Forsøkte for ca 1 år siden Atkins dietten, men gav opp etter en uke, da
jeg ble så slapp og uvel at jeg ikke klarte å gå på jobb engang.
Fikk intens hodepine, kvalme og var slapp og svimmel.
Er fortsatt overbevist om at lavkarbo-diett er tingen for meg, da min
overvekt ligger for det meste rundt midjen og jeg er nok en skikkelig sukker-junkie. Vil forsøke lav-karbo diett igjen, men kvier meg litt, da jeg
vet at både jeg og familien min kommer til å lide.
Har noen noen gode råd til meg for å lette på "plagene"? Hvor lenge vil jeg føle meg elendig? Leser overalt at alle får så mye energi og føler seg så opplagte med en slik diett, men det må da være noen som meg der ute?:confused:
Det er desverre helt vanlig ja. Det å omstille kroppen til å forbruke ketoner i stedet for karbohydrater krever ganske mye og de aller fleste blir ganske uvel i mer eller mindre grad i begynnelsen. Noen blir så dårlige at de ikke fungerer i denne perioden, og egentlig bør de kanskje da vurdere å ta omstillingen litt mer gradvis. Feks. kutte ut litt og litt karber i stedet for å gå PANG ned på 15-20 daglig. Da går det som regel litt bedre. :)
Husk å drikke endel vann, det hjelper på. Og få i deg nok grønt.
Henger meg på det Iset sier, jeg...
Prøvde selv Atkins i 2005, og jeg tror aldri jeg har vært så dårlig før bare pga maten jeg har spist. Hadde det sånn som du beskriver det, migrene, kvalm, slapp, svimmel, skalv hele tia, osv.. Ikke noe morsomt :(
Nå er jeg i gang med ketolysekuren, som er ganske lik Atkins på mange måter.. Men forskjellen er at før jeg begynte, trappet jeg rolig ned på karbohydratene (minus at jeg ga kroppen et karbo-sjokk dagen før jeg begynte, ville jo huske den ekle følelsen av å være oppblåst og fæl av karbs! Æsj :p) i forkant før jeg for alvor fulgte kuren etter boka. :) Det har funket rimelig greit for meg.. Vært litt slapp og kvalm de første dagene, men ingen hodepine eller svimmelhet å spore her i gården...
Prøv å trapp ned du, og se om det hjelper deg... Eventuelt kan du jo også prøve en av de andre filosofiene, for å se om det kanskje er en av de andre som passer deg bedre! :)
Takk for svar Iset og Marita. Godt å høre at min reaksjon på Atkins-dietten ikke var unormal. Da får jeg bare lete etter en lav-karbo diett som kanskje passer meg bedre. Er veldig glad for at jeg oppdaget denne nettsiden, da den innholder utrolig mye informasjon og erfaring fra brukere av diverse dietter. Det er godt å ha i jakten på "midjen min":D
Velkommen til forumet, forresten, og lykke til i jakten på din lavkarbo-diett! :) Kan vel selv bare snakke for atkins og ketolysekuren, men av de to foretrekker jeg klart den siste... Men det er vel mest fordi jeg ble utrolig dårlig av Atkins :(
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.