< Tilbake til oversikten

Lollypop-brødet

Happy H sa for siden:

laget lollypop-brødet igår og hadde gledet meg t frokost idag.
fulgte oppskriften t punkt og prikke,stekte i over 2timer og lot d tørke/hvile i slukket ovn til idag.

alikevell var d kjempe bløtt inni:(
nokken som har vert nødt å steike brødet mye meir enn 2timer eller har eg gjort nokke ant galt?
går ikkje an å spise d for å si d sånn, så d e bløtt,ikkje fuktig.hihi

terry sa for siden:

Jeg bruker ferdigknuste linfrø fra helsekostbutikken. Så jeg legger ikke noe i vann/bløtlegging. Hvis du har gjort det kan det nok være derfor. Sist stekte jeg brødene i 3 timer. Men syns ikke det blev så forskskjellig fra 2 timers brødet.
Jeg har litt store silikonformer så det jeg gjorde sist var å tre dobble oppskriften(til to former), unntatt egg hvor jeg brukte 15 egg. Brukte også bare 2 bokser cc (viktig å få knust o blandet cc og eggene skikkelig).
Jeg syns de ble veldig bra (så bra som lavkarbo brød kan bli :))

Du kan jo prøve å ta brødskivene i toastern en stund. eller legge brødskivene på ei plate å steike dem i ovnen en stund til.

Ellers tror jeg det er mange tips utover i hovedtråden
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=14627

Happy H sa for siden:

ser godt ut, så dette skal prøves;)thanx

Happy H sa for siden:

ser d kan hjelpe å ikkje bløtlegge så då prøver eg d neste gang.
Lure på om formen min kanskje e for liten og, den ble heilt full.:confused:

mofe sa for siden:

Flytter denne over til bakst, jeg :)

terry sa for siden:

Å jeg har for store former :p. De har enda ikke blitt helt fulle.

Det Lindabtn brødet så rågodt ut! Det skal jeg prøve når jeg går over på Atkins.
Må tilstå at jeg blir fort lei Lollypopbrødet så jeg spiser ikke mye av det. Men frokosten for tiden er 2 hardkokte egg å da MÅ man jo ha brød til (og kaviar):).

Men en viktig grunn til at jeg bruker Lollypopbrødet er at det er så lite karber i det (underkant av 30?). Det var viktig for meg så lenge jeg går på Ketolyse.
Med 46,3 karbs i Lindabtn brødet syns jeg det blir litt for mye for ketolysekuren. Men man kan jo naturligvis kutte ut noen av de ingrediensene som har mest karber.
Eller kutte ned på andre karbokilder i løpet av dagen.
(Håper jeg ikke trør deg på tærne her Lindabtn :o )

Lindabtn sa for siden:

å nei å nei...... voondt i tærne :hylgrine:

Seff ikke..... deler brødet i skiver og fryser ned, spiste en, max 2 skiver om dagen så jeg fant ut av at det ikke var rare greiene. Blir jo ikke så mye på hver skive da. Men for de som spiser mye brød,er det kanskje ikke beste alternaitiv :D
Men GODT er det i vert fall!!!!!!

Elanessë sa for siden:

Hm, her får ikke jeg tilgang :( Er det en lukket blogg kanskje...

Elanessë sa for siden:

Hm, her får ikke jeg tilgang :( Er det en lukket blogg kanskje...

beate sa for siden:

Jeg får heller ikke tilgang. Noen grunn til det?

Lindabtn sa for siden:

ooops sorry...... stengt bloggen, men skal legge det ut :)

Verdens beste ketolyseBRØD...

1 boks cottage cheese
6 egg
50-100 gr kruskakli
1 stor ts bakepulver
1 ts salt
100 gr soyaprotein
100 gr linfrø
80 gr solsikkefrø (kan sløyfes)
100 gr sesamfrø
1 slump vann
En god slump MCT - olje

Mos cc og egg i en hurtigmixer. Bland deretter alt i en kjøkkenmaskin.
Legg bakepapir i bunnen av formen. Smør kantene og strø på frø, så de fester seg i brødet under steking. Hell i deigen og strø frø på toppen.....

1,5 time på 170 grader midt i ovnen.

:sikle:
Brødet ble 9 cm høyt

Iset sa for siden:

Jeg laget Lollipopbrødet i dag, og har skåret av en skalk allerede (tok det ut av ovnen for knapt en time siden), og mitt er IKKE tørt. Det er helt flott i konsistensen og smaker veldig godt. Jeg bløtla ikke linfrøene, men hadde dem hele i hurtigmikseren sammen med alt det andre. Moset alt skikkelig, leenge. Stekte brødet i to timer på 190 grader, og det ble perfekt.

