Yin og Yang basert kost har jeg alltid visst om og forsøkt fulgt (i tillegg til alle de andre diettene jeg følger..sukk). Her er litt om Yin og Yang
[color=darkslateblue][/color]
Alle matvarer kan inndeles etter hvor yin eller yang de er. Yang virker sammentrekkende og yin utvidende.
Yang matvarer er for eksempel: kjøtt, fisk, egg, salt, harde oster, hvitløk, løk, gulrøtter, kålrot, hasselnøtt, geitost, timian, reddik, persille, linser, bønner, bokhvete, havre, rug, hirse.
Yin matvarer er for eksempel: sukker, alkohol, kaffe, tomat, agurk, appelsin, banan, sitron, bygg, asparges, rødbeter, blomkål, grønne bønner, erter, fiken, pære, fersken, melon, jordbær, fløte.
[color=darkslateblue][/color] Hvilke matvarer som er yin og hvilke som er yang ser jeg at det står litt ulikt om i de forskjellige kildene...men, men.
Man skal spise en balansert blanding av utvidende og sammentrekkende kost for å unngå sykdom, som bare er en ubalanse i kroppen. Sykdommer kan visstnok leges ved å spise mer yin hvis man er for yang og vise versa.
Er Yin mavarer bare stort sett høyglykemiske, er i hvert fall min tanke. Det virker som mange av yin matvarene er de som vi her i vesten spiser så mye av og blir så syke av. I hvert fall sukker, alkohol, kaffe, brus. Og at Yang matvarene er de vi bør spise mer av, de fleste av oss. Ja, ja – i hvert fall jeg…
[color=darkslateblue][/color] Se også :[url]www.womenfitness.net/macrobiotic_diet.htm[/url] [color=#483d8b][/color] Ha en oppbyggende dag! [color=#483d8b][/color]
:o marianne [color=#483d8b][/color]
Ja, og så er det syre- og basebalansen da. Er det ikke det ene...osv.
Jeg spiser i hvert fall for lite grønnsaker (se dagboken min), men det som er virkelig i ubalanse er psyken min - av å stresse med å følge alle balansene...ha, ha.
Når jeg fulgte Fit For Life-filosofien med bare frukt før kl. 12 var jeg mye slankere, men jeg fikk litt blodsukker-ubalanse av å være ekstremt sulten innimellom, særlig på jobben når jeg ikke rakk å spise frukt hele tiden.
Jeg vurderer nå å følge 30 dagers menyforslag i blodtypediettens kokebok i stedet for alle disse melkeproduktene som jeg tydeligvis ikke går ned av. Jeg må da bare modifisere den til lav-glykemisk. Hva er forskjellen på lav-karbo. og lav-glykemisk, egentlig? Jeg ser du har det i din profil.
Jeg lurer forresten på om det stemmer at det tar to uker før kroppen omstiller seg ved å gå over til lav GI-kost. To uker før man går ned i vekt, altså.
Stemmer dette. Har noen erfaringer med hvor lang tid det tar på Lindberg-diett før man begynner å gå ned? (Dette er ikke rett forum, kanskje...?).
Hei igjen! og så utrolig morsomt med svar!!! Har ikke fått gjort mye annet enn å kikke på alt på disse sidene her i dag, jeg.
[color=darkslateblue][/color] Ja, klart balanse er det viktigste. Det er klart at man er nødt til å få i seg både syre og base, både yin og yang, alle vitaminer og mineraler bare man spiser masse forskjellig mat. Men det er gøy å få vite alt om det vi putter i oss. Det er så utrolig viktig, og ofte tror jeg at jeg til og med kan merke det etter bare en dag ved endring i kosten.
[color=darkslateblue][/color] Er det en oppskriftsamling på disse sidene hvor man kan legge inn alt man spiser i tillegg til å legge det inn på for eksempel journalene. Der blir det jo fryktelig mye å lete i når jeg ønsker tips til middag eller andre retter.
[color=darkslateblue][/color] Jeg skal på foreldremøte, jeg.
[color=darkslateblue][/color] Ha en fortryllende aften!
[color=darkslateblue][/color] :o marianne
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.