Ja, da har jeg begynt på ketolysekuren, og synes sålangt det går kjempefint! Er dog spent på å prøve egg og bacon som frokost i morgen.. for ei som ikke egentlig liker frokost er det ganske grøss og gru :p
Men jeg lurer på noen småting:
Går det an å bruke slike frosne wokblandinger mens man er på kuren? Sjekket bakpå noen av posene idag, og de hadde mellom 5 og 8 karbs pr 100g.. en av de hadde tilogmed gulrot i, så den er jeg litt skeptisk til.. men de andre?
Er guacamole "lov"? Synes det er så utrolig godt til stekt kjøtt og salat :o ..
Og hva med sånn lettketchup fra idun? Den uten sukker, søtet med aspartam mener jeg det var..
Det var denne rundens spørsmål, hehe! Se ikke bort ifra at jeg spør mye, jeg er den typen som har HELT angst for å gjøre feil, og ødelegge kuren :rolleyes:
Sjekket ketchupen igjen, den har 8g karb pr 100gr, derav 4gr sukkerarter.. og det var sukralose, ikke aspartam. Da går vel den greit?
Går det an å spise wokblandingen med gulrot i også, dersom jeg plukker ut gulrota? Eller er ikke det så farlig, når blandingen totalt har 5gr karb pr 100gr?
Lager helst guacamole selv ja, synes ikke de ferdiggreiene er så gode uansett.. og dem er det sukker i! :(
Og jøss, jeg er helt imponert over hvor snill og hjelpsom du er.. hehe, du svarte så bra i den nedtrappingstråden jeg hadde i spørsmål og svar-seksjonen og.. (het Teardrop før :p ) :o
Bare hyggelig :) Gjør bare min lille moderatorgjerning, samt at jeg har fått så mye hjelp selv da jeg var ny og grønn, at det er godt å gi igjen noe!
Men jeg vil anbefale deg å plukke ut gulerøttene, rett og slett fordi de ikke er "lovlige" varer i ketolyse på grunn av det høye stivelsesinnholdet. Grunnlaget for det er rett å slett å bare innarbeide seg vanene fra grunnen av;)
Men så er det billigere og like enkelt (synes jeg da) å kjøpe grønnsakene og kutte opp selv. Kan jo bare gjøre det og putte i en frysepose, så har du klart til du bare skal slenge i gryta!
Det glemte jeg å svare på: Sukkerarter er sukker, og det kan du ikke trekke fra, sukkeralkoholer derimot kan trekkes fra. Sucralose er dog mye bedre enn aspartam, da det er laget av sukker. Det har karbohydrater i seg, men egenvekten er ingenting sammenlignet med sukker.
Så da er det fire gram fra sucralosen, og fire gram fra tomatene.
Joda, blir nok å plukke ut gulrota for å være sikker, jeg som er så redd å trå feil... Men var liksom tre poser, totalt 1500 gr wokblanding til 60 kroner :p Det er ganske billig, for ei som er student oppi alt det her! :p Blir ganske mange middager av det..
Kan jo tipse deg om middagen jeg mekka da... Skar opp kylling i strimler og stekte det i krydder (citronpepper, kyllingkrydder, grillkrydder og litt hvitløkssalt), masse salat, og guacamole og litt salsa som dip... nam nam :) Lov å kose seg på en fredag, vel! :p
OH, den marinaden skal testes! Men jeg har ikke sånn derre chilli paste-ting, så blir ikke før over helga en gang.. Er ikke alle varer jeg har enda, løp rundt i butikken tidligere, prøvde få tak det jeg trengte for å kunne eksperimentere med litt forskjellig nå i helgen.. Må jo finne ut hva jeg liker, og slike ting! :p Mange matvarer jeg egentlig aldri har spist no særlig av..
Og det var middagen/kveldsmaten igår det der, nevnte den pga guacamolen... hehe, jeg skulle kanskje formulert det bedre, men :p Idag var det wok, plukka ut gulrota og hadde på restene fra kyllingen i går :) Kylling kan man liksom bruke til alt..
Ok, hehe!
Jeg kan være ganske døgnvill av meg selv, jeg.
Kylling, ja! Men i dag oppdaget jeg med litt økonomisk sorg at kyllinglår IKKE er like stas som kyllingvinger. Så mye slintrer og buæ...! Og så sitter jeg her med en kilo av det...!
Men kyllingfilet er konge! Det blir det til uka, med denne marinaden!
Tror du får kjøpt sånn paste på Ica, jeg har i alle fall en derfra :)
Kyllinglår er det kjipeste på kyllingen, synes jeg.. hehe. Kyllingvinger er vel greit nok, hvis man kjøper det ferdig i ferskvare eller noe.. Men ellers kjøper jeg bare strimlet kyllingfilet/kyllingfileer.. alt etter hva som er billigst :)
Ja, får leite etter sånn paste på ica til mandagen.. bor ganske nære en ica, så det er ikke no pes! Må huske å kjøpe trankapsler og.. skader ikke ta det også, fant jeg ut...