Elanessë sa for siden:

Lindabtn, det er ikke ganske mange karb i det da? Det ser veldig godt ut da :D

Lindabtn sa for siden:

er nok mer enn i lollipopbrødet, men i og med at jeg bare spiser to tynne skiver om morran, blir det ikke så mange karber i det lange løp. jeg har prøvd lollipop brødet og jeg synes ikke det var så mye smak i som mitt. Har prøvd samtlige brød av oppskriftene her inne og mener jeg har kommet til oppskriften som er nærmest BRØD, men det er jo smak og behag :p Så er du er skikkeli brødspiser og skal ha brød frokost, lønsj og kvelds, må du nok finne deg et annet tror jeg :ja:

Elanessë sa for siden:

Lindabtn, da tror jeg at jeg skal prøve det :D Jeg spiser ikke brød hver dag, men en skive om dagen av og til i lunchboxen min. Til frokost er jeg avhengig av pannekaken :D Takk for oppskrift!

beate sa for siden:

[quote]
Verdens beste ketolyseBRØD...
[b][/b]
1 boks cottage cheese
6 egg
50-100 gr kruskakli
1 stor ts bakepulver
1 ts salt
100 gr soyaprotein
100 gr linfrø
80 gr solsikkefrø (kan sløyfes)
100 gr sesamfrø
1 slump vann
En god slump MCT - olje

Hei. Jeg tenkte å bake dette brødet, men har ikke MCT olje. Er det noe annet jeg kan bruke istedet som funker like godt?

Lindabtn sa for siden:

[quote=beate;453310]

Man kan bare droppe oljen også :ja: tok det i bare for å få opp fettnivået. bruk bare vanlig olje om du ikke har MCT :klem:

Bayone sa for siden:

Ikke legg linfrøene i bløt og stek brødet i 2,5 time ;)

Fideline sa for siden:

Hmmm.... jeg er på utprøvingsstadiet med å se om mannen min klarer å spise lavkarbo-kost på sikt.
Vi bestemte oss for en uke med prøvelaging og smaking for å slippe skuffelsen ved at det ble motbydelig i lengden.

Jeg har bakt Lollypop brødet med en liten forandring. Tok bare 30 gram sesamfrø og tilsatte 35 gram valnøtt og 35 gram mandler. ( da hadde jeg det jeg trengte i huset uten å måtte kjøpe inn noe jeg ikke fikk bruk for)

Jeg har da to spørsmål:

Blir brødet likevel et akseptabelt lavkarbo-brød?
Jeg er så blank at jeg brukte det jeg etter noe studering fant ut at kunne brukes og krysser fingre for at det ble greit, for brødet ble kjempegodt etter min smak.

Mine to brød, delte røra i to former, ble også ikke tørre inni, men klissete etter 2t og 10 min i ovn. Jeg avkjølte det i 12 timer og skar det i skiver før jeg tørket det 1,5 time i ovn og fikk et godt resultat.
Hvor lenge tror dere det kan holde seg da i tørr, luftig boks i mørkt kjølig (+15 grader) skap?

Sikkert litt tåpelige spørsmål for dere som er erfarne, men jeg er innstilt på å hjelpe min mann som er 110 kg og 167 cm høy.
Jeg selv har ikke overvekt men kan spise som jeg ønsker. I og med at jeg er glad i allt unntatt brødmat og LIKER å lage ny mat så bør dette være en glimrende hobby for meg å hjelpe han ut av "henge-køya" si.

Søster sa for siden:

Hei! Så flott at du ønsker å hjelpe mannen din. God støtte er utrolig viktig :) Jeg er ganske fersk her inne på forumet og har ikke så mye erfaring. Men jeg har lagt inn ingrediensene som du har brukt på programmet Mat på data, og da fikk jeg opp at brødet inneholder ca. 32 karber. Spørsmålet ditt om brødets holdbarhet, kan jeg ikke svare på. Har aldri laget dette brødet heller, men kommer nok til å gjøre det snart :)

Fideline sa for siden:

Takk for hjelpen og svar. Nå har jeg lastet ned programmet og skal lære meg å benytte det for mye er ennå gresk for meg i utregninger.:)

Marella77 sa for siden:

Hei... Jeg lurer på om man kan bruke soyamel i steden for soyaprotein? Hvor mye ca er en slump med vann? Hva er MCT-olje? Kan jeg bruke olivenolje?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.