< Tilbake til oversikten

Blodsukkerspørsmål ... Håper noen vil svare ...

Dippsey sa for siden:

Hei, beklager at jeg graver å spørr så mye men det er så mye jeg lurer på nå i starten... :confused:
Etter jeg begynte på Atkins haar jeg målt blodsukkeret mitt regelmessig, det viser seg at jeg får veldig lett lavt blodsukker. Nå er det ca to timer siden jeg har spist og blodsukkeret mitt var på 2.4 Hva betyr dette, hva kan jeg gjøre? Og er dette dårlig???

Håper noen kan svare!!!:):):)
klemmer......:D

Dippsey sa for siden:

okay...siden jeg ikke har fått noe svar...har jeg gransket internett for hvorfor jeg får lavt blodsukker....
Fant ut at ketose fører til lavt blodsukker! Yohoo, da fant jeg svaret...Takk til meg :)

jeef-micro sa for siden:

så ikke spørsmålet ditt før nå jeg, men kjempebra at du også legger inn svaret på spørsmålet her når du har funnet ut det selv :)

Lurer litt på hvorfor du måler blodsukret jeg da? du skal slippe å dele det om du ikke vil...

Eirian sa for siden:

2.4?
Ikke engang de som faster skal under 4.
Når blodsukkeret er nede på 2 og 1 kan man få krampeanfall som er skadelig for hjernen. Og man vil føle seg rimelig dårlig.

Dippsey sa for siden:

Hei! Så gøy med svar :)
Først, grunnen til at jeg målerblodsukkeret: Har mye diabetes i familien, og har selv ett meget svingende blodsukker, der det er helt vanlig at jeg er (Lo) kun etter ett par timer uten mat, får jeg litt sukker blir jeg helt hyper. Derfor synes jeg det er interessant å observere blodsukkeret mitt en periode. Dessuten synes jeg det er spennede å se hvordan ett Atkins kosthold påvirker mitt svingende blodsukker. Min mor er også på Atkins induksjon, og opplever også lavt blodsukker. Men fant ut at det er vanlig å ha lavere blodsukker enn vanlig, når man er i Ketose.. :)

Jeg har hatt (lo) blodsukker mange ganger, og får ikke krampetrekkninger av noe slag, men er veldig grinete og sur. Ved 2.4 følte jeg meg bare litt tom i magen. :)

nellie sa for siden:

jeg har også et veldig lavt blodsukker:) ligger som oftest mellom 3 og 4.
kan hende det er lavere nå, men har ikke sjekka på lenge.

Dippsey sa for siden:

hmmm...kansje fordi du er i Ketose? Det er ivertfall værre å ha for høyt blodsukker enn for lavt ;) Ved for høyt blodsukker, produserer kroppen mer Insulin, og kroppen lagrer mer fett..
Nå er det en time siden jeg har spist. blodsukkeret mitt er 4.6

jeef-micro sa for siden:

viss du faller veldig lavt også i induksjon, kan det være en ide for deg å passe på å spise jevnt? Godt mulig du gjør det nå også da, men som regel så sier man jo at man skal sipse når man er sulten i ketose, men ved veldig lavt hgt, så kan det være greit å spise litt jevnt :)

Dippsey sa for siden:

spiser 3 store og 2 små måltider om dagen, det går aldri mer enn tre timer. Blodsukkeret er jevnt lavt

nellie sa for siden:

Vel. får man for lavt blodsukker så kan det skje masse fine greier som gjør at man havner i koma.. Tror heller jeg vil være stor og tjukk enn i koma egentlig..
Men når blodsukkeret mitt alltid ligger på noe med 3, så er det bare sånn det er, tror jeg

Eirian sa for siden:

Eh ja, det nellie sa.
Selv om du ikke har merket noen krampetrekninger før, så kan du alikevel få det.
Jeg har sett på min egen datter få det, og tro meg, det var skikkelig ukjipt.
Og ikke bare kan det skade hjernen, man kan også altså havne i koma.
Det er en grunn til at man ikke skal ha så lavt blodsukker.

Dippsey sa for siden:

Nå etter trening har jeg 3.6
Jeg sier ikke at lavt blodsukker er bra, overhode ikke. Men det er ikke så mye jeg kan gjøre med det da, tror det er medfødt. Spiser regelmessig og nok, og det finnes ingen medisiner mot det, so what to do??
Jeg prøver å stabilisere det mest mulig med nok fett, krom og kanel.:)

jeef-micro sa for siden:

Du kan jo ta det opp med legen din dersom du ikke allerede har gjort det. :)

Dippsey sa for siden:

Nei, har ikke gjort det ennå... Må bytte lege.. Legen min har ikke peiling, Var sikkelig rød rundt øynene en periode, jeg fikk krem for fotsopp! Det hjalp ikke mye, det bare spredde seg....Har lest mye om det, og det finnes ingen medisiner, kun kosthold! Så tror ikke det er så mye en lege kan få gjort :/

nellie sa for siden:

Alle de rådene som sto der gikk på å begynne å spise mer pasta og stivelse:lol:
NEITAKK

Dippsey sa for siden:

Fordi pasta og stivelse fører til høyere blodsukker.... Men dermed også mer produksjon av insulin...:( hmmm ike lett dette her...

nellie sa for siden:

ja, jeg skjønte det.
men det kommer jo ikke på tale.
Så da er det bare om å gjøre å passe på å få i seg de karbene man skal

Kitt sa for siden:

Mente ikke man skulle følge rådene, bare være klar over at det faktisk er en lidelse (motsatt av diabetes) som gir slike symptomer som lavere blodsukker enn normalt. Men mellom 3 og 4 er ikke spes lavt.

En vanlig allmennlege vil nok ikke tenke på reaktiv hypoglykemi sånn uten videre og det er faktisk mange som besvimer ofte etc med denne lidelsen. Hjernen har heller ikke godt av at man går rundt med svært lavt blodsukker selv om man ikke merker noe særlig selv.

Kan jo be legen om å få målt bla. insulin og langtidsblodsukker.(Best å ta fastende)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.