Det er sikkert et år siden jeg kjøpte, men de har i hvert fall et helt utrolig bra utvalg på Icaen her på løkka ;)
Jeg syne de provence kyllingvingeklubber er fantastiske, men kyllinglårene blir nok plukka rene for det gode kjøttet og brukt til salat, gitt. Hundre spenn for en kilo, er jo ikke så dyrt, men mye penger på en gang... :(
Har ikke spist kylling på åtte ni år, så jeg vet ikke bedre :rolleyes:
Hm, jeg kjøper lite frosne kyllingprodukter, er mest fordi jeg har et dårlig inntrykk av produktene.. hvorfor har de frosne kyllingfileter i poser man ikke kan se produktet igjennom? Skeptisk, ja. :p Ica kjører stadig vekk tilbud på fersk kylling, så jeg kjøper heller på tilbudene.. denne uka var det 400g kyllingfilet til 20-something kroner :) Hamstrer og fryser ned, jeg!
Hehe, hamstring er greit om man bor sånn at man kjapt kommer seg over grensa :) Er lenge siden jeg var over grensa selv, men jeg føler egentlig at siden jeg bor nær en Ica Maxi som HELE tiden har gode tilbud, så klarer jeg meg... :)
Ok, et nytt spørsmål jeg kom på nå når jeg snart er på tur i seng... disse litrene med vann. Har dere noe tidsmål på når man bør være ferdig med dem sånn for å ikke løpe på do hele natta? :p Jeg drakk visst nesten en liter nå akkurat.. oops :p
Ikke i det hele tatt, jeg drikker litt hele tiden, og drikker det jeg føler kroppen vil ha. Har sjelden problemer med å gå på do om natta, men på morran. Hoi! Kappløp til toan, sambo kan bare glemme å gå først!
Hæhæh, dagen idag startet med egg og bacon... :wacko: Kan ikke si det var en stor suksess, nei.. liker ikke bacon no særlig :p Men da lurer jeg på, hva annet kan jeg spise sammen med egg til frokost? Og hvor mye spiser dere egentlig til frokost? Synes egg hver dag til frokost er luksus! :D
Tenkte prøve meg på de ziggylappene, ser for meg at de kan være greie å ha? Også har de så lite karber :)
Vet jeg ikke MÅ spise kjøtt til eggene, men synes bare egg blir kjedelig.. og har ikke lyst å waste så mange karbs på frokosten, heller.. Spiser mye salat til lunsj/middag, så har ikke "råd" til det :D
Er jo ikke voldsomt med karber i egg da, akkurat ;). 0,9 gr pr 100, jeg teller et halvt gram pr egg.
Jeg har en signaturfrokost: Koker tre egg sammen med en god bunt brokkoli, og spiser egga med majo, og brokkolien med smør. Og så hender det at det blir litt rølelaks ved siden av, helst varmrøkt :sikle:
Hm, det hørtes ikke så verst ut det heller.. mye brokkoli sånn ca?
Tror forresten jeg er veldig "redd" for å spise mye av det med fett, med tanke på kalorier og sånn.. det er kanskje mest bare tull? Fikk helt angst etter å ha spist 2,5 skiver bacon, hæhæ :p nybegynner, ja..
Vet det ikke er så mye karbs i egg, derfor jeg vil ha det som en del av frokosten.. vil ikke kaste bort mange karbs på frokosten, fordi jeg er sjuuukt glad i salat til lunsj og middag :rolleyes:
Laks, det skal jeg kjøpe! Nam! Men hva med kaviar, går det an å ha en liten "topp" på eggene med kaviar?
Gjestekaviar er så vidt meg bekjent den med lavest karbeinnhold. Den har fem gram pr hundre, så en ts eller to er det ingenting i veien for, og det utgjør nesten ikke no!
Kalorier skal du bare blåse i :D Er det ikke herlig?
Kort forklart så trenger kroppen ett brennstoff, om dette ikke er glukose (sukker og stivelse) så bør det være noe annet, og da har man ikke så mye å velge mellom dersom man ikke ønsker å redusere muskelmassen, så ketoner (fra fett) er det eneste fornuftige alternativet. Om du kutter både fett og karbohydrater til et minimum så vil du kødde med metabolismen din, og det vil du vel ikke?
Det er selvfølgelig forskjellig fra person til person hvor mye fett man skal ha, men venn deg til tanken på at fett hverken er farlig eller usunt, og ikke blir til fett i kroppen dersom man ikke har en funksjon til å lagre det, og når du spiser mye rask karbo produserer du mer insulin, og insulin er et fettlagrende hormon.
