Lightproduktene du spiser
[CENTER][/CENTER]
Hva er aspartam, og hvor finner vi det?
Har det farlige bivirkninger, og hva gjør eventuelt myndighetene?
Hvis noen reagerer mer enn andre, hva med gravide og barn?
Har vi sunne alternativer?
Prøver du å leve sunt ved å redusere sukkermengden? Drikker du saft, den uten sukker? Drikker du lightbrus, den uten sukker? Tygger du tyggegummi, den uten sukker? Drikker du flaskevann med smak, men uten sukker? Spiser du yoghurt til kvelds, den uten sukker?
Hvis noe av dette kan stemme for deg eller noen du kjenner, har du interessant lesing foran deg.
Kunstige søtningsmidler finnes i mange tusen produkter, og folks inntrykk er gjerne at ”så lenge det ikke er sukker, så er det sunt.” Vel, sannheten kan være litt annerledes.
Her er nok et eksempel på at norske myndigheter overser ethvert naturlig forsiktighetsprinsipp, og tillater helseskadelige varer på bekostning av vår helse.
Selv legen din har nok kjøpt matindustriens eller norske "helse"myndigheters forklaring om hvor sikkert kunstige søtningsmidler og raffinert sukker skal være... Test: Har han eller hun advart deg mot sukker eller kunstige søtningsmidler?
Vil du vite mer om dette, følg linken. Det er virkelig en tankevekker ja..
Veldig viktig informasjon, Amariel! Jeg tror folk tidvis kan bli mer opptatt av hva som er "lovlig" enn hva som faktisk er bra for oss.
At f.eks Stevia bare er tillatt som dyrefor i Norge, er et mysterium for meg, men markedskreftene drar nok hardt i trådene....
Ja, det er kjempeviktig. Jeg tror de fleste av oss lukker øynene for hvor skadelige slike produkter er. Jeg for min del nekter å spise slike light produkter, så jeg sliter litt nå med tanke på ketolysekuren. (selv om jeg ikke har kommet helt igang ennå)
Nå har jeg en potte i vinduet mitt som det har kommet opp 3 små stevia planter, å jeg gleder meg virkelig til jeg kan begynne å bruke av plantene. Det er lov å dyrke dem selv:-)
Lurt! Hvor kjøpte du frø? Tar du av bladene og tørker dem? Tåler de å stå i vinduet?
Nå spør jeg mye, men jeg har i grunnen lett lenge etter en grunn til å farge fingrene mine grønne :)
Jeg tenker på at de ikke er bra for meg, men har i grunn ingen planer om å gjøre noe med det!!
Drikker lightbrus og trøkker i meg maltitol og splenda til den store gullmedaljen.
Siiiiiikkert ikke bra for meg, men...
Og sikker enda mer usunt enn mye annet som er usunt..
Menmen.
Sånn er livet!
Jeg kjøpte mine på Botania i skien. Men bak på frøposen står det et tlf nr til forhandleren 33 38 18 10, så jeg regner med at du kan ringe direkte dit om du ikke får tak i det andre steder. Frøene koster 45 kr.
Du kan dyrke dem i vinduet ditt, å så kan de settes ut når faren for nattefrost er over. Jeg tenkte jeg skulle ha dem i vinduet mitt:-) Slik at sneglene ikke spiser dem opp. haha
Det står bak på pakken at stevia er 300 ganger søtere enn vanlig sukker.
Anvendes friske, tørkede eller knuste:-)
Jeg vet at det går ann å bestille stevia dråper fra sverige eller danmark, for der er det lov til å selge.
Hvorfor skal vi egentlig ha så mye søtt? Jeg har mer tro på kosthold som tar fokuset bort fra alt det søte, fremfor å finne erstatninger for alt som er "usunt". Jo mer søtt vi får i oss, enten det er kunstig eller ikke, jo mer lammer vi smakssansene våre.
Jeg er ikke enig i at "sånn er livet". Dette er viktig å opplyse om, og mennesker har vel alltid vært svake for søtt, og spist mye av det, NÅR DET HAR VÆRT TILGJENGELIG;)! Det var jo ikke sånn for lenge siden at det bare var å gå og kjøpe noe søtt, det var tilgjengelig i sesonger.
Dessuten skal stevia ha andre helsebringende effekter, i tillegg til at det er helt naturlig. Det er blodsukkerstabiliserende og bra for en rekke ting.
Jeg er enig at fokuset burde flytte bort fra det søte. Men der tror jeg vi har en stor jobb foran oss dersom vi skal omvende alle fra å spise søtt, dermed er det veldig greit å opplyse folk om at det finnes et langt sunnere alternativ enn all den skiten vi søter maten vår med...
Når det gjelder maltitol, så er det også relativt naturlig, men bivirkningene kan være temmelig uheldige da.
Gjør det! Vet ikke altfor mye av det selv, bortsett fra at det er laga av corn syrup (og jeg har ikke helt sikker på om de mener maissirup? :confused:)
Maltitol er et sukkeralkohol som er et såkalt hydrolysat av mais- eller hvetestivelse. Wikipedia sier at de antas å inneholde hveteprotein :)
Fant også dette: Maltitol, et søtningsmiddel laget av malt fra korn. Søtningsstoffet på virker blodsukkeret, men i langt lavere grad enn sukker og fruktose, og det er derfor regnet som et bedre søtningsalternativ for diabetikere. Maltitol er garantert glutenfritt.
Maltitol inneholder ca. 40 % mindre kalorier enn vanlig sukker, og det er like søtt som sukker og brukes i samme mengde som sukker i ferdig vare. Smaken er lik tilsvarende vare søtet med sukker. Mat søtet med Maltitol vil derfor være fordelaktig for de som vil holde vekten nede.
produkter med maltitol (dvs. Stevia) er å få tak i på [url]www.sukkerfritt.com[/url]. Jeg har smakt den mørke sjokoladen der og der er veeeeldig god! Og 0,5gk pr 100g.
Men, så må jeg prompe litt av den...og...jeg får sug etter mer...og etter en liten stund blir jeg uopplagt og litt smådeppa...og da er det neste at vekten stagnerer...(det gjelder for meg i hvertfall, og da er det det beste jeg gjør å kun bruke det til spesielle anledninger)
Idag har jeg faktisk laget ostekake med light gele..
Jeg måtte bare ha noe søtt til dessert.. Skal "forske" litt mer på hvordan jeg kan bruke stevia i desserter i fremtiden. For jeg syns søtsmaken på gele'n var kunstig.
...kan ikke skylde på at jeg skrev langt på natten heller...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.