Goggen sa for siden:
Det er så vidt jeg kan svelge, fordi det er sabla vondt. Har prøvd karsk, brystbalsam og dekadin, men ingen ting virker.
Kan man f.eks bruke kløestillende mikstur som man bruker på barns tenner for å bedøve med?
Goggen sa for siden:
Det er så vidt jeg kan svelge, fordi det er sabla vondt. Har prøvd karsk, brystbalsam og dekadin, men ingen ting virker.
Kan man f.eks bruke kløestillende mikstur som man bruker på barns tenner for å bedøve med?
Megvel sa for siden:
Smertestillende. Paracet, ibux, dispril.
Og antibiotika, da. Kom kroppen din til legen, mann! Ingen grunn til å gå rundt og spre gørra til hele folket, strep er smittsomt!
martefie sa for siden:
Halsbetennelse? Sult ut basillene ved å ikke spise sukker (kanskje ikke nødvendig å si her? :rolleyes:). Men sult dem videre med å gurgle med saltvann. Kok opp vann og tilsett salt sånn at det smaker saltvann. Jeg har ikke noe forholdstall for salt/vann. Avkjøl og bruk det til å gurgle med, minst etter hvert måltid og når du legger deg. Funker som rakkern, fikk tipset på legevakten av en antibiotikaskeptisk lege.
Georgine sa for siden:
2 store glass wisky. Du blir ikke bedre, men det er mye morsommere å være syk!
Selv sverger jeg til gloheit te som slurpes så det svir nedover i halsen.
Goggen sa for siden:
Hei og takk for svar! Men jeg er av den oppfatning at kroppen i størst mulig grad bør heles uten medisiner. Jeg er skeptisk til antibiotika. og hadde jeg gått til legen hadde han vel skrevet ut flanyl el.l.
Det går litt bedre nå, men fytte rakkeren det er vondt!
Goggen sa for siden:
Nei har ikke spist sukker, men det hjalp ikke gitt.
Ja jeg bruker saltvannskylling, og det hjelper. For halgurgling bruker jeg en ts. til en kaffekopp. For neseskylling 1ts-2ts pr liter.
Ja jeg er antibiotikaskeptisk selv.
Goggen sa for siden:
Whisky har jeg ikke, men sterkt trøndersk kildevann. Det var så vondt ei stund at jeg ikke klarte å svelge det.
Gloheit te er sikkert et godt tips. Får se i morgen.
Takk for svar!
Megvel sa for siden:
Ingen sussing og hosting på folk da ;)
For som sagt, streptokokk-hals er skit smittsomt! Har nettopp ferdiggjort en sånn runde, jeg (og andre som meg som har astma og andre immunsykdommer) får lungebetennelse når folk smitter meg. Det er ikke for DIN skyld du skal ta medisinene, det er for de som blir alvorlig syke av sånt. Det er ikke noe gøy nei!
Goggen sa for siden:
Hvis jeg hadde hatt en jobb der jeg omgikkes mye folk, evt med kollektivtransport etc, hadde det nok blitt enten sykemelding og/eller antibiotika.
:)
Megvel sa for siden:
Fint!
God bedring!
energibunten sa for siden:
tran, cocosa og C-vitamin i mengder, masse vann
Summer sa for siden:
Uffameg, dette høres ikke noe godt ut Goggen. :klem:
Jeg vil anbefale deg noe du ikke kan få tak i før i morgen, og det er Coldizin, -"gone tomorrow". Det er det mest geniale produktet jeg noen gang har brukt. Det lindrer og roer ned, og dersom man tar det med en gang man brygger på noe, før det er brutt skikkelig ut, så hindrer det noen ganger utbrudd også. Jeg bare elsker den! Helt genial!
Håper du blir bedre fort, god bedring!
