Siden en tidligere bruker valgte å slette oppskriften og alle innleggense sine i den "gamle" vafeltråden lager jeg herved en ny.
3 dl rømme.. eller bland med fløte ca 10 karber
4 egg ca 2 karber
2 ts bakepulver
5-6 ts johannesbrødkjernemel.. fåes på helsekost, lite glass ca 60 kr 0
1 ts kardemomme... kan sløyfes seff :) 0
1 ss natreen... jeg brukte litt mer 1
50 gr smeltet smør
Svelles 20 min i kjøleskap
Jeg mener å huske det er under 15 karber i hele røra, men er usikker på hvor mye det er i bakepulver, så jeg klarer ikke regne eksakt.
Men litt hjelp er det jo :)
hvis de ikke har nestargel på apoteket får de tak i det i løpet av dagen eller så får du det på morgenen etter. De hadde ikke inne når jeg var der, men jeg var der så tidlig at de fikk det inn på varelevering på slutten av dagen...
Og det funker like godt:)
Ugh ugh...kjære vene..
Laget disse vaflene nå som kveldskos.
De hang superfint sammen, trengte ikke ekstra smør i vaffeljernet, og ikke minst så smakte de veldig godt!:p
(prøvde meg på ketolysebokas vafler forrige uke, og de datt fra hverandre i biter)
Litt for godt på en måte..så før jeg rakk å tenke meg om hadde jeg slengt i meg en del. Med gulost på.
Og ble sånn typisk bråmett som i gamle dager da jeg var en brødspiser..
Stønn, håper det går fort over. Vaflene skal lages igjen, men nytes i langsommere tempo og ikke så mange om gangen kanskje.:o
Takk for oppskrift.:D
Disse holder jeg på å lage nå, tenkte å ha de med som nødproviant når jeg drar til Sverige i morra :p
Håper de er like gode som dere sier her, det hadde vært perfekt :heia:
Jeg bruker Nestargel, og er superfornøyd med det. Fikk tips om det her inne siden jeg ikke fikk tak i jbkm her i sverige (var det ikke fra deg da Gerd?).
JBKM har 0 karber, tror jeg... mener å ha lest det, væffal :p Men skulle gjerne visst karbeinnholdet i vaflene, for jeg får tak i nestragel i morra og da frister det å bake no siden jeg har lesefri og alt!! :p
Jeg mener å huske det er under 15 karber i hele røra, men er usikker på hvor mye det er i bakepulver, så jeg klarer ikke regne eksakt.
Men litt hjelp er det jo :)
Jeg var skeptisk, som vanlig, men resultatet ble utrolig mye bedre enn forventet! Mine ble veldig tynne og lette, og smeltet omtrent i munnen.. Mamma var helt fra seg, for fettet rant omtrent:)
De ble ganske fettete å ta i, men det var verdt det!:)
Noen som har prøvd å fryse ned denne røra??
Jeg bare lurte på om det var mulig, for da hadde det vært lett å ha dem i fine porsjonspakker:)
Mamma syns de var alt for feite, det var en del fett på vaffelhjernet hennes etter at jeg hadde holdt på, så jeg har blitt nekta å bruke det til sånt.. Så får prøve å steke dem som lapper på panna heller, for de var alt for gode for å la vær:)
Disse var kjempegode. Stekte dem som lapper. Synes det var mindre fett som rant med disse enn den "gamle" oppskriften. De falt også i smak hos høykarberne i huset. :)
Er flere av venninnene mine som har fått smakt på disse vaflene nå og de syntes at disse smakte mye bedre enn "vanlige" vafler ;)
Jeg må si meg helt enig :)
Noen som har prøvd å lage vaflene uten smøret? Blir jo fryktelig fete:eek: det rant ut av vaffeljernet... Er jo en del fett både i rømmen og fløten. Kanskje det holder? Ellers var smaken god - hittil er det de jeg har laget som ligner mest på vanlige vafler;)
Jeg prøvde disse på nytt i kveld, men jeg kutta ut smøret (for det rant forrige gang...), også brukte jeg sukrin i stedet for splenda. De ble jo helt perfekt!:) Akkurat passe fete som vanlige vafler - og gode;)
Lagde de samme igår - uten smør - KJEMPEGODE!!
