevet med store bokstaver på boksen sjokoladen lå i: Søtet med maltitol.
Tror du det? Hmm ... Jeg fikk hvertfall vondt i magen i går da jeg spiste litt i overkant (halvannen sjokolade), så at det er godt med maltitol er nå helt sikkert :)
Vil tippe de resterende karbohydratene kommer fra laktose. Altså melk som brukes i melkesjokolade. "Hvorav Sukkerarter" pleier det i alle fall å stå, og det bør jo holde å vite det.
Malitol har sjelden noe å si for ketosens del, men mange får kjempevondt i magen og tilbringer resten av kvelden på do om de spiser malitol!
Så mitt råd er: Prøv gjerne en liten bit en kveld du ikke har andre planer!
Nå vet ikke jeg hvor mange sukkeralkoholer det er i denne sjokisen, har aldri sett den, men alle sukkeralkoholer kan trekkes fra.
Anthon Bergh sjokkisen har 46 karber pr 100g, men 43 av dem er sukkeralkoholer, så det er bare 3 karber pr 100g som teller og en sjokkis veier 45g!
Ikke mye karber der, nei!
Jeg spiste 3 stk av denne sjokoladen over 2 dager uten å gå ut av ketose - litt vondt i magen fikk jeg, men herregud, pytt, pytt. Uansett så er jeg fortsatt mistenksom fordi av erfaring vet jeg at ingenting som smaker SÅ godt er ufarlig :)
Jeg har ikke så lyst på søtt lengre, men håper Fnutte har rett :)
Sitter her med en Cavalier Belgisk sjokolade fra Rema. Kanskje det er dette merket du har prøvd. Jeg har bare prøvd et par ruter av melkesjokoladevarianten, så at de hadde en mørk sjokolade variant også. Det står en innholdstabell til høyre på baksiden av sjokoladen riktignok bare på engelsk og tysk, mens Ingredienser også står på norsk, men der er ikke alle verdiene listet opp.
Melkesjokoladen er søtet med maltitol (37%)
Av 48,2g Carb pr. 100gr er 37gr polyols (er dette engelsk for sukkeralkoholer?), 10,1gr er sukker og 7,2gr er laktose.
32,7gr fett hvorav 20,6gr er mettet fett.
Sjokoladen smaker godt, men jeg har bare spist 2 ruter ...
Har gått 3 uker på Ketolysekuren og har gått ned 6 kilo, litt mindre de siste dagene, men så har jeg også begynnt å gå mye mer, minst 10000 skritt om dagen.
:)
Du kan be dem ta inn for deg. Det ligger i grunn- utvalget eller hva de nå kaller det, så de kan bare bestille!:D
Det sa i hvert fall butikksjefen i "min" Rema!:p
Kan noen skrive ned det nøyaktige navnet på en sjokolade jeg kanspise uten å gå ut av ketose? Og som kan kjøpes på dagligvare butikken, bor i bergen så har stort utvalg av butikker her :)
Jeg som er SÅ sjenert:rodme: Hmmm, ja jeg får vel manne meg opp da, han er veldig hyggelig denne butikksjefen, så det er nok ikke noe stort problem å spørre han.
Mika!
Jeg bor i Bergen og kjøpte Cavalier sukkerfri Belgisk sjokolade på Rema1000 på Wergeland (Minde). De har flere varianter mørk og melkesjokolade bla a.
Se min post tidligere i denne tråden. Geomac
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.