Jeg har gått på lavkarbo kost ca. 5-6 uker nå. Men innen disse ukene har jeg byttet litt på teorien i form av fett og protein. Karbo inntaket har inntil 3 dager siden nesten ikke vært eksisterende. Har ligget på max 30g til dagen. Utenom sist lørdag når jeg blekka i meg et karbo måltid som siste måltid på dagen. Uansett jeg har slått meg til ro med en filosofi nå og har gått på den 3 dager. Jeg spiser ca. 50g karbo til dagen nå. Det jeg lurer på er, hvorfor er urinet mitt så gult hele tida? er det pga vitamin og kosttilskudd tablettene jeg tar? jeg tar Multivitamin, c vitamin og krom. Jeg er også veldig slapp for tida, ikke sånn super sulten men veldig dau i kroppen og hode. Trener 2 ganger om dagen 3 ganger i uka og resten 1 gang. 3 ganger hard styrke, resten løping. Noen som har svar på dette galskapet? har lyst å spise mer også, men føler ikke jeg kan dytte i meg uendelig med mat og havne på 5000 kalorier mange dager. Er ikke overvektig eller noe, skal bare ha av meg noen få kilos kroppsfett :)
Kosttilskudd gir urinen neongul/knallgul farge.
Er den veldig mørk er det lite vann...
[font=Comic Sans MS][/font]
Drikke du masse masse vann er det lysegult....
hehe :) jeg gikk å trente styrke nesten rett etter jeg posta og var faktisk veldig mye futt i meg, både da og nå når jeg sitter her. vet ikke hva det kom av. men men kan ikke klage når formen er grei
er ikke sånn mega sulten, eller jo litt.1-2 timer etter noen måltid er jeg sulten, selv om jeg spiser veldig godt med mat til hver måltid og med mye fett. Men største problemet er at jeg er sånn merkelig i hode. Svimmel og ekkel, helt sånn rar å daff. Hva kan dette komme av?
jeg tar kosttilskudd, vitamin C, multivitamin og magnesium. Jeg vet ikke om det er ketose jeg er i, er i så fall ikke meninga. Jeg bør kanskje øke karbo inntaket bitte litt. Eller fordele det mer på måltiedene. Slik at jeg har 10-20g hvert måltid så jeg får i meg ca. 50g.
ikke så mye grønnsaker, eller spiser poteter :) men spiste kanskje litt for lite karbo.
Joda har hørt ordet overtrent før men føler ikke jeg er det. Tror kanskje at jeg bare spiste for lite karbo faktisk. Eller at jeg fordelte det feil, tror at hvis jeg ligger på 50g karbo om dagen skal det gå bra. Er det forresten noen regel for karbo inntak når man trener mye? at det går opp?
jeg skal helst ligge på 80g protein kanskje mer siden jeg trener så mye. Men skal litt opp på protein og karbo så skal jeg rapportere tilbake hvordan det går
Flere som har rar farge på urinen,ja..
Jeg går på ketolyse, og har nesten siden starten hatt helt knallgul/neongul urin.
Drikker 2 liter vann om dagen, og urinen er altså ikke mørk.
Tar kosttilskudd.
Har også undret meg over dette fenomenet iblant.
Om du ikke gjør det, magnesium skal tas før leggetid, for man blir helt sløv av det. Bra som sovemed... Jeg tok det på dag i svsk, og ble enda teitere i pappen enn hormonene allerede gjorde det!
tror søren meg det er magnesium tabletten som gjør at jeg blir helt døsemikkel. Tok en i dag morges og etter 1 time så kom den ekle følelsen i hodet igjen.
Magnesium er et mineral som absolutt ikke bør overdoseres... Tror jeg hadde prøvd å kutte dem helt ut en stund, evt bare tatt en til kvelden og sett det an. :)
Om du har leggkramper er det et tegn på magnesiummangel, om du ikke har leggkramper så er det ikke sikkert at du må ta dem.
