< Tilbake til oversikten

Dronning Maud's fromasj

Zincite sa for siden:

Fant ikke oppskrift på denne da jeg søkte her, så legger ut. For dette er noe som er godt i vårdagene :D er jo mange som har festdager fremover..
Husker besto lagde den et par ganger da jeg var liten. Har ikke hennes oppskrift, men laget meg min egen etter å ha sjekket litt på nettet.

3 plater gelatin
4 eggeplommer
2ss sukrin - ev 3ss, synes 2 var nok (jeg har med litt malt vanilje i, satte ingen dårlig smak, men er ikke nødvendig)
1/3dl fløte
ca 1/2dl sherry (cognac er også godt, portvin nevnes også) - fikk akkurat vite at Besto brukte rom i sin
knappt 1/2 dl vann
sjokolade ca 70g - eller etter smak, raspes (ostehøvel funker bra)
noen jordbær - mange lager uten, så det er litt smak og behag

Legg gelatinplatene i bløt 5 min
Visp eggedosis av eggeplommene og sukrin(ev ditt valg av søtstoff)
Visp fløten til krem
Visp krem og sherry inn i eggedosisen
Kok opp vannet og rør ut gelatinen

Visp i egge/kremblandingen mens den oppløste gelatinen helles i en tynn stråle ned i bollen

Legg lagvis - sjokolade - fromasj - jordbær - sjokolade -fromasj-...
Settes kjølig
NAM :p:p:p

Hyper sa for siden:

Åh...denne så digg ut!!
Noe til 17.mai kanskje??

luringen sa for siden:

dette er vestlandets bidrag til desserthimmelen! Løp og lag! denne husker jeg fra haugesund..mmmm

Lindabtn sa for siden:

Oi oi oi, det var en gammel klassiker som jeg husker jeg elsket da jeg var mindre. Mmmm, den skal prøves :sikle:

martefie sa for siden:

oooooooo Det så sykt godt ut!

Zincite sa for siden:

synes den er veeeeldig god ja, men den er mektig - så jeg kan ikke spise så mye om gangen ;) er egentlig ikke en dum ting det da ..

Hyper sa for siden:

Får vann i munnen...

Lindabtn sa for siden:

Jeg prøvde å lage denne her om dagen og den ble heeelt rennenes. Hva er det jeg gjør galt da??

Og er det sånn at man må røre i den hver halvtime før den blir stiv?? For den skilte seg

:hylgrine: Vil ha DMF

Zincite sa for siden:

Vet ikke hva som gikk galt. Jeg har bare laget 2 ganger selv.
Pisket fløten ganske stiv.. ? Vet ikke hva du brukte som søtning. Kanskje det har noe å si?
Klemte du godt ut bløtevannet før du rørte ut i det kokte vannet?
Går an å lage med eggedosis av 2 hele egg også. Da kan du jo piske eggedosisen stivere. Med hvitene først.
Tror det er viktig å helle gelatinen i sakte. Slik at det blander seg godt. Vispet nok ganske godt med gelatinen i før jeg helte opp i skål.
Har dessverre ikke noen god forklaring :(
Min var nesten stiv før den kom i kjøleskapet.

LilleRosin sa for siden:

Det så knallgodt ut!! :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.