Hei!
Er helt nybegynner på lavkarbo-dietter, og er fortsatt i sonderingsområdet (har ikke offisielt startet en diett enda). Prøver å finne ut av hele opplegget - og hva som passer for meg. Er desverre ekstremt glad i sjokolade, og bare MÅ ha det innimellom :wacko: . Men: er det bedre med 50 gr. "m" (som jo består av peanøtter og s jokolade) eller 50 gr. 72% mørk sjokoladeplate?
Jeg vil nok anbefale proteinbarer, enten fra Atkins eller Lindberg. De er kjempe gode, inneholder LITE karboser og de erstatter et måltid (mellommåltid i hvert fall...) Og du har IKKE lyst på mer sjokolade DEN dagen... :o
Jeg synes Lindberg Bar fungerer fint som en erstatning av og til. Enten som erstatning for annen sjokolade, men helst for måltid eller noe i mellom...
En annen ting, etter en stund på riktig lavkarbokosthold, så forsvinner søtbehovet. Synes jeg da. Sjelden jeg virkelig har lyst på sjokolade, men det hender jeg har lyst på "trøst":eek: Bare at nå bruker jeg å spise litt frukt eller en ostebit....... Noen spiser litt nøtter, men jeg får kløe av det dessverre, for det er jo såååå sunt og godt.:)
Et alternativ å forsøke i stedet for allverdens substitutt-sjokolader, er avvenning. Etter noen dager med total-avhold vil sjokoladebehovet være minsket betraktelig. Og så slipper du problemet med det stadige suget. Ketose vil jo også gjøre sitt til at man helt glemmer sjokolade, og all annen mat også.....:)
Jeg bruker, hvis problemet skal være der, Cavalier-sjokolade. Mørk type. Den er god, du orker ikke mye og jeg vet av bitter erfaring at spiser jeg mer enn to biter så blir jeg oppblåst og får diare, så da blir jeg fort kurert:D
Jeg spiser Stella i blant..Den er veldig god,men pga prisen klarer jeg meg med en rems..Cavalier har jeg masse av,men tør ikke spise det pga oppblåsthet og diare..Reagerer mer på den enn Stella:confused:
Enig Zöe !! Som man kan se av min journal tar jeg en dose på 10-20 gram hver dag (1-2 ruter) med 85% Lind Excellence. Nå er det tomt, må ut og hamstre !!
Har selvfølgelig som mål å (nesten) kutte ut hele sjokoladegreia, men det er liksom det eneste søte jeg tillater meg (null potetgull, seigmenn o.l.), så da kan det jo ikke være så ille en gang i blant... :o
Har hørt rykter av Fedon-tilhengere at "m" liksom er tingen, men da tror jeg kanskje jeg heller holder en knapp på mørk sjokolade. Har funnet en organisk mørk sjokolade på 85% som er god.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.