Det er magnesium i seltin også, så om du bruker salt i maten, så bytt til det!
ok jeg kutta ut magnesium i dag. Eneste jeg tok var 1 tablett multivitamin og 1 tablett betacaroten. Jeg ble like svimmel og ekkel i dag. Jeg er ikke sulten jeg bare føler meg helt maktesløs i bena og i hode. Alt går tregt og uten krefter. Er det betakaroten tabletten som gjør dette? forstår ingenting. klarer ikke å yte noenting på fotball banen med dette her
Høres ut som du trenger litt mer karbo! Med så mye trening har du nok et veldig høyt karbo nivå før du er ute av ketosen, du høres ut som du er på kanten inn og ut av den...
hmm jeg ligger på rundt 40-50g om dagen. Men det som er så merkelig er at jeg ikke har vært sånn før. Har jo gått på dette i 4-5 uker nå, ialefall me tanke på så lite karbo. I starten spiste jeg ikke noe karbo i det hele tatt, men hadde aldri den følelsen jeg har nå. Virker ganske rart.
fant ut av det var mangel på karbo som gjorde det. Hadde det i hele dag så i kveld suste jeg nedpå noe sjokolade og noen lapper med syltetøy da var alt vekke etter en stund. Følte det kom litt tilbake etter hvert men det kan vel være pga var høy GI i det jeg bøtta nedpå. Så jeg må finne produkter med lav gi og lite fiber som kan dekke mitt behov av 50-60g karbo til dagen
jeg har lest som pokker nå. Jeg er ganske sikker på hva jeg vet som er årsaken. Jeg tar for lite vitamin C som fører til jern mangel som fører til mine symtomer. Tipper ikke jeg trenger å ta jern tabletter, men må bare øke vitamin C inntaket mitt så er alt gjort :D dæven godt jeg fant ut av dette. Gleder meg til å våkne i morgen
Øk karboinntaket ditt til mellom 70 og 100g en uke, og se om det hjelper. Kjøp deg et karbotilskudd med lav GI og bland i proteinshaken din etter trening. C-vitamin skader ikke, men jeg tviler på at det er årsaken til slappheten din.
Du følger et treningsprogram (forutsatt at du ikke har gitt opp ;) ) som kan få voksne menn til å både kaste opp og gråte, i tillegg til løpetrening og (antar jeg) fotball, og det er hardt for kroppen...
Høres definitivt ut som du beveger deg inn og ut av ketose hele tiden, for dette er helt typiske beskrivelser av plager ved overgang til ketose slik jeg har opplevd det. Tviler på at dette skyldes for mye eller mangel på kosttilskudd!
Hvor lite karbo som skal til for å gå i ketose er veldig individuelt, kan godt være du trenger en del mer karbo for å unngå det ...
Ja, jeg (og de andre i denne tråden) prøver å hjelpe deg med det... Øk karbomengden en uke. 100g daglig burde holde. F.eks 50g eller så i måltidene dine, og resten som tilskudd etter trening.
Hvis det ikke hjelper kan du begynne å lete etter andre årsaker...
Ah, jo, selvfølgelig er hvile/restitusjon en del av opplegget. Jeg misforsto... Det er ikke nødvendigvis snakk om en hviledag pr uke; hvor ofte, hvor lenge og hvordan det gjøres kommer an på :) .
Har hviledag på tirsdag :) skulle virkelig fått tatt en telefon til Jan K. å hørt med han ka han mente om dette :p det står at jeg skal ha 40-64g karbo til dagen. Så jeg bør holde meg til 64 med andre ord? det sies jo at gjennomsnitte kan ligge på 30g t dagen uten ketose, Jan K. sier 50g
Heisann. Har søkt litt rundt osv. og kommet frem til at jeg må øke karbo inntaket ja. Skal ligge 80-120 nå :D så du hadde rett så rett. Har slitt litt i d siste pga sykdom men er omtrent frisk som en fisk og klar til nye oppgaver :D
Et godt hjelpemiddel er matpyramiden for lavkarbo. Googler du "low carb food pyramid" finner du den:) skriv ut og heng på kjøleskapet!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.