Jeg er tilbake fra Thailand og påsken er vel overstått! Ferie betydde 5 kg opp....:eek:, var ganske flink synes jeg selv til å være på ferie så fikk sjokk når jeg gikk på vekta! Vil anta at ett par kg var vann, men med påske rett etter ferie så er nok 5 kg opp det rette nå! Derfor har jeg lyst til å trå til litt ekstra, planen min er 4 uker i første omgang.
Er det noen som har lyst til å være med på dette? Kanskje kan vi støtte og hjelpe hverandre litt. Og jeg håper de kloke hodene her inne evnt. kan kommentere hva vi spiser og ikke spiser. Har lest en del om temaet, men føler meg nemlig ikke helt på trygg grunn.
Dagens meny:
Frokost: Omelett av 3 egg, 100 gr bacon.
Lunsj: Salat med tunfisk (bladsalat, agurk, paprika, purre, totalt 200 gr + en boks tunfisk i olje)
Middag: 200 gr svinefilet, blomkålstappe av 250 gr blomkål + 100 gr meierismør.
3 liter vann
1 kopp te
Tar Torkels vitaminer og mineraler + omega3.
Har dessverre begynt dagen med kaffe, noe som jeg kommer til å slite med å la være! Huff....
Hei og lykke til! Dagsmenyen din ser storveis ut, bare husk at blomkål ligger i "maks 200g/dag"-kategorien :)
Nå er jo kaffe egentlig ikke tillatt på induksjon. Men har du en uke til overs hva gjelder vekttap, kan du jo fortsette med den og se om du likevel går ned denne uken?
Takk for tips og korrigering, da går jeg ned til 200 gr blomkål, synes dette blir litt lite, er det evnt noe annet jeg kan fylle på med eller er grønnsakskvota mi brukt opp?
Kaffe om morningen blir en utfordring å gi seg med, mener jeg kan ha lest noe om at koffeinfri kaffe er lov?
Det beste hadde kanskje vært å lage en journal, men har ikke funnet ut av hvordan jeg gjør det ennå.
Nei, nei, du har en 150-200g til. Tell karbohydratgram i salaten/grønnsakene dine, opptil 20g/dag totalt er lov. Det eneste andre jeg ser du spiser idag med karb er eggene. For letthets skyld kan du regne 1g karb pr egg. Det er egentlig litt mindre.
I hear you.. er kaffoman jeg òg. Men koffeinfri er lov! Det finnes god koffeinfri espresso, jeg drikker den med kanel og fløte, kjempegodt.
Jeg mener jeg har lest at det er lov med 230 gr salatgrønnsaker om dagen, og bruker jeg den kvota så har jeg kun lov til 200 gr med andre grønnsaker?
Jeg teller en halv karb pr egg, har veid egg og funnet ut at det passer sånn ca.
Til å begynne med så har jeg tenkt jeg skal holde meg unna både fløte, ost og rømme. Kun bruke meierismør nå til å begynne med for så å innføre en og en ting, den overvekta jeg sliter med sitter nemlig rimelig hardt, kroppen min er bygd for å være med i krigen!:)
Skal kjøpe meg koffeinfri kaffe for har lyst til å gjøre dette mest mulig riktig!
Hyggelig at du blir med Albertine!:)
Har sett litt etter hvordan jeg ordner meg journal, men det fant jeg ikke ut av....
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=419
Ikke tenk så mye på mengdene i innlegget. Tell karbohydratgram i alt du spiser nå fremover. Er du glad i isbergsalat, kan du spise en kilo av det og ikke få i deg mer enn 15g karb. Skjønner? :)
[quote=Trinelise;425561]Jeg mener jeg har lest at det er lov med 230 gr salatgrønnsaker om dagen, og bruker jeg den kvota så har jeg kun lov til 200 gr med andre grønnsaker?
Hmm.... Nå har jeg lest litt rundt omkring her, for det første så burde jeg vel lagt denne tråden under ett annet fora, men er ketolyse jeg hat tenkt i utgangspunktet og da er det så lett å forholde seg på ett sted.
Jeg er kjempeforvirra nå, i utgangspunktet forsto jeg det slik at jeg ikke måtte overstige ett visst antall gram når det gjaldt diverse grønnsaker, men andre steder jeg leser så forstår jeg det sånn at: Glem antall gram grønnsaker, men TELL karbohydrater slik av jeg ikke overstiger 20 karb om dagen?
