nå har jeg prøvd i en uke å venne meg til det ekle smøret..ÆSJ
jeg brekker meg når jeg steker i det pgr lukta og ikke smaker det noe godt heller .... resultate har blitt at jeg bare har brukt olje i uka her... (solsikke, vet det ikke er rett, men skal handle nytt imorgen)
Finnes det et annet smør som man kan bruke som steking og smelte på maten etterpå annet enn tine meierismør??
Noen liker rett og slett ikke smør (utrolig nok, hehe). Men du kan bruke Cocosa, den som IKKE er extra virgin. Den smaker ingenting. Eller Ghee, som er klaret smør, tror ikke det smaker noe det heller. :)
Hva med kryddersmør? Blir vel dyrt å bruke mye av det. Men kanskje man kan lage sitt eget kryddersmør(med meierismør) med den smaken/lukten du ønsker?
Har desverre ikke noe erfaring med sånt men kanskje andre har?
Cocosa, olivenolje, rapsolje. Likte heller ikke annet en margarin før, men det var før ketolyse. Om jeg steker i smør så blander jeg ca 50/50 med en olje og da lukter det ikke sånt surt som du sikkert føler at det gjør. Men prøv å steke i oljer eller cocosa og smelt evt. smør i microen og ha i ildfast form og stek ommelett i ovnen eller smørdamp grønnsakene under folie i ovnen, da slipper du lukten. Vær kreativ:)
Synes det lukter pyton når man steker i meierismør, så jeg sverger til Melange.
Om det er fy så bryr jeg meg ikke om det, for jeg blir uvel av lukta til meierismør.
Cocosa finnes til og med på Coopen her jeg bor - og det er en temmelig øde plass;) Jeg klarte heller ikke lukta av meierismør før, brakk meg bare jeg luktet på det, og enda verre hvis jeg stekte i det. Men det er utrolig hva man venner seg til om man bare prøver - nå syns jeg det er kjempegodt og jeg kunne aldri tenke meg å gå tilbake til margarin igjen (spesielt ikke etter at jeg skjønte hvordan margarin vs meierismør blir framstilt...:cool:)
Du har fått en del oljeforslag her,men noen egner seg ikke til steking.Rapsolje er trygg. Cocosa også.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.