Hadde også i en skvett vann , da ble de mye mer sprøe. Tok i litt salt.
Samboern sto til og med å stekte opp resten av røra kl 06. idag tidlig for å ta med på jobb, og han er ikke noen lavkarbofantast til vanlig:D
Disse skal lages mange ganger!
Kan jeg bruke soyaprotein istedenfor JBKM? Evt. bruke litt fiberhusk? Eller går det bra med bare soyaprotein.. eller går ikke det i det hele tatt? Liker ikke smaken av JBKM.. :O Gleder meg til å prøve disse, skal prøve med jbkm om det ikke går an å erstatte.. men da må jeg kjøpe det i morgen.. noen som gidder å gi meg et hastesvar før jeg må ut og handle :D
Har nå prøvd med soyaprotein og det ble greit, det :)) Deilig med vafler igjen! Lagde hjemmelaget jordbærsyltetøy (jordbær, sukrin, fiberhusk). Namnam :)
Skulle gjerne fått vaflene tykkere (luftige og tykkere).. hmm er uheldig med matlagingen :D
Åh, himmel og hav disse var gode!
Akkurat perfekt lørdagskos for ei som i dag kjente suget etter å putte noe deilig jafts i munnen!:hungry:
Jeg brukte oppskrifta til Photo, men med fiberhusk og noen dråper Hermesetas i stedet for splenda. Spiste vaflene (2 stk) med krem! yummi
Kommer til å servere disse neste gang jeg har "jenteklubb" med venninnene mine.
Eg har prøvd å lage desse i dag, men er ikkje særleg nøgd med resultatet. Dei smakar bra, men dei er lauvtynne, og har omtrent null "vaflemønster" oppå... Forstår eg må få tak i fiberhusk. :( Litt skuffande, for dette hadde eg gleda meg til!
Skal tru om eg har bomma med noko i oppskrifta??
Okey, hva gjorde jeg galt? For mye fiberhusk? Mine klistret seg til vaffeljernet, slik at jeg ikke fikk de av! Ikke klarte jeg steke de i panna heller.
oh my God! Lagde disse nå nettop, og har akkurat spist to vafler. mmmmm
Nydelig. Resten av røra står i kjøleskapet, og jeg skal ha vafler til frokost i morra :sikle:
Brukte oppskrifta her:
4 egg
1 dl seterrømme
1 dl fløte
2 ss jkbm
1 ts bakepulver
1 ts kardemomme
2 ss splenda (jeg brukte natreen)
50 gr smør
I tillegg hadde jeg i 15 dr vaniljeessens.
Den kan vel ikke ha 15 karber, iom at det kun er 2 dl fløte/ rømme og ikke tre. Noen som vet hvor mye det blir i denne ?
Brukte stevia istede for natreen. Noen dråper vanilje essens oxo. Steviaen min har litt bæsk ettersmak (salmiakk aktig), noe jeg ikke er så glad i. Så blir nok natreen ved neste forsøk.
Ellers brukte jeg 2 dl soya fløte istede for rømme og vanlig fløte. Merket at jeg burde brukt litt mindre JBKM, røren var litt tykk.
Noen få justeringer og det kan bli fantastisk sma på de
Jeg droppet smør, byttet ut fløte/rømme med soya fløte. Funket utmerket, trengte bare smøre vaffeljernet 1 gang. De smakte utmerket, og naboen fikk til og med smake :D
Eg har prøvd opptil fleire gongar no, dei smakar kjempegodt, men dei ser ikkje ut! Dei blir ganske paddeflate, flortynne (vi snakkar om kniplingtynne her!), ein må ha berre ei lita skei i vaffeljernet, elles flyt det ut over alle vidder, og det blir ein smule rotete... Veit ikkje heilt kva eg gjer feil.
Korleis greier de å få dei tjukke og luftige? Kanskje eg skal prøve å køyre cottage cheese og egg ihop med stavmiksaren, kanskje det funkar betre enn rømme og egg.