Håper at det stemmer at jeg kun kan forholde meg til antall karb når det gjelder grønnsaker for da blir alt så mye enklere!:)
Er med på nilling jeg også:) skal bli deilig å få rensa ut litt påskegodt! Sukkerfritt maltitolgodteri renser vel hvert fall tarmen, men føler ikke det er særlig sunt:P
:ja: Maks 20g karb/dag, de fleste av disse skal komme fra grønnsaker som vokser over jorden! Salat etc. Ikke "bruk opp" karbgrammene på andre ting, spesielt under induksjon! Er på induksjon selv for tiden, snart ferdig med 2. uken, gleder meg til cottage cheese :):)
Dette klarer du! Vi skal støtte deg og gi deg gode råd gjennom dette forumet! Jeg vet du vil klare dette! En viktig del som jeg har erfart, er om man lover noen at en skal gjøre en ting, så er det mye enklere å holde. Så om vi er flinke her til å gi tips og støtte, så skal det gå så bra atte! Ser du har en god start!
Takk for hyggelige ord! Hyggelige ord, oppmuntring og hjelp sporer en til å lykkes! Det jeg gruer meg mest for er å veie meg en gang i uka, har lett for å deppe litt dersom resultater ikke blir som forventet, kanskje burde jeg veie meg en gang i mnd?
Sammen blir vi sterke og skal klare det, så heng deg med!:)
Jeg innrømmer at det blir kaffe om morran både i morgen og onsdagsmorgen, men etter jobb onsdag skal jeg kjøpe inn koffeinfri kaffe. Hvis kaffe i to dager blir den største feilen jeg gjør, så skal jeg leve med den feilen.......:)
Ok, jeg blir med!
Men ikke idag, må lese lista og evt kjøpe inn det som manger,
og jeg har spist feil idag uansett...
Men fra imorgen vil jeg forsøke hvertfall :klem:
Etter som jeg har hørt, så skal alt telles 1gpr selv om det ikke er noe karbohydrater. Men er ikke helt sikker.
Pølser står vel ikke, men det gjør ikke kjøttdeig heller, men det kan vi spise. Derfor jeg lurte på om noen visste. Hmmm. Siden disse pølsene er litt spesielle.
Bra du er med! Slik det skal være! Detta går fint. Bare å sette seg litt inn i det. er bare en uke eller to da. Det går så fort atte! Tro meg! Kiloene raser av i tillegg.
På skinkepakka sto det 1 karb pr 100 gr, på tunfisken sto det >0,5 pr 100 gr, så teller iallefall det!
Jeg har så liten tro på at kiloene raser av meg fordi den kroppen her har begynt å nekte og bli noe mindre! Men, med trass skal det gå rette veien!:p
Planen min er å gjøre dette en del uker, men innføre litt matvarer etterhvert for å se hvordan systemet reagerer, men alle blir med det de vil og ønsker.
Jeg har selv hatt problemer met at kiloene har stått stille, men etter nilleuka før påsken gikk jeg faktisk ned 3kg. så det er mulig. Det er bare å passe på å være streng nok. Det kan jo være ost eller fløte som gjør at det stangerer for deg. Om du spiser mye av det da selvfølgelig. Så det er jo verdt å prøve! Selv om man blir utrolig sliten. Det er dessuten viktig med de pillene også. Så har du de ikke, så burde du kjøpe de. Det kan gjøre at vekttapet stangerer:D Ha de med i bukselomma hele dagen, så er det enklere å huske på å ta disse. Det syns jeg i alle fall:D
Gjør det? Jeg fant ut at 100g ruccola var 3 g karbo jeg???? Iflg VG vektklubb. Stemmer ikke det da eller? For hvis det stemmer med 1,5 så har jeg spist for lite karbo mens jeg har holdt på
Jeg vil gjerne også være med. Vekten har stått stille lenge. Jeg trenger å få kommet igang med fettforbrenning. Jeg har et lite problem med at jeg skal til London 2. - 9. april og vet ikke hva jeg da får til. Men jeg vil iallefall bruken uken frem til da. Og eventuelt når jeg kommer tilbake.
