Det er vel ikke til å komme bort ifra at det koster litt mer å være på lavkarbo kosthold, enn å dytte i seg ris, pasta, brød, poteter...eller...
Det jeg lurer litt på er hvor mye folk har i ca matbudsjett i uka, og om det finnes noen lure tips til hvor man kan spare noen kroner.
Vårt matbudsjett har gått ned en del etter vi la om kosten til lavkarbo. Har ikke regna det i kroner og ører, men nå sitter jeg faktisk igjen med penger på konto når ny lønning kommer :ja:
Noe av maten er nok dyrere, men alt halv/helfabrikata som vi kjøpte før + godis og usunt snacks kosta jammen det også.
Jeg handler en gang i mnd. storhandel av kjøtt ost osv. Bruker en del First price kylling, nakkekoteletter, bacon osv...Ellers så handler jeg inn når det er på tilbud :)
jeg shopper i sverige for typ 800 kroner èn gang i måneden også bruker jeg rundt 250-300 kroner på grønnsaker, smør og rømme i uka.. så da blir det veeeeel.. ca 2000 kroner i måneden på mat.
Jeg har ikke akkurat tall på hvor mye vi bruker, men sikkert mer enn nok... Vi er glade i god mat, og bruker en del penger på gode oster, spennende kjøtt, fancy spekeskinker og spekepølser og sånt.. Men det er jo et valg vi har tatt så lenge vi klarer å betale regningene :)
Men totalt sett tror jeg vi bruker mindre på mat enn før, ihvertfall ikke mer. Vi har slutta å spise junkfood, som i tillegg til å være usunt faktisk blir veldig dyrt i lengden. Man kommer skjelden under 100 kr pr pers pr middag, og gjør man det 2-3 ganger i uka får man fort råd til biff 2-3 ganger i uka hvis man slutter.... :) Vi har også slutta å kjøpe godteri og potetgull og sånt, det også koster litt.
Vi handler mat i Sverige ca en gang i mnd. Med kjøring vet jeg ikke egentlig om vi sparer så mye på det men.. De har bra utvalg! Særlig av oster og skinker og sånt som jeg liker.. Og kyllingfillet og bacon er såklart mye billigere. De har også større utvalg på frosne grønnsaker, f.eks store poser kun med frossen blomkål, veldig praktisk når man skal lage mos i en fei....
Jeg har vel egentlig ikke svart på det du spurte om da.... :) Men nei, jeg synes ikke det er dyrere å leve lavkarbo. Men det kommer såklart an på hvordan du levde før! Og det er penger å spare på å handle på tilbud og putte i frysern. Skinkebokser, svinekoteletter, kjøttdeig, ørret osv er ting de større butikkjedene ofte har tilbud på, så følg med på reklamene!
Vet ikke om flere av kjedene har det, men Coop har ihvertfall en ordning med at du kan få tillsent en email hver uke fra dem med matbladet/reklamen deres (se hjemmesiden deres).
De har avogtil (som mange andre kjeder) 40% avslag på bestemte greier. Jeg bruker å kjøpe brokkoli og blomkål i mengder. De bruker også å ha 40% på kjøttdeig + masse annet som man bare må overse når man er på lavkarbo :p
De har også (ICA også) avogtil 40% avslag på findus produkter. Da bruker jeg å hamstre inn laks (gourme) i store mengder.
Flere av kjedene annonserer flittig i lokalavisen så det kan lønne seg å følge med litt der.
Europris hadde nylig 40% avslag på frosne grønnsaker. Da var det bare å hamstre opp på blomkål, asparges og Brokkoli/Blomkål grateng.:)
Signerer denne! Jeg bruker ihvertfall mye mer penger på mat nå enn tidligere. Det var mye biligere med de halv- og helfabrikataene som jeg spiste tidligere. Har heller ikke vært av den som har kjøpt meg mat så ofte ute osv. så jeg har lite å spare inn der. Og likedan har det ikke vært så mye godteri og kaker og slikt heller. Så totalt sett har det blitt en del dyrere ja!
Enig m luringen.. Spiste jo aldri så mye kjøtt før.. Spedde jo på m potet/ris/pasta..
Sitter ennå i meg at barna ikke bare får spise kjøttet,"du må ta poteter oxo,kan ikke spise deg mett på kjøtt".. Grønnsaker som man oxo skal ha endel av,er heller ikke gratis.. I tilleg så kjøper man jo masse pastiller osv.. Jaja,går i alle fall ned. ;)
jeg er ikek lei meg for deg jeg da...men klart; det er synd at ren og sunn mat (og gjerne økologisk) er såpass mye dyrere enn nudler, hurtigmat/poser, pasta etc.
Æ bruke meir penga på mat og mindre penga på snop og øl.... :)
og sia æ har blitt fysisk avhengig av lollypop-brød har æ nesten slutta å bruke penga på kantina på jobb, trur regnestykket går opp i opp her i gården. Men æ prøve å være flink å lese tilbuds-avise og prislappa;)
Var og handlet i går - og kom over tusenlappen denne gangen også. synes denne dietten er dyr ja, for jeg spiste aldri junkfood, snop eller chips før. men spedde på med litt pasta, ris, brød, kornblandinger, ost og nudler og sånt. Nå skal jeg spise kun proteiner og grønnsaker. og det koster det, ingen tvil om det. jeg blir av og til så utrolig matlei, at da synes jeg at jeg fortjener noe ok. men egg, laks, kjøtt, karbonadedeig, grønnsaker er dyrt. Prøver å kjøpe smart, frosne koteletter, kyllinglår etc. Jeg har holdt på med ette i ca 5 uker med veldig god effekt, og merker at jeg ikke spiser like mye som før. Jeg blir fortere mett. Kanskje det vil minske kostnadene etterhvert? Også tenker jeg at jeg blir flinkere til å tenke billig og smart når jeg blir vant med det. Når jeg har nådd mine mål med vekt og når blodprøvene mine er fine håper jeg jo at jeg kan reinnføre noen karbohydrater som f eks en kornblanding til ett måltid.
Lykke til da, du er kanskje like fersl som meg med dette?
jeg lager jo klavkatrbomiddagene til hele hurven her, bare at de har poteter, ris etc til da. Så ja, jeg har et vannvittig matbudsjett...men enig; man spiser etterhvet kansjkhe litt mindre.
jeg tror ihvertfall man sparer ved å storhandle en gang i uken, enn om man flyr på butikken ofte. fylle fryseren når du kommer over gode tilbud er også lurt:)
Det er dyrere nå ja. Spesielt når man ikke kan spise melkeprodukter, ikke spiser svinekjøtt, og er opptatt av økologisk mat. Hadde ikke vane for å spise mat ute på kafe eller restaurant heller, og heller ikke mye junk, godteri, og potetgull. Er usikker på hvor mye som går til mat, men det er mye!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.