Summer sa for siden:
Ja, jeg skummet litt oppover på svarene som du har fått her, og vil også skryte av tipset du får om saltvann. Jeg sprayer gjerne saltvanssprayen som er til nesen ned i halsen også, lindrer og roer ned utrolig godt!
Og så ville jeg ikke tatt tran, for tran er fettsyrer og det trenger anitoksidanter for å ikke harskne, og når man er syk, så trenger man antioksidantene til å bli frisk.
luringen sa for siden:
hvitløk masse hvitløk. Det er bakterioedrepende.
Kitt sa for siden:
Ville bare si til dere som er skeptiske til antbiotika at det hender det faktisk er nødvendig!
Jeg gikk ikke til legen med halsbetennelse, man skulle jo ikke ha antibiotika, må vite!
Endte opp på Rikshospitalet med lammelser fra tærne til øyelokkene!:eek:
Tok 3 måneder før jeg kunne tisse for egen maskin og 15 år etter har jeg fortsatt senskader!
Streptokokkene invaderte hjernen min og ga meg en saftig hjerne - og ryggmargsbetennelse!
I Sverige får man kjøpt halstabletter som har smertelindrende virkning, bare så det også er sagt. Husker ikke hva de heter, men det er jo bare å spørre på et apotek om man er en tur der borte!
Megvel sa for siden:
:w00t::_oy::_oy::_oy:Zincite sa for siden:
Først og fremst god bedring!
Legger med en link du kan lese om du orker, skjønner jo du er en lesende mann :). Vil anbefale deg å teste ut Notakehl. Ofte veldig god effekt på halsbetenelser.
www.sanum.com/literature/therapy%20notakehl%20with%20.pdf
Alle apotek skal kunne skaffe, men husker ikke hvilket apotek i Trondheim som har mye homeopatiske midler på lager. Men kan prøve sjekke ut og legge det ut etterpå. Bare sånn i tilfelle du vil forsøke. Vet nordstjernen i Oslo pleier ha det inne. De sender også ut.
Håper uansett du snart er bedre.
matvraket sa for siden:
mange forslag her ser jeg..
prøv en kopp med mullein te eller slippery elm..
endelig har hvertfall jeg funnet noe som funker for meg, og jeg har vært mye plaget helt siden barndommen, ikke hjalp det å fjerne mandlene heller..
lykke til :)
Goggen sa for siden:
Takk for alle innspill og ønsker om god bedring!
I dag smiler sola og himmelen er igjen vakker.
Har spist en god frokost og det lille som er igjen av halsondet lever jeg godt med.
Fra å være feberhet og nærmest uten å kunne svelge i går, er det nesten borte i dag. Og det er godt!
Og etter å ha vært på vekta i morges, er det nære på verdt å være litt småsyk :)
God helg!
jeef-micro sa for siden:
Så fint at du er bedre da Goggen!
Goggen sa for siden:
Yess! I dag bli de' hæla i take' å teinner'n i tapeten :)
Summer sa for siden:
Wow, så effektivt immunsystem du har da! :imponert:
Godt å høre at du er bedre, for det er så fælt å ha slik hals!
Goggen sa for siden:
Ja, immunsystemet må være ganske bra. Men det tok noen dager. Men forskjellen fra i går kveld til nå i dag er som dag og natt. 90% bedring over natta.
Og en annen ting som er totalt forskjellig nå mot da jeg spiste brød/karbo er at sultfølelsen er totalt fraværende selv om jeg ikke spiste på to dager. Ingen romlig eller skriking i tarmene. Og en annen tanke har slått meg. Før i tiden da vi enda var jegere, var det kanskje ikke hver dag man hadde mat. Kanskje var man innsnødd, syk eller liknende. Og kan det være slik at en dag eller to uten mat egentlig er slik vi er laget for?
Ihvertfall er det påtagelig forskjell å være småsyk med lavkarbo kontra karbomat.
Kanskje er det naturlig for mennesket å ikke spise seg mett hver dag. Er det noen som har lest eller hørt noe om en slik tanke?
