< Tilbake til oversikten

Trening før frokost, bra og hvorfor?

trude.lutt sa for siden:

Har fått med meg at det å trene før frokost skal være bra, og i dag gjorde jeg det. Tok en yogurt 0.0% og drakk vann. Elipset i 30 min, og spiste en halv posjon havregrøt til frokost etter på.

Hvor ofte burde en/kan en trene og morgenen i løpet av en uke? Og hvorfor er det så effektivt? Trener styrke ca tre ganger i uka.

Det jeg kjente etterpå var at jeg var veldig varm, selv etter dusjen......

tommygutt sa for siden:

Jeg vil tro at det setter fart på forbrenningen. Frokosten som inntas etterpå, vil jo mest sannsynlig forbrennes i rekordfart samt at man nok føler seg generelt bra av å få en sånn start på dagen.

Myrg sa for siden:

En annen fordel med å trene om morgenen, hvertfall om man vil kvitte seg med litt fett, går også på veksthormon. Når man sover produserer kroppen veksthormon, og en treningsøkt før frokost vil da både kunne dra nytte av dette rent muskelmessig, samt gi noe tid for veksthormonnivåene til å synke, som igjen er gunstig med tanke på hvordan energien fra frokosten blir brukt i kroppen. (Veksthormon øker insulinresistansen, og trening før frokost vil dermed redusere mengdene energi fra frokost som vil lagres som fett.)

Dette er hvertfall mye av grunnen til at mange fitness-atleter og bodybuildere som skal ned i fettprosent trener før frokost. Videre har man jo også andre fine virkninger, slik som at det er en artig måte å starte dagen, at man føler at man får mer energi, og at forbrenningen vil få en raskere start slik tommygutt sier :)

Megvel sa for siden:

Hehe, for dem, som for eksempel meg, som har hardt for å komme meg på trening generelt, er vel den beste treningen den som faktisk blir utført...

Albertine sa for siden:

Pluss at man da har unnagjort dagens treningsøkt og trenger ikke kjempe mot dørstokken utpå dagen. :)

Myrg sa for siden:

Helt sant! Er så lett at det blir "må arbeid/lekser/sosialt samvær/barnepass/whatever" senere på dagen etter en lang arbeidsdag :p + Om man drar på studio er det som regel mindre folk og mindre kø der om morgenen, det er hvertfall mine erfaringer.

Albertine sa for siden:

Og i morgen tidlig kommer det til å være helt tomt, siden vi stiller klokka i natt og ingen kommer til å huske det. :)

energibunten sa for siden:

jeg trente endel tidlig om morgenen for en 10-12 år siden. Jeg er en som våkner om morgenen, men kan sove lenge om jeg vil. Men jeg var aldri full av fart om morgenen. Klarte ikke yte mer enn 90-95% liksom. Spiste alltid frokost før jeg da, mye karbo. Vet ikke om det var det som tok litt av futten bort.

men fryktelig våken og produktiv ble jeg. Trengte ikke akkurat kaffe på jobben :-)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.