Tidl. medlem sa for siden:
Kanskje noen har spurt før, men jeg spør allikevel....
Er det ok å leve med denne dietten når man har diabetes og bruker insulin:rolleyes:
Noe jeg må passe ekstra på.......?
Kanskje noen har spurt før, men jeg spør allikevel....
Er det ok å leve med denne dietten når man har diabetes og bruker insulin:rolleyes:
Noe jeg må passe ekstra på.......?
Photobscura sa for siden:
I følge Torkil Andersen som har utarbeidet Ketolysekuren så er svaret: Diabetes 1, nei, diabetes 2, ja.
I forhold til Atkins så har han gitt ut en bok om emnet:
Og dette fant jeg ut om Atkins og type 1 diabetes på en Atkinsvennlig side:
Har aldri tenkt over problematikken, så jeg husker ikke for øyeblikket hva som sies om type 1 diabetes, men det er i alle fall veldig bra for type 2! Mange opplever å kunne nedjustere og til og med å kutte ut medisinen sin :)
terry sa for siden:
Hei Lurva. Velkommen hit! :)
Jeg har ikke så mye peiling på dette men det kom jo nylig en ny forening som jobbet med dette:
www.kostreform.no/
(tror det var denne)
Hei
Takk for svar. Det var riktig adresse... :p Jeg er jo kjent med masse av dette fra før men det hadde vært interessant å høre om noen som har prøvd å leve med denne dietten og samtidig brukt insulin.
Har kuttet ut både brød poteter ris og pasta og det hjelper på blodsukkeret.
Men det strider litt oppi hodet mitt å bruke/spise fett i forhold til at man har noen kiloer for mye.......... Prøvde men mine stix ble ikke lilla, så jeg gjorde vel noe galt.
Noen tips fra noen som bruker insulin kanskje kunne hjelpe?
Det er stor forskjell på Diabetes 1 og 2....:rolleyes::klovn:
MHM sa for siden:
Du bør redusere på insulindosene samtidig som du reduserer på karbohydratene, ikke vente til du får føling. Tillat deg å ligge litt høyere i blodsukker et par uker til du har gjort deg kjent med hvordan du reagerer og funnet en slags balanse. Hva slags diett er det du sikter til? Høres ut som du har prøvd å komme i ketose i hvertfall, og det er ok det selv om du har diabetes. Går også fint ved type 1 diabetes, men det er få leger som vil ta ansvar for det.
[font=Comic Sans MS][/font]
Du har type 2? Bruker du både hurtigvirkende og langsomtvirkende insulin? Bruker du metformin også?
Insulin er et anabolt/fettlagrende hormon, slik at for hver insulindose du kan unngå ved å spise lavkarbo, desto mer går du ned i vekt. Men ikke sammenligne deg med andre, for det går langsommere ved diabetes type 2, fordi det betyr at man har kraftig insulinresistens. Også mange med diabetes type 1 opparbeider seg insulinresistens pga overforbruk av insulin (ødelegger betacellene i bukspyttkjertlene), selv om insulinresistens ikke opprinnelig var årsaken til sykdommen (type 1).
Du skrev at sticksen ikke ble lilla, men hvordan gikk det med blodsukker og vekt da?
Photobscura sa for siden:
Ja, hadde vært litt interresant om du fortalte hvilken type diabetes du har ;)
Skulle jo legge link til den Atkins-boka, men det loka jeg til. Her er den i alle fall:
www.amazon.com/Atkins-Diabetes-Revolution-Groundbreaking-Controlling/dp/0060540087
StineK sa for siden:
Jeg begynte på dette kostholdet etter å ha lest boken "Spis deg sukkerfri" av Lars Erik Litsfeld. www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=2834688&rom=MP
Mange i familien har diabetes 2 og jeg har ikke fått det påvist, men håper å slippe unna. Litsfeld fikk d2 og la om kostholdet til lavkarbo og ble kvitt sukkersyken.
milja sa for siden:
De er en regel for oss diabetikere type 1 som går på insulin. Pr 10 gram karbo trenger man 1ie med insulin. dette kan være til hjelp mot følinger
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.