< Tilbake til oversikten

Hva ER det med tomat?

wirow_84 sa for siden:

I lista over karbs på grønnsaker står det 2,9kh pr 100 gram TOMAT.
Det er det samme som f.eks blomkål.
Allikevel mener jeg å ha lest i Skaldemans bok at man helst bør styre unna tomater,
mens f.eks blomkål og brokkoli som har ca. likt karbeinnhold er bedre grønnsaker.

Akkurat slik som det er bedre å spise gulrøttene rå fremfor å spise dem kokt.
Men hva er det egentlig som skjer med tomatene?
Har de en egen evne til å utvinne mer sukker når man har inntatt denne lille røde enn andre grønnsaker???
Skjer det noe forunderlig når man steker dem, eller koker dem i en gryterett? :confused:;):rolleyes:

Skulle så gjerne visst litt mer om denne tomaten.... noen som vet?

martefie sa for siden:

Det der har jeg også lurt på.

Gerd sa for siden:

Tomat er egentlig en frukt med mange av trekkene til en grønnsak.

Tomaten er tung i egenvekt, og du vil få mindre mengde tomat enn f.eks blomkål eller brokkoli på tallerken.

:)

wirow_84 sa for siden:

Hmmmm.
Jo, jo. Da bør man bare spise mindre mengder av den, siden den er tung i seg sjøl... likehetstrekk til frukt, ja...
Men er det forskjell på det bløte inni og det faste?
Om man evnt. kan la vær å spise det bløte for å få mindre karbs?:rolleyes:

Hentet fra wikipedia:
[LEFT]"Tomat er en frukt med mange av trekkene til en grønnsak, men botanisk sett er det en frukt".

"Frukten har et høyt innhold av vitamin A og vitamin C. Den har et vanninnhold på over 90 %. Forskning har avdekket at tomater er en viktig kilde til antioksidanter".

Snasen FRUKT er det iallefall!
[/LEFT]

Gerd sa for siden:

Jeg spiser heller cherrytomater, de er ikke så tunge :ja:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.