Da skal jeg finne gjestekaviar, jeg :) Tenkte at det kunne være greit å ha et par ferdigkokte egg i kjøleskapet - til de dagene jeg ikke har tid til frokost sånn egentlig.. Så er det bare svisj svusj også har jeg spist frokost likevel! :p
Jo, er egentlig herlig å kunne blåse i kaloriene, men også ekstremt uvant... Hehe, satt å så på frokosttallerkenen min og tenkte at om jeg ikke la på meg av det der, så ble jeg ikke å skjønne noenting.. :rolleyes: Å spise meg mett på egg og bacon er liksom ikke helt det jeg vokste opp med! Du sa forresten ingenting om hvor mye brokkoli du bruker.. :p
Usj, da blir det litt handling i morra også.. la merke til at det er endel pisking i disse lappene og sånn, og på hybelen her har jeg verken vekt eller stavmikser (som jeg ser for meg nesten er et must?).. så får shoppe litt i morra igjen da :p
Sorry! Kanksje en fire fem topper? Knekker dem av og slenger dem i kjelen. Hender jeg tar en neve rosenkål også. Frosne smaker bedre enn ferske av en eller annen grunn...
Jeg har jo heller aldri telt kalorier, har egentlig aldri slanka meg utenom i barndommen, (og da var det leger og mor som sto for festen), men alltid tenkt at jeg burde. Og etter å ha slengt på enda ti femten kg etter å ha flytta sammen med mannen i mitt liv, så begynte jeg å bli syk, og var så heldig å ha en lavkarbovennlig lege!
Så å telle i det hele tatt, rare greier, men det går overraskende lett. Etter induksjonperioden på Atkins, så vet jeg sånn ca hvor mye jeg kan spise av grønnsaker o.l for å nå opp til tjue karber om dagen.
Men jo mer man leser om emnet, jo klokere blir man på hvordan dette funker, for den er en forunderlig funksjon, denne kroppen vår!
Vil tipse deg om å gå inn på Mat og Helse sine nettsider, der er det veldig mange gode artikler og forskningsmateriale som er lavkarborettede!
Kunnskap er makt, det er det ingen tvil om :D
Okai.. får teste signaturfrokosten din en dag også! :D
Jeg har aldri SELV telt kalorier, men vokste opp med mamma som slanka seg mellom hver graviditet.. husker godt grete roede-vekta og slike ting, hehe.. Skapene hjemme var alltid fylt med lettprodukter, så jeg spiser omvendt av hva jeg har gjort nesten hele livet nå :p
Ja, har vært inne der og lest litt.. mye interessant lesing! Men det er det her inne og, synes jeg lærer utrolig mye... :p
Det jeg digger med Mat og helse er at det er et anerkjent blad som trekker fram seriøs forskning i artiklene sine, så deilig å slå i bordet med hos skeptikerne :D
Jeg sniker meg inn og kremter litt forsiktig jeg. For de grillkrydderne du nevner inneholder sannsynligvis sukker, og da er det bedre å bruke "rene" krydder fremfor blandingene (som i tillegg inneholder masse annet rart).
Riktig! Tenkte ikke på det, gitt. Men det skal også finnes blandingskrydder uten sukker. Kan nesten garantere at det står noe her inne om du søker. Jeg bruker bare rene krydder og urter, så jeg har ikke peiling. :o
Altså, det er jo ganske små mengder det er snakk om, men generelt synes jeg det er en stor uting å putte sukker i krydder, herregud liksom. Men Santa Maria er som regel ganske snille, og ikke at jeg er noen ekspert, men den så grei ut den første der. Druesukker derimot, sammen med sukker, maltekstrakt og anna skit kan man like godt boikotte :D
Men urter er jo best da! (Synes jeg;)), men som sagt, sjekk ut om du finner noe om du søker.
Hihi, nå fikk jeg krydderangst.. jeg er skeptisk til ALT for tiden! :p Den første så grei ut ja, men jeg fikk en bekymringsrynke av den nr 2... for fy faen så digg det krydderet er! Off... hmf... sitte å klage for segselv :p
Som sagt så er det snakk om små mengder! Det får være opp til deg hvor nøye du vil være. Jeg kjøper bare ikke ting som er tilsatt unødvendig sukker av prinsipp...!
Men jeg kan love deg at du kan finne en god miks med rene krydderurter som er minst like god om ikke bedre. Hva står det ellers på boksen? Kanskje du kan kopiere den til en viss grad?
Hm... sjekka de samme krydderene hos Black Boy, og innholdet var det samme.. la også merke til at det tacokrydderet alle skryter av inneholder druesukker det og - går det bra å spise det fordet da? Synes det virka så tiltak å kjøpe inn ALLE krydderene for å lage blandingene sjæl... :o
Sto ikke no mer om de to krydderblandingene på glassene nei, ut over hva de passa til.. hm :)
Som sagt har jeg lite peiling, da jeg ikke bruker blandingskrydder, sorry :o
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.