Summer sa for siden:
Det må i så fall være mens man er i ketose. Jeg aner ikke hvordan det fungerer, men jeg har hørt teorier om at man har godt av å ikke spise så mye når man er syk, for da må kroppen bruke ressurser på å bearbeide maten istedet for å bekjempe sykdom. Men det var kanskje ikke et svar på det du spurte om?
Goggen sa for siden:
Nja, jeg tenkte mer på om kroppen rett og slett kanskje er gentisk tilpasset å ikke nødvendigvis innta mat hver dag.
Men jeg skal forske litt på det og se om jeg finner noen svar. Men ja, jeg mente om kroppen er i ketose. Det var jeg heldigvis, og det funker godt uten mat i noen dager. Selv med lite vann. Både tørste og sult blir redusert til et minimum.
Zincite sa for siden:
Jeg har lest (om jeg ikke husker feil) at mennesket er det eneste pattedyret som ikke automatisk faster når vi er akutt syke, men at dette er et mønster vi nå begynner å overføre på våre firbente venner :o
Akutt mener jeg i form av raske symptomer og ting som - om immunforsvaret vårt er ok - helst forsvinner omtrent like raskt som det kom.
Kroniske tilstander blir jo noe annet, og kroppen trenger god og jevn energi til å bygge seg opp igjen. Der er jo lavkarbo-kosthold et bra moment :)
Goggen sa for siden:
Dette var snedig. Jeg faster når jeg er syk. Det har jeg gjort i alle år. Den eneste forskjellen er at magen og tarmene er roligere nå. Med karbo-kost kunne det ta et par dager før kroppen taklet å ikke få mat. I ketose er det egentlig ingen ting som skjer. Kroppen er fornøyd uten mat fra første time.
Summer sa for siden:
Det er vel gjerne naturlig å faste? Man mister jo ganske mye matlyst. Grunnen til at vi spiser er vel mest at vi enten er oppflasket på en tankegang som sier at vi må spise for å få krefter, og kanskje får masse velmenende tips om styrkende mat, for mat må man jo ha osv ...
Kanskje vi bare er så utålmodige at vi har en tendens til å putte innpå styrkende mat før vi blir friske, istedet for etterpå?
Smula sa for siden:
Enig med Megvel her, ja.
Hvis det er Så vondt at ikke halstabletter el. lignende virker, måk deg til en lege asap! Da har du sannsynligivis en bakterieinfeksjon og da er det bare antibiotika som tar kverken på det.
Du kan gnafse smertestillende så mye du vil, men det løser jo ikke problemet.
Hadde en herlig runde med dette her i fjor vinter, og da hjalp ikke smertestillende en gang før penicilinen kicket inn.
Kom deg til lege, ikke gå rundt og ha det vondt hvis du ikke må.
Og god bedring! :)
Goggen sa for siden:
Takk-takk!
Våknet i dag og nå er jeg så godt som frisk igjen!
Har både spist godt og formen er bra!
God helg!
Smula sa for siden:
Det var da godt å høre, Goggen.
Da må du ha en fin helg du også!
Kitt sa for siden:
Seriøst!
Jeg hadde dobbeltsyn, klarte ikke holde øynene oppe, snøvlet, kjente ikke at de pirket i meg med nåler og det som verre var, kunne ikke tisse..... Lammelser over alt mao!
Respiratoren sto klar på gangen i 2 døgn, de var sikre på at jeg kom til å slutte å puste etter hvert.
Fikk heldigvis ikke brukt for den, men det var ingen festlig påske, for å si det sånn!
Streptokokker er ikke til å spøke med!!!
