Joa, drikker kaffe jeg og og gikk ned,
men nå tenkte jeg å bli med på nilleuke, og måtte liksom sjekke
hvor mye jeg må forandre i forhold til hva jeg spiser nå.
blir ikke mye, annet evt kutte bacon og noe pålegg :)
Takk for svar da, koser meg videre med kaffe m cocosa i :klem:
Jeg pleier å regne 1 karb på en vanlig kopp kaffe i alle fall for sikkerhets skyld... men tenker mer på hva evt koffeinet har å si enn selve karboinnhold.
Atkins sier det flere steder i boka si, men jeg tror det er langt vanligere å ha sukker i baconet i USA enn i Norge, jeg mener flere har skrevet her inne om bacon UTEN sukker.
Jeg har alltid vært litt usikker på det der med blodsukker og koffein. Jeg er jo insulinresistent, og tenkt dermed at jeg kan være ekstra overfølsom, men jeg har ikke merket særlig forskjell med eller uten kaffe. For å dra frem Atksins igjen, så skriver jo han at grunnen til at man skal kutte ned/ut kaffe er for det første fordi det er avhengighetsdannende, men også at det kan trigge sukkersuget.. Jeg har til dags dato ikke sett noen direkte dokumentasjon på at koffeinet påvirker blodsukkeret. Har noen en link til noe sånt?
Jeg tror ikke at det finnes noen dokumentasjon på at koffein hever blodsukkret, men jeg mener å ha lest en gang det øker utskillelsen av adrealin. For min egen del så får jeg omentrent samme opplevelen av å spise et stort kake stykke og å drikke en stor krus kaffe. Blir sjelven og rasløs av begge deler. Så jeg holder meg til koffeinfri kaffe som jeg drikker alt for mye av.
Det morsomme er at jeg etter å ha googlet fant masse artikler og forsøk som viste at det SENKET blodsukkeret, og en finsk studie viste at folk som drakk en del kaffe hadde mindre sjanse til å utvikle livsstilsdiabetes, men jeg regner med at dette er ut fra et så kalt vanlig kosthold.
Jeg merker ikke særlig bivirkninger av kaffe, egentlig. Drikker i gjennomsnitt fire kopper om dagen, og merker det heller om jeg ikke drikker kaffe, selv om jeg vet at det mest sannsynlig er abstinenser. (Vi snakker da litt hodepine og litt trøttere enn vanlig).
Problemet med at det senker blodsukkeret er at hvis det senkes for mye kan kroppen få behov for å heve det igjen, og det kan vel gi seg utslag i søtsug. Selv får jeg ikke det suget, men kan bli skikkelig kvalm, skjelven og uggen av å drikke for mye kaffe uten å spise noe til.
Så er det bare det det går på? Søtsug eier jeg ikke, om jeg så drikker en kopp kaffe eller en kanne... Om det er bare på grunn av det, så ser jeg ingen grunn til å kutte kaffen, med mindre noen vet noe mer?
Det hadde vært stas:D! Gikk i tre uker uten kaffe, uten at noe skjedde (ved siden av å kutte ut meieriprodukter, søtning etc) og kaffen gjorde ingen forskjell for meg i det hele tatt.
Eller jo, noe skjedde, jeg ble skikkelig grinete av å se på sambo supe kaffe på morran mens jeg satt der med vannglasset mitt :rolleyes:
Men om noen har noen dokumentasjon på at kaffe er en partystopper, og hvorfor, så vil jeg gjerne se! Har jo hørt det så lenge, så jeg nesten har kaffeangst...!
Følger med på denne tråden. :) Er veldig gla i kaffe, men føler at det er en partystopper. Men det har jo og mye med at jeg har fløte i den, men hvis jeg kan drikke svart kaffe, så kan jeg jo lære å like det :)
Jeg er på induksjon nå, og skal drikke vanlig mengde kaffe hvert fall denne første uke, altså ikke begrense meg, så får jeg se hva som skjer i denne omgang.
Fisker fortsatt etter info, dersom noe annet med kaffen skulle i seg selv gjøre at man stopper å gå ned i vekt, ikke bare trigge søtsug på grunn av lavt blodsukker, så hør av dere (og hvor mye kan man drikke før blodsukkeret blir påvirka på den måten, det lurer jeg også på).
hmmmm....jeg har nettopp sittet i tlf og skrytt sånn av at etter at jeg "gjenoppdaget" kaffen, (her går det unna altså), så har søtsuget forsvunnet helt? Jeg NEKTER å gå over på usukret te, altså!!! men mye interressant her.... :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.