Prøv med bare fløte i. Jeg mixet alt med stavmixer, lot røren stå i 10 min. Ha i 4 egg. Røren har en rar konsistens, litt luftig fromarsj konsistens. Men vafflene ser ut som helt vanlige vaffler. :)
JBKM er fortykningsmiddel. Så har du ikke det i røra, kan det være årsaken til problemet ditt.
Kjøpes på helsekost eller under navnet Nestargel på apoteket!
Eg har laga desse vaflene (som tidlegare nemnt ;)), og ja eg har i JBKM. Røra blir tjukk og fin, men vaflene blir kniplingtynne og flate, nesten ikkje vaffelmønster i dei i det heile tatt.
Har eg mykje røre i jernet så flyt det utover med vulkansk effekt, og gjerne då utover kjøkkenbenken.. Likevel blir vaflene flate. Har eg lite røre i så flyt det i det minste ikkje utover, men med omtrent likt resultat, tynne, paddeflate vafler. :rolleyes:
Men eg skal prøve igjen, men då med mindre rømme, og heller ha i fløte. Sjå om det kanskje kan hjelpe.
Dette er som om jeg skulle ha skrevet det, for det er akkurat dette som skjer hos meg også. Har prøvd 3 ganger, siste gangen hadde jeg masse fløte i, og bare litt rømme. Men vaflene ble flate da også. Da prøvde jeg å steike dem som lapper i panna, og de så fine og luftige ut - helt til jeg tok de ut av panna. Da sank de sammen til noe flate greier som ikke hang sammen.
Dere som får til "vanlige" vafler, har dere et sånt dyrt vaffeljern? Type Husqvarna?
Jeg bruker Waves dobbeltjern, og det selger de billig på rema1000. Vafflene blir luftige og fine, smelter på tunga. Ekstra gode å spise avkjølt :)
Vafflene blir ikke tynne hos meg, helt perfekte. Har gått over til Natreen fra Splenda uten at det hadde noe å si.
Var på apoteket å spurte om de hadde noe ala JBKM, og hun som jobbet der bare :confused::confused::confused:
Siden jeg ikke husket at navnet er Nestargel, så ble det med at hun henviste meg til et annet apotek med bedre utvalg :confused: som om det hjelper når hun ikke engang visste hva jeg spurte etter i første omgang. Tar en tur tilbake snart. Du må nok vite navnet på forhånd, hjelper ikke å vite hva det inneholder. Ikke at det overrasker meg lenger :D
Mmmmm, lagde disse nå, og de ble sååå gode! De ble tynne med en gang jeg tok dem ut av jernet men det gjør ingen verdens ting for de var yummy yummy yummy!
Vaflene høres himmelsk ut :) Gleder meg til å smake dem. Jeg er fortsatt i fase en, er det noen som vet om jeg kan spise dem i første fase, eller om jeg må vente til fase 2?
Nydelig oppskrift.
Jeg har nettopp prøvd denne, men det ble 2 veldig toppede ss med fiberhusk i steden for jbkm.
Og så kutta jeg ut de 50 grammene med smør, forde da leser jeg de blir så fettete og grisete.
Men, røra ble veeeldig tykk.
Og tykna enda mer mens jeg stekte. Måtte bruke skje og slikkepått for å få den nedpå jernet, og det var vanskelig å få røra/deigen utover i jernet.
Er det noe jeg kan tynne den ut litt med?
Hva er da best, tenker sånn når den er ferdig svellet og jeg skal til å steke de, en fløteskvett, eller en vannskvett?
Noen andre som har erfaring med dette?
Jeg fikk 7 plater, 7 små plater, for det dekte ikke hele jernet, skulle nok sikkert bare fått 5 hvis jeg hadde fått det utover.
Jeg reknet ut at jeg fikk 7 KH i røra....ergo 1 pr plate......
Lagde disse i dag. Kjempegode. Tynne, og fettete, men utrolig gode. Samboeren spiste flere av disse vaflene enn han gjør av de "vanlige", og fikk også lov til å servere disse til ikke lavkarbere.
Fy faderrullandeihuheihei!!!!!!!!! Detta var godt.. De forsvant før jeg rakk å ta bilde..:-P Tilogmed min bedre halvdel likte disse.. og han er VEEEELDIG glad i høycarb vaffler...