Når det gjelder linken til journal husker jeg at jeg strevde, prøvde og feilte litt. Jeg gikk iallefall inn på kontrollpanelet, kopierte navnet mitt og limte det inn på tickeren min. Uff... dette ble litt rart og utydelig, men gå inn i kontrollpanelet og prøv deg litt frem
Jeg blir med dere her folkens :heia: Trenger å komme litt inn igjen etter påsken, selv om det ikke har gått så mye galt. Men noe har det blitt :o
Skal skrive inn matplanen for morgendagen etterpå.
[font=Fixedsys][/font]
Tirsdag:
Frokost: 3 egg, 75 g bacon, agurk og paprika: 4 karber
Lunsj: nakkekotelett, ruccula salat, sopp, litt blomkål og minimajs: 5,2 karber
Middag: 150 g laks, 2 ss rømme, 100 g blomkål, 100 g brokkoli: 6,3 karber
[font=Fixedsys][/font]
Totalt 15,5 karber, synes dere det ser oki ut? Og fyller opp med 3 liter vann i kjøleskapet :)
I mine øyne så ser det ok ut, men som du sikkert har skjønt så er jeg litt "grønn" ennå, det eneste må være at du kanskje bør ha i deg litt mer karber?
Nå lurer jeg rett og slett på om forbrenningen av fett er kommet igang bare fordi jeg bestemte meg for å bli med her. Hi. Hi.
Jeg ble plutselig så varm som så mange her inne snakker om. Håper bare at det er forbrenning og ikke feber.
Nok om det. Lurer på om oster som brie og camembert er tillatt? (Mine favorittoster) Finner de ikke på listen, men synes liksom de skulle stått der.
Trening idag:
30 min styrketrening, 30 min elipse
Frokost:
eggerøre av 1 egg, 2 eggeplommer og 1 ss vann + 100 g bacon
vann så langt: 1/2 l til trening + 1/2 l til frokost
Hittil idag 2 karber, tror jeg. Da regner jeg 1 karb på eggehviten, 1 på baconet. Jeg regner med 0 på eggeplommene fordi de sto i 0 i matvaretabellen. Jeg er litt usikker på dette fordi jeg også tror jeg fikk med meg en plass at alt skal regnes med som minst 1 karbohydrat. Skal jeg regne 1 karb også på hver eggeplomme, så det blir 4 eller 5 karber? Noen som vet?
Jeg regner 0,5 karb pr egg, har veid en del egg å funnet ut av dette passer bra, sjekk lista her på lavkarbo når det gjelder eggeplomme og hvitte for det vet jeg ikke.
Når det gjelder kjøtt og fisk så sjekker jeg innholdsfortegnelsen, står det noe der så bruker jeg det ellers går jeg etter listene på lavkarbo forumet.
Hvordan har dagen gått da folkens?
[font=Fixedsys][/font]
Her har det gått veldig bra, holdt meg til matplanen :)
[font=Fixedsys][/font]
Skal sette meg ned og lage en matplan for i morgen nå.
[font=Fixedsys][/font]
Jeg har ikke noen plan, jeg... men har da spist det jeg kan og holdt meg unna ting jeg ikke har lov til..
frokost: litt omelett, dårlig matlyst
Lunch: ost og skinke ruller, 3 stk
Middag: kylling m salat, litt rømme og smør som "saus"
Kvelds: egg og litt bacon.
har dårlig matlyst, selv om jeg kan være sulten, har endelig fått utslag på stix og,
så det kan jo være grunnen.
Fortsetter imorgen, og da må jeg nok lage en plan ja ;)
Hvordan går det med dere? Med meg går det mye bedre enn jeg hadde fryktet. Første dagen var fæl, men jeg tror mest det var fordi jeg fryktet at det skulle bli fælt. Nå går det i grunnen ganske fint. Jeg ser frem til den store nedoverbakken.
Hyggelig å høre at det går bra med dere! Jeg synes også det går bedre enn jeg trodde, spiser helt ok mat og er ikke så veldig sulten.
Her går det også bra, morgendagen blir ikke helt som jeg ønsker, men skal rett på kurs fra jobb, så endte opp med to ganger kyllingsalat! Men, håper ikke det er så veldig krise. Sier takk for tips om mat i morgen, men har ikke hatt tid til noen butikktur i dag så måtte ta av det jeg hadde! Skinke og ost er jo kjempegodt, men har tenkt å holde meg vekk fra både rømme, ost og majones noen uker.
Synes jeg kjenner at det har forsvunnet en del vann fra kroppen, merker det på hender og føtter, og da er vel det en grei begynnelse.
