< Tilbake til oversikten

Finnes det et annet smør en meierismør som går an å bruke?

Lisekir sa for siden:

nå har jeg prøvd i en uke å venne meg til det ekle smøret..ÆSJ

jeg brekker meg når jeg steker i det pgr lukta og ikke smaker det noe godt heller .... resultate har blitt at jeg bare har brukt olje i uka her... (solsikke, vet det ikke er rett, men skal handle nytt imorgen)

Finnes det et annet smør som man kan bruke som steking og smelte på maten etterpå annet enn tine meierismør??

nellie sa for siden:

vi sier ikke ÆSJ til mat vel?
Jeg vet ikke om det er noe du kan bruke.. Bruker mye olivenolje selv..
Håper noen ha råd til deg

jeef-micro sa for siden:

det er jo kviteseidsmør og rørossmør da,men jeg er ikke sikker på om smaken er så forskjellig fra tines smør at det er noe vits i å prøve....

Iset sa for siden:

Noen liker rett og slett ikke smør (utrolig nok, hehe). Men du kan bruke Cocosa, den som IKKE er extra virgin. Den smaker ingenting. Eller Ghee, som er klaret smør, tror ikke det smaker noe det heller. :)

Lisekir sa for siden:

takk :)

får prøve... er noe med den lukta jeg ikke klarer på smøret altså.. liker margarinsmaken, men det er jo FYFY:D

får prøve å skaffe meg noen gode oljer istede evnt:D

hvilken oljer er best å bruke i henhold til fett? tror jeg får i meg litt lite serru;)

helst noe jeg kan skaffe på butikken:p

Helene sa for siden:

Jeg bruker alle typer smør. MEN jeg anbefaler det ikke siden det ikke er sunt, men eneste mannen liker og tåler lukten av er melange og soft light

terry sa for siden:

Hva med kryddersmør? Blir vel dyrt å bruke mye av det. Men kanskje man kan lage sitt eget kryddersmør(med meierismør) med den smaken/lukten du ønsker?
Har desverre ikke noe erfaring med sånt men kanskje andre har?

Livsglede sa for siden:

Cocosa, olivenolje, rapsolje. Likte heller ikke annet en margarin før, men det var før ketolyse. Om jeg steker i smør så blander jeg ca 50/50 med en olje og da lukter det ikke sånt surt som du sikkert føler at det gjør. Men prøv å steke i oljer eller cocosa og smelt evt. smør i microen og ha i ildfast form og stek ommelett i ovnen eller smørdamp grønnsakene under folie i ovnen, da slipper du lukten. Vær kreativ:)

lillefixen sa for siden:

Jeg er heller ikke spesielt glad i smør... Bruker kokosolje, avokadoolje eller makadamiaolje. Dyrt, men godt og supersunt :)

lillefixen sa for siden:

Haha, gammel tråd ja... men siden jeg kom over den nå så gjør sikkert andre også det :-P

Tor Olav sa for siden:

er det så at man ikke skal steke i margarin?

Bonitta sa for siden:

Synes det lukter pyton når man steker i meierismør, så jeg sverger til Melange.
Om det er fy så bryr jeg meg ikke om det, for jeg blir uvel av lukta til meierismør.

Iset sa for siden:

Høner får tenner før jeg bruker noe så vemmelig og usunt som margarin, det er vel mye bedre å steke i feks. Cocosa? Smaker jo faktisk ingenting.

Bonitta sa for siden:

Har ikke sett noe sånt i butikkene her ;)

timich sa for siden:

Cocosa finnes til og med på Coopen her jeg bor - og det er en temmelig øde plass;) Jeg klarte heller ikke lukta av meierismør før, brakk meg bare jeg luktet på det, og enda verre hvis jeg stekte i det. Men det er utrolig hva man venner seg til om man bare prøver - nå syns jeg det er kjempegodt og jeg kunne aldri tenke meg å gå tilbake til margarin igjen (spesielt ikke etter at jeg skjønte hvordan margarin vs meierismør blir framstilt...:cool:)

Kitt sa for siden:

Her er kort fortalt hvofor vi ikke er så glad i margarin:
Smør vs margarin

Iset sa for siden:

Cocosa selges i helsekostbutikker også, i alle jeg har vært i. Og man kan bestille det på nett. Ingen grunn til å spise skokrem altså.

ada-emilie sa for siden:

Du har fått en del oljeforslag her,men noen egner seg ikke til steking.Rapsolje er trygg. Cocosa også.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.