< Tilbake til oversikten

Legge til matvarer uten å øke på karb?

Eilan sa for siden:

Dette lurer jeg på. Har vært på induksjon i drøye to uker nå, er inne i en 3. uke der jeg har lagt til en kopp kaffe om dagen for å se om det har noen innvirkning noen vei.

Dette er igjen mer et generelt spørsmål enn et praktisk et, siden det jo ikke er noe i veien for å øke på karbene og se om jeg tåler det. Men altså, prinsipielt sett siden jeg er nysgjerrig: Hva skjer om man følger stigen for reintrodusering av matvarer uten å øke noe nevneverdig på karbene? Nærmer man seg da egentlig ketolyse?

Et åpenbart svar er jo at det blir mindre salat og grønnsaker om karbene skal "brukes opp" på andre ting, ikke så bra. Men en neve nøtter her og en halv boks cottage cheese der, samtidig som man holder seg rundt 20g karb/dag, er dette en mulighet? Er man da egentlig rett over på ketolyse?

Photobscura sa for siden:

Interessant. Jeg har jo aldri kommet dithen at jeg en gang har testet karbogrensen min, og det mener jeg at jeg må gjøre i denne omgang av Atkins.
Men det spørs jo litt hva du er interessert i å ha i deg, det er mye bra i nøtter, men det er også mye bra i grønnsaker, min kunnskap strekker nok ikke til om hva du går glipp av ved å kutte ut noen varer til fordel for noen andre, men den jevne matmengden kan jo bli litt mindre, med mindre du øker på kjøtt og fiks og sånn.

Eilan sa for siden:

Ja den kan jo det. Sånn rent praktisk tenker jeg mer innimellom enn nødvendigvis daglig. At man reintroduserer varer med litt høyere glykemisk belastning (høyere karbtetthet) for å kunne ta f.eks. en neve nøtter en gang iblant. Eller kose seg med en boks cottage cheese til søndagsfrokost. Skjønner?

Jeg skjønner. Men er dette fordi du fortsatt vil være i ketose, eller? Jeg ville kanskje testet karbegrensen min jeg, kjøpt inn ketostix og prøvd meg fram. Da får du jo større spillerom dersom du finner ut at du har en høyere toleranse enn bare 20 gram. Ke du trur?

Eilan sa for siden:

God idé. Har ikke brukt ketostix ennå. Er det nok å måle og veie seg tror du? Tror jeg skal øke karbene med 5 gram på torsdag, etter en uke på kaffeinduksjon.

Det er jo også en indikator! Men fordelen med ketostix (dersom man får utslag, dessverre gjør ikke alle det) er at du ser når du ikke produserer ketoner lenger, og du bruker glukose som hovedbrennstoff igjen. En fin indikator i så måte i alle fall.
De har dem til femti spenn på apotekene, men Alliance får dem ikke lenger, for grossisten deres har slutta å føre det. De har sånne som måler både ketoner og glukose, men de er dyrere.

Eilan sa for siden:

Ketostix virker for vagt for meg. Ikke alle får utslag, utslaget kan indikere forbrenning av fett fra kroppen ELLER maten.. dessuten vet jeg ikke sikkert om en ketogen diett er det beste for meg uansett. Skal trappe opp karbene nå sakte og se hva som skjer.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.