< Tilbake til oversikten

Karbohydratforbrenning?

Lisekir sa for siden:

vet ikke om jeg får til å formulere dette så veldig bra da men håper noen skjønner hva jeg mener...

ved å gå på ketolyse eller vanlig lavkarbo over lengre tid, hele livet eller deler, samma det... vil man ikke ødelegge kroppens toleranse for karbohydrater? for kroppen tåler jo en del karbohydrater uten at det førere til vektoppgang...
leste en gammel tråd her inne om at noen hadde fått ødelagt kroppens måte og forbrenne karbs på etter å ha levd på lavkarbo?

kom med litt fakta da:D

Megvel sa for siden:

Neida, men mat som magen har tatt i mot med tvil før, som du egentlig er intolerant mot, kan gå skikkelig dårlig etterpå. Man blir også gjerne godt vant til den deilige ketosefølelsen som kan gjøre det som skjer med kroppen når den krasjer på sukker (det gjør jeg) om man er ørlite insulinresistens etc ekstremt tydelig. Man visste kanskje ikke hvor skjit man følte seg før... Gubben ble kvitt et mageproblem i ketosen (foruten at han mistet kosemagen), det er ganske åpenbart at det er noe i brød han ikke fikser, for når han spiser mye brød så kommer det igjen. Betyr ikke at det er ketosen sin skyld!

Georgine sa for siden:

Om du ble overvektig av karbohydrater før du begynte på ketolyse så kommer du fremdeles til å bli overvektig av karbohydrater etter at du har vært på ketolyse og må bestandig passe deg for disse.

Lisekir sa for siden:

jo det forstår jeg...

men ikke alle karbohydrater anser jeg vertfall som usunne.. tviler veldig sterkt på at det er den ene brødskive jeg sjelndt spiste, den lille risen til middagen, poteten 1 gang i uken som gjor til at jeg ble fet. det var nåkk stillesitting, snop , brus og MASSE Junk food, :o

hørte ei si at hun kunne ikke engang ta seg litt frukt etter å ha levd lavkarbo i mange år, kroppen fiksa ikke noe som helst ekstra karbs, såkalte "sunne" engang....
sånt blir jeg litt skremt av:)

fortstår jo at man aldri kan gå tilbake til det kostholde man hadde.. men f.eks meg da , som hadde et kosthold basert på mye snop, junk, brus og masse ferdig produkter, vis jeg går over til et mere vanlig sunt norsk kosthold etterpÅ(ala fedon) så er jeg redd for at kroppen min rett og slett ikke vil fikse det engang... aldri lakt på meg av å spise rugsprø før f.eks, lurer på om det kan bli tilfellet etter lavkarbo.....?

Georgine sa for siden:

Det er nok karbohydratene i junkmaten som er skylda ja og den kan du ikke innføre i maten din igjen. Men grovt brød, brun ris og de rette grønnsakene burde definitivt ikke være noe problem :)

Megvel sa for siden:

Det hørtes litt ekstremt ut da, kanskje vedkommende hadde mye plager (annet enn vektøkning?) før også?

Lisekir sa for siden:

det er bra.. var litt redd for at jeg aldri i livet en gang kunne spise rugsprø til frokost, eller en frukt, eller ja noe som er helt vanlig og sunt

kroppen blir vel ikke så veldig tolerang for karbs etter langt tid med minimalt så man må jo alltid være forsiktig..:) ikke at den var det fra før av..

men jeg av erfaring fikk bedre forbrenning av å spise frokost f,eks.. det vet jeg av erfaring.. men på lavkarbo så sier man at det ikke er viktig får å sette i gang forbrenninga..? det forstår jeg ikke helt jeg

Megvel sa for siden:

Man setter over forbrenningen fra å forbrenne karber til å brenne fett. Ettersom du vanker her inne har du kanskje litt av det å brenne? Trenger ikke nødvendigvis fylle på så masse da? Men spis når du er sulten og minst hver 6te når du er våken!

Zincite sa for siden:

:) jeg tror vi alle er forskjellige. Jeg vet at jeg ofte spiste lite, sliter litt med det ennå, og at jeg da sakte men sikkert gikk opp. Det jeg spiste, når jeg først spiste, var ofte helt feil. De gangene jeg klarte få i meg frokost ble jeg også raskere sulten og spiste mer resten av dagen. Var de periodene vekta gikk riktig vei - altså når jeg spiste mer (ikke bare mengde, også mer energi). Selv om svært få tror meg - gidder egentlig ikke si så mye om det til vanlig.
Nå prøver jeg spise når jeg er sulten - og det går litt opp og ned når første måltid blir om dagen. Men holder vekta, og er det som er målet mitt i øyeblikket.Tror at på et lavkarbokosthold er kroppen mer i balanse og jobber jevnere enn på et kosthold med mye karber. Derfor ikke samme behovet for å sette i gang noe om morgenen. Mulig jeg tar feil ;)
Teller ikke karber selv til vanlig, men sjekker litt innimellom. Ligger rundt 40-60 virker det som, og for min kropp tror jeg det er ganske passe nå.
Når du i en lengre periode har spist lite karber, er det nok viktig for kroppen å få forsiktig opptrapping inntil du finner trivselsnivået for kroppen :) der virker Atkins som en veldig god vei for å teste ut og venne kroppen sakte til mer synes jeg.
Ser du tenker mye, du finner nok ut av det skal du se!
:goodluck:

Lisekir sa for siden:

sånn var/ er jeg oxo;) og jeg har veldig trua på lavkarbo kosthold jeg altså.. bare ikke det tar totalt av, for da vet jeg at jeg ikke kommer til å klare å leve med det.. tror at å spise lite karbs sundt å litt mindre litt oftere, trene mer og drikke vann vil gi resultater , etter tid å stunder:)

du har helt rett.. Jeg tenker ALT for mye,alltid gjort.. det er virkelig et problem for meg, jeg overanalyserer ALT, og går derfor ofte på en smell når det kommer til omlegging av kosthold og slik ting.. det opptar all min tid til slutt og da bekker jeg over.. er nåkk en del psykisk jeg må ta for meg for å få til dette oxo.. jeg må ikke bare tenke MAT MAT , hva jeg kan og kan ikke spise hele tiden, da blir jeg så sliten...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.