jeg skrev et inlegg på generell lavkabo om at jeg setter spørsmål til at ketolyse er noe for meg.. jeg liker ikke all fettet, fett kjøtt osv osv.. men kan godt holde meg til lite karbs , proteiner osv... jeg mener jeg må jo gå for noe som jeg kan leve med.... har vel ikke akkurat fulgt ketolyse etter boka denne uka heller, har ikke spist så mye fett som jeg skal, men vekta tror jeg viser ned fordi.. og stixn er lilla.... er det mulig å være i ketose fordi om man ikke følger ketolyse kosthold med mye fett forresten?
men vis jeg bytter ut fettet, med magre varianter, ja da vil jeg vel teoretisk sett følge south beach da?
Kroppen kan benytte seg av to typer energi-kilder:
Fett eller karbohydrater. Blandingen av disse energikildene er jo en av grunnene til at vi er overvektige.
Hvis du skal kutte ut både karbohydrater og fett - da sitter du igjen med bare proteiner og karbohydrater fra grønnsaker. Overskudd fra protein gjøres om til karbohydrater.
Det er akkurat det samme som et lavfett-kosthold som vi har blitt syke og fete av. Kroppen får ikke drivstoff og går på sparebluss. Når spareblusset slukkes blir vi desperat sultne på drivstoff - og siden du ikke har brukt fett som energikilde, blir det karbohydrater kroppen krever. Kjenner godt igjen hvor desperat sulten jeg var etter noe godteri eller pasta, brød osv.
Det er mange måter å få i seg fett på. Mye smør, sæterrømme, egg, ost osv.
hehe..:p ikke så spesiellt gla i egg og bacon nei;)
skjønner hva du mener.. men må da gåant og ikke spise så innmari mye fett som man skal på ketolyse f.eks.. å heller gå for en generell lavkarbo kosthold.. med fett fra rent kjøtt,sunne oljer og slike ting.. modrat med proteiner og lite karbs? jeg makter bare ikke rømme , majones, fløte, bacon...:odet er ikke noe jeg kommer til å klare å leve med..
ser for meg heller å gå for en type lavkarbo, med lav GI?
sunt norsk kosthold uten ris,potet,pasta,brød, ikke nå godteri og brus og kunstig søtning.. ...kansje en eller annen knekkebrød til frokost eneste... må jeg virkelig ha så mye fett på lavkarbo for å gå ned? fedon er jo ikke så mye fett eller ikke south beach , folk går vel ned på det også?
må jeg være i ketose for å forbrenne fett foresten?
og en ting til, hvorfor viser ketostixn ketose når jeg ikke spiser så mye fett..? kan man være i ketose fordi om man ikke øser på med fett?
Det at du ikke klarer fett - kan det ha sammenheng med du har hørt at fett er ekkelt og farlig hver dag opp gjennom hele livet ditt? Det var slik med meg i allefall.
Jeg hadde samme fett-aversjon da jeg begynte, og det sitter litt i enda. Men etter å ha lest en haug med litteratur om dette kostholdet, vet jeg at om jeg skal beholde helsen min må jeg nok spise fett. Nå liker jeg å helle baconfettet fra panna over min daglige egg/bacon. Har blitt glad i fete sauser, og synes magert kjøtt er kjedelig og vanskelig å svelge uten litt "attåt." :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.