Lindabtn sa for siden:
Har ikke fått lest igjennom alt her, så vet ikke om noen allerede har sagt det, men jeg kan absolutt anbefale Japansk peppermynteolje (helsekost koster rundt 60-70 kr for en flaske). Det er et MUST for meg i vert fall og tar knekken på det meste!! Billig og greit og verdt et forsøk :ja:
Grovsnus sa for siden:
Mat hver dag ??
hvis du ser på "buskmennenne og buskdamene " i Afrika så lever(levde) de på en slik måte at mat hver dag ikke er selvfølge. Og de var flinke til å lagre fettet på kroppen. Enkelte hadde en kjempestor stuss.
Så det er nok ikke utenkelig at enkelte dager var det bare kjerlighet og kildevann.
Mvh Grovsnus
Ha en fin dag og God bedring
Photobscura sa for siden:
Jeg har i alle mine dager aldri blitt så fort frisk av en forkjølelse, og sånn har det vært de få gangene jeg har vært syk etter lavkarbo. En forkjølelse som fint kunne slått meg ut i en uke eller to er over på fire dager, og i dag er jeg feberfri og ganske fin! Og bronkitten jeg hadde rett etter jul, sånne anfall pleide å vare i et par måneder i gamle dager, denne gangen gikk det kanskje to uker så var jeg helt frisk. Herlig!
Godt å høre at du er frisk igjen, Goggen! Det er så fælt det der, når jeg har sånn hals så våkner jeg opp fra drømmer hvor noen kveler meg og våkner opp av at siklet renner ut av munnen min :o
Anne sa for siden:
Jeg skulle til USA ett par uker før påske og da jeg to dager før begynte å få vondt i halsen (barnebarna som jeg hadde vært hos, hadde da streptokokker)fikk jeg et råd om å ta Svarthyllekstrakt, Sambucol, kjøpes på apoteket. Den inneholder svarthyllekstrakt, solhatt, propolis og D-vitaminer
Pøste på og det gikk greit, halsen ble bedre med en gang.
Nå vet jeg jo ikke da om jeg hadde blitt verre uten:p, men....hvem vet. Følte det gjorde godt i hvertfall.
Tidligere har jeg brukt solhattdråper og peppermyntedråper i vann. Også med hell.
Vet du er frisk nå, Goggen, men til senere tilfeller.....:)
PS. Streptokokker er en av de tingene du BØR bruke antibiotika til, skummelt. Nå vet du kanskje ikke om det var det du hadde da?
Photobscura sa for siden:
Et annet godt tips når man begynner å føle en forkjølelse komme er å skjære skiver av fersk ingefær og små båter av sitron, ha det i en kopp og helle varmt vann over og la det trekke et par minutter. Du kan lage to-tre kopper av en sånn porsjon.
Dette tipset har jeg faktisk fått av både nabokona til mamma og pappa, og av den indiske yogalæreren min. Sitron har masse c-vitaminer, og ingefær er bra for immunforsvaret. Og om man tror på at det hjelper, så gjør ikke det noe heller ;)
Smula sa for siden:
Ja det har jeg hørt om!
Hvordan inntar du den? Hvis du gjør det i det hele tatt, da? Altså, er den til invortes eller utvortes bruk, drikker du den eller innhalerer den eller hva?
Anne sa for siden:
Innvortes bruk; to dråper i ett gl vann. Rør rundt (men ikke med fingern som du gnir øyet med etterpå...:cool:Du vil skjønner hvorfor:D)tennissokk sa for siden:
Mange som har slike tanker. Søk på "Intermittent Fasting" så finner du en haug.
Personlig har jeg fått mye ut av å lese Art De Vany sin blogg, selv om han er mest opptatt av trening i et evolusjonært perspektiv.
Han er lavkarbo fan og mener at det er naturlig for mennesket å være i kaloriunderskudd ca 1/3 av tiden (spise lite/ingenting en dag i ny og ned. vanlig ellers. altså ikke konstant halvsulten).
God bedring :)
Smula sa for siden:
Takk skal du ha, tror jeg må prøve dette neste gang.
Skal ligge unna med finger´n, ja. ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.