< Tilbake til oversikten

Noen spørsmål om kjøtt

Photobscura sa for siden:

Jeg føler meg altså helt clueless. Jeg har ikke spist kjøtt på nesten ti år, og kan liksom ikke bak og fram på dette...

Skal man steke kjøtt til det er helt brunt? Noen tips til hvordan man steker kjøttdeig? Om jeg kjøper en pakke med 400 gram og bare bruker halvparten, kan jeg fryse ned resten da?

Som dere skjønner så kommer jeg til å trenge en del kjøtt-aid framover :p

Megvel sa for siden:

Om du skal begynne med kjøtt så begynn med fugl, spes kalkun. Det har mine veggisvenner begynt med når de måtte.

Been there! Eller... jeg begynte faktisk med små biter elgkjøtt i november i fjor, og så litt mer, og så litt fårikal og så enda litt mer elgkjøtt, og så hev jeg meg over kyllingen, og nå sitter jeg her med noe som ser ut til å være en perfekt kjøttdeigmiddag :D

Hadde litt vondt i magen de første gangene, men det gikk overraskende fort over, så jeg tipper ensymene er på plass. Og så har jeg spist fisk de siste seks årene da, hjelper nok på litt det også.

Takk for linken! Supert; Lagret i favoritter!

energibunten sa for siden:

av gammel vane spiser jeg ikke så mye rødt kjøtt. Før lavkarbo gav det tung mage, idag går det greit, men jeg er mye mer glad i fugl og gris.

Stek det snillest mulig, bruk gjerne lokk og la varmen få "dampe" det mørt evt la det ettervarmes lenge istedenfor å steke det hardt.

Å bruke stekovn og lukket form, etc er perfekt...

Svart forkullet overflate er ikke sunt... proteiner tåler ikke varme så godt, de forandres til giftstoffer, så vær snill mot dem

Takk for tips, energibunten! Jeg har fått med meg det der med å utsette kjøttet for altfor høy varme, at det ikke er bra. Så jeg stekte kjøttet midt på medium varme i går, det ble godt og mørt, og neste gang jeg er på Ikea, skal jeg kjøpe lokk til stekepanna mi, det har jeg tenkt på lenge :0 Enda en grunn nå :D

Jeg kommer til å fortsette å spise mye fisk, og svin klarer jeg bare ikke, før jeg slutta å spise kjøtt, så ble jeg rett og slett spysjuk og utrolig kvalm av svin. Faren min opplevde det samme da han spiste det, og fikk beskjed om at han reagerer på melkesyrebakteriene som grisen produserer under frakt til slakteri, noe som gjør svin litt "surt" i kjøttet.

Jeg føler en ny verden åpner seg for meg :D

Takk for tips, energibunten! Jeg har fått med meg det der med å utsette kjøttet for altfor høy varme, at det ikke er bra. Så jeg stekte kjøttet midt på medium varme i går, det ble godt og mørt, og neste gang jeg er på Ikea, skal jeg kjøpe lokk til stekepanna mi, det har jeg tenkt på lenge :0 Enda en grunn nå :D

Jeg kommer til å fortsette å spise mye fisk, og svin klarer jeg bare ikke, før jeg slutta å spise kjøtt, så ble jeg rett og slett spysjuk og utrolig kvalm av svin. Faren min opplevde det samme da han spiste det, og fikk beskjed om at han reagerer på melkesyrebakteriene som grisen produserer under frakt til slakteri, noe som gjør svin litt "surt" i kjøttet.

Jeg føler en ny verden åpner seg for meg :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.