< Tilbake til oversikten

Fromasjkake med nøttebunn og gelélokk

Lisbeth sa for siden:

Fromasjkake med nøttebunn og gelélokk

Ingredienser:

Nøttebunn:
150 g mandler
Søtning tilsvarende 150 g sukker (jeg brukte 75 g sukrin og 7,5 g splenda)
4 eggehviter

Fromasj:
2 egg
0,5 dl Fun light (jeg brukte Tropical sensation)
2 ts splenda
3 dl kremfløte
4 plater gelatin

Gelelokk:
1 pk Heistad Bringebær- eller jordbærgelé

Fremgangsmåte:

Nøttebunn: Pisk eggehvitene. Tilsett søtning litt og litt under piskingen og pisk til du får en stiv marengs. Finhakk mandlene og vend dem inn i marengsen.

Ha deigen i en rund kakeform (23 cm i diameter) med bakepapir i bunnen, Stek kaken på rist midt i ovnen ved 180 grader i ca 30 min. Avkjøl kaken helt i formen. Løsne den fra formen og fjern bakepapiret. Sett kaken på et passende fat. Fest en kakering (fra en kakeform som er ca 22 cm i diameter) rundt kakebunnen.

Fromasj: Visp eggeplommer og 1 ts splenda til eggedosis, visp eggehviter og 1 ts splenda stive og visp kremfløten stiv. Legg gelatinen i kaldt vann og smelt den deretter i litt varmt vann. Kjøl ned og bland den med saften. Tilsett de vispede eggeplommene i saften, og vend forsiktig eggehvitene og kremen inn i massen. Hell fromasjen over mandelbunnen og sett kaken i kjøleskapet til fromasjen har stivnet (3-4 timer)

Gelélokk: Lag gelé etter anvisning på pakken. Avkjøl til blandingen er helt kald men fortsatt flytende. Hell den avkjølte geléen over formen og sett kaken tilbake i kjøleskapet. Når gelélokket har stivnet løsnes kakeringen ved hjelp av en skarp kniv. Oppbevar kaken i kjøleskap frem til servering.

Jeg fikk 12 kakebiter ut av kaken, og 2,65 karbo pr kakestykke.

Distrea sa for siden:

:sikle:

Santa Sofia sa for siden:

WOW den så god ut! Tror nok jeg må spare den til 17.mai for jeg har ikke akkurat flust med selvberskelse når gode kaker kommer min vei...

Betzy Boop sa for siden:

Å kjære.. Den så vel god ut.. Er ny på denne siden.. Så jeg er bare rundt og samler gode ideer.. ;) Søtsaker for søte piker det må vi ha.. Rart med det,er det jeg i alle fall kikker etter først.. Denne skal i alle fall jeg prøve.. Får prøve å holde meg til 17 mai..

Pearl sa for siden:

Må prøves

nettih sa for siden:

skal lage den til barneselskap i morgen!!! Gleder meg til å teste den!

Impulsiw sa for siden:

Der var kaka ja... :sikle: Den skal bakes i dag! :D

otika sa for siden:

Denne kaka står i kjøleskapet nå.. klar til å nytes i morra.. spent ja :D

Mjauritz sa for siden:

Smaker den godt? Ikke kunstig søtstoff smak?

otika sa for siden:

Selve kaka var dødsgod,men jeg brukte heistad gele på toppen og den var litt besk for meg ,så skal bake den til bursdag på søndag og da lager jeg gele selv med fun light og gelantin :D utenom det så er kaka perfekt her i huset og unga elsket den

Supernova sa for siden:

Åå nam så bare dødsgod ut da! Tanta mi lager en sånn kake men med krem i stedet for fromasj. Helt vidunderlig. Må prøves ja :)

Livlys sa for siden:

Ja denne er virklig god. Testet den for en stund siden for å smake og for å se om jeg fikk den til. Tenkte jeg skulle lage den til min sønns konfirmasjon.
Jeg serverte den til noen venner av oss som ikke lever lavkarbo og som er spesielt glad i kaker. De kunne bekrefte at kaka var veldig god, ja så god at de spiste iallefall 2 stykker hver.
Men er det noen som vet om det går an å fryse kaka. ???

Kaysa sa for siden:

Mmm..denne kaka står i kjøleskapet nå:)
Men jeg lurer på, hvor mange karber er det i heistad sin gele iforhold til å lage gelen selv med fun light og gelatin???

veitja sa for siden:

åhhh.. denne laget jeg i går, den var kjempegod!! :)
Til og med mannen som ikke liker kaker stappet i seg mange stykker :D
Ongene spiste jo til den store gullmedaljen. Så nå er det ingen kake mer ... :P

Kitt sa for siden:

Det er ingen karber i Heistad sin bringebærgele i hvert fall!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.