Jeg er ny på ketolyse, og synes det er litt tungvint å sitte å regne over all maten "selv" hver dag.. og så fikk jeg en ide, da: Hva om vi legger ut en full matplan for en dag her, også kan vi bruke hverandres ideer? :rolleyes:
Det burde jo være mulig, ikke sant?
Her er et eksempel, jeg er ny på regninga men tror det er riktig med tanke på karbs:
Frokost (2 karber):
2 kokte egg med 50g røkt laks, evt med litt majones (isåfall blir det litt mer karber)
Lunsj (2 karber):
1 Avokado (ca 200g) med tunfisk/reker, salt, pepper
Middag (8,4 karber, 9,4 hvis du bruker 100g kryddersmør eller saus):
Stekt biff med sopp (25g), løk (25g), paprika (50g), brokkoli (100g) og rapidsalat (50g) med kryddersmør/bernaise (velger du rette produkter her, har begge har 2 karber pr 100g!)
Kveldsmat (Med seterrømme - ca 1,5 karbs og med cf - ca 1,7)
Dipkos med ost, agurk og f.eks spekemat. Lag en liten skål dip av litt seterrømme/creme fraiche med litt krydder i - nam!
Totalt for denne dagen:
14,1/15,1 karber!
Det som er viktig, er å oppgi hvor mange gram grønnsaker det er, slik at det går an å etterligne for andre, uten å få i seg for mye karbs... På denne måten kan vi også gi hverandre mer tilbakemeldinger på dagskost og vi kan mixe og matche etterhvert som flere legger ut? :D
Lunsj; omelett av 3 egg, 0.5 dl fløte, seltin, pepper, en dæsj gressløk.
Stekes, legger norvegia i mellom før den brettes, spises når osten er smelta: 3 KH
Kvelds/middag; 150 gr blomkål, 150 gr broccoli legges i ildfast form, ha oppå et par ss rømme, og gjerne en skje pesto, øverst legges en kyllingfilet som er krydra etter smak. Stekes i ovnen til kyllingen er gjennomstekt.
= 10 kh
Frokost/Lunsj (3,5 karber):
2 speilegg og bacon - litt ketchup, ææsj bacon :p
Middag (ca 5,8 karber i grønnsakene - min variant med dip, rundt 8-9 karber)
Kyllingfilet skjært i strimler, stekt i masse krydder (citronpepper, kyllingkrydder, grillkrydder og litt hvitløkssalt). Grønnsaker: brokkoli, rosenkål og agurk (75g av hver). Guacamole/salsa/rømme ved siden av til å dyppe i - NAM :D (har ikke regna inn karbs til dippen, det må dere beregne ut fra hvor mye dere spiser, hvilken salsasaus etc)
Kvelds (3 karber):
Omelett av 3 egg med baconrestene, ost og masse krydder.
Frokost: "Muffin" - se journalen min for oppskrift.. - 2,2 karber
Middag: Tacotallerken med masse ost og krydder (og en hel chilli), pluss 50gr løk, 100gr tacosaus pluss ca 150gr sæterrømme, pluss salatblader for å lage en slags wrap av det - 12,5 karber
Kvelds: Ost/Spekeruller - maks 1 karb totalt :p
Totalt for dagen: ca 15 karber :)
Frokost:
2 egg(kokte)
3 stk kokt skinke(pålegg)
Vann
Lunsj:
Salat med skinke, mais isbergsalat hodekål, mais agurk, gulrot
delt på to måltider(spiser to ganger iløpet av jobben)
Middag:salat ( samme som over) og 1 kyllingfile med cf, 100 g sopp stekt i cf salt og pepper 30 g gulrot 50 g brokoli
Er ikke så god på dette enda, er min første dag.
er jeg helt bak mål her?????:rolleyes:
Middagen var kjempe god hvertfall, spiste nok litt for mye tror jeg:cool:
Mais og gulrot er ikke ketolyse-mat.. Det er første jeg vil si :p Ellers syns jeg det ser ut som du spiser litt lite? Går du sulten? Frokosten er grei nok. Lunsjen, ville jeg i såfall lagd en salat med ost og skinke i, for å få mer fett i den. Du sier ikke så mye om mengder, hva det veier i salaten din, og det bør du være sikker på fra dag 1. Til middag kan du godt spise mer brokkoli om du trenger det, men husk, regn på karbene! Poenget med ketolyse er at du ikke skal gå sulten, så spis til du er passe mett og kos deg med maten.. sålenge du ligger på 15-20gr karber om dagen går det sikkert fint.. Lykke til :D
Takk!
Fant ut det med gulerot og mais nå nettop,undersøkte litt,:cool: har ikke fått boka enda, så før den kommer prøver jeg meg frem. har spis godt idag, tror jeg tok litt lite lunsj, men tok det igjen på middagen. ;)
Tror jeg skal ut å skaffe meg en vekt også, så er jeg sikker på mengden jeg skal bruke.
Hehe, okei :) Synes det høres ut som du er på god vei, jeg! :ja: Opprett gjerne en journal her om du ikke har det, det er en fin måte å holde orden på og få tilbakemeldinger på hva du spiser og hvordan du har det på ketolyse! Folk her er supre. :)
Tenkte jeg skulle det, men venter til jeg har lest boka. nå bruker jeg tiden på å sjekke ut alt jeg kan ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.