Dere er flinke! :heia:
Selv er jeg nok ikke så flink, idag hadde jeg ikke med mat på jobb,
så det ble en baconpølse ... :p Vet ikke hvor dårlig det var, men er nå i ketose uansett..
Synes jeg har vært flink så langt, og har ingen planer om å sprekke ennå....problemet kommer vel lørdagskvelden, da pleier da smake godt med ett glass rødvin eller to!:eek: Har som mål å ikke drikke det før neste helg igjen! Rødvin kommer jeg nok til å innføre før både rømme, ost, fløte og majones!:)
En baconpølse er vel ikke feil med tanke på ketolyse, men med tanke på nilling, renseuke eller induksjon så er det vel ikke helt riktig, noen ganger så tror jeg en skal fokusere på alt det riktige enn gjør istedenfor å la seg tynge ned av en feil.....:)
Flinke dere er jenter:D
Føler jeg klarer dette ganske bra selv. Må motstå den fristende baguetten og kakene på kurset jeg er på. Spist noen få små biter med melon. Men ikke mye. Gått ned 3kg siden mandag. Kunne ikke dy meg med å veie meg.
Utrolig deilig å slippe den oppblåstheten! Selv om jeg er meget sliten.
Trodde jeg skulle dø tidligere i dag. Måtte rekke ett tog, og løp for harde livet. Bena bare skalv etterpå. Tydelig at en ikke har den samme energien.
Er flere som er flinke skjønner jeg, må innrømme jeg blir fristet til en tur på vekta med tanke på resultatet ditt, kjenner jo godt en er mindre oppblåst. Kjenner igjen det med sliten, gjør litt over det halve av normalt på treninga og er helt gåen!
Er litt spent på om helga går bra, skal på kurs i dag, lørdag og søndag, håper det ikke blir for mye fristelser!
Min datter har liggende 2 gigantiske sjokolader på 250 g hver + After eight. Og under over alle under: Jeg har ikke hatt lyst på dem. Må være dypt inne i ketosen da, tipper jeg, for dette er ikke helt meg. :p
Huff. Det der så jo ille ut. Lurer på om det er riktig da at dette kostholdet er så uheldig, hvis man har for høyt kolestrol av den arvelige typen. Jeg har jo hatt inntrykk av at dette kostholdet nettopp skal bedre den type tilstander. Dette er jo av interesse for hele forumet, tenker jeg. Lurer på hva Torkil vil si om denne saken. Jeg er ikke så datakyndig at jeg klarer å håndtere dette med linker og sånn annet enn å trykke på de og få de frem. Kan ikke du sende linken til Torkil og be ham kommentere den her inne? Tror det kunne vært greit å få dette opp i en egen tråd.
Jeg har vært på vekten. Den viser NED 1,3 kilo. Vekten min har stått stille så lenge og nå er det heldigvis blitt bevegelse. Jeg er strålende fornøyd og skal nok fortsette nillingen til jeg reiser til London på onsdag. Der vil jeg prøve å holde meg i ketose, men jeg vil garantert drikke vin på min 50-årsdag.
Jeg har min veiedag i morgen, og snikveide meg i dag, bare for å se hvordan det ligger ann. Og resultatet ble 0,1 ned. Jeg er så lei meg nå. Alle andre går ned etter nillinguke, hvorfor ikke meg. Like før jeg gir opp hele greia..
Hurra for deg Pearl! Jeg håper jeg kan si hurra i morgen også! Selv om jeg har vært på kurs hele helga og det har vært mer enn nok fristelser så har jeg klart å holde meg til dietten, har ikke en gang tatt meg ett glass rødvin i helga!
Hei Supha!
Jeg kjenner meg godt igjen på det du sier, jeg begynte på ketolysekuren 3 uker før jul, gikk ned jevnt og trutt en kg i uken, begynte på igjen over jul, gjorde akkurat som før jul, men neida....vekta ville ikke rikke seg ett hektogram. Dro til Thailand på ferie, kom hjem 11. mars og hadde lagt på meg 5 kg, noe av dette var nok vann. Så kom påsken med litt "tullespising", har ikke turt å gå på vekta siden ferieturen, men i morgen skal jeg!
Sist uke begynte jeg med knallhard diett og jeg tror og håper at det har skjedd noe nå! Buksene sitter ihvertfall løsere. Skal veie meg i morgen og skal gi tilbakemelding.
Jeg tror jeg er en av de som må tenke både karb og kcal, men det vil ting vise seg på vekta etterhvert.
Ikke gi opp da. Kanskje du trenger en uke til. Jeg har kjørt ganske hardt program med trening ved siden av nillingen. Kanskje var det det som gjorde utslaget for meg.
Jeg har lest så mange forskjellige ting om telling av karb så nå gjør jeg det sånn at står det noe på pakken så teller jeg det som står der ellers forholder jeg meg slavisk til lista her på lavkarbo.no selv om jeg vet den ikke er helt i samsvar med andre lister!
Og ja det går fint! Jeg har gått ned 4 kg siden jeg kom hjem fra ferie!:) Så jeg tar en uke til med akkurat det samme jeg har gjort nå!
Og det gikk bra, 4 kg ned siden sist jeg var på vekta, vil anta og tro at ett par kg var vann som har forsvunnet, men 2 kg er garantert dietten den uken som er gått! Er til og med 2. dag på den berømte uka og da pleier jeg å stå dønn stille uansett hva jeg gjør!
Jeg gyver på ei uke til, kostmessig så blir nok den veldig lik den uka som har gått!
Denne uka har stort sett vært som forrige, slitt litt med dårlig matlyst så har droppa lunsjen to dager og middag en dag, ble litt rødvin og peanøtter lørdagskvelden, men allikevel har jeg gått ned 2 kg denne uka! Så totalt er det 5 kg nå!:)
Jeg er kjempefornøyd så satser på enda ei uke i samme dur!
Dette var ikke lett, skulle legge inn hele ukesmenyen min her, den ligger på excel ark og når jeg kopierer den inn så blir alt bare ugreit, er det noen som har noen tips om hvordan jeg kan fikse det?
Var på vekten i morges. Den var opp en kilo. Jeg er egentlig ganske fornøyd med at det ikke var mer. Jeg har prøvd så godt jeg har kunnet å leve på lavkarbo i London. Har fått utslag på stiks, men svake. Restaurantmat er ikke bare, bare. Det har spesielt vært vanskelig å få nok fett. Alt blir jo servert så magert. Det har blitt en del kriseløsninger med nøtter og Atkinsbars i løpet av uken. Det er godt å komme hjem å få i seg normal mat igjen. Holder meg på "vanlig" lavkarbo frem til mandag. Da begynner jeg på ny med nilling. For meg ser det ut som at jeg må under 15 karber til dagen for å gå ned i vekt. Det er litt strengt, men jeg håper på at jeg må så lavt bare for å komme skikkelig igang med forbrenningen. Kjempekjekt å se at det har gått så fint med deg Trinelise. Jeg er også spent på å se ukesdietten din. Håper du får til å legge den inn, men jeg kan absulutt ikke hjelpe deg. .
Hei. Jeg lurer litt på dette med nillingen. Ifølge plana for tillatte matvarer så kan man spise varer som er søtet med sucralose eller maltitol. Jeg drikker cola light som er søtet med sucralose og spiser en del IFA som er sukret med maltitol. Regner med at dette er greit om man tar en nilleuke eller to da?
Lurer litt på om jeg skal prøve dette. Ser at det er ganske likt det jeg allerede spiser idag, men kanskje verdt å prøve. Jeg gikk opp 1 kg i forrige uke, og det vil så langt ikke slippe taket! :(
Det er bra med Londontur og bare en kg opp!
Vekta mi sto på det samme som forrige mandag, men uansett så er jeg fornøyd for lørdagen ble absolutt ingen lavkarbo dag og i går avslutta jeg helga med en Kebab......huff og huff...:eek: Men, ny uke og bedre mål!
Jeg skal prøve å få skrevet over ukesdietten min på word dokument, er litt travel for tiden, men skal få det til i løpet av uken!
Da er jeg igang igjen. Ny nilleuke. Hadde tenkt å starte i går, men de gode forsettene forsvant fordi jeg igår hadde igjen ostekake fra søndagen. Søndag hadde jeg noen venner på ostekake og champagne. Resten av ostekaken ble gårsdagens frokost. (Da var det heldigvis tomt). Fantastisk lavkarbokake :p, men ikke akkurat Atkins introduksjon.
Men idag er optimismen stor. Jeg startet dagen med grillede kyllingvinger og 1/2 liter vann. Videre; nyoppstart på treningsprogrammet mitt som jeg har hatt en pause fra pga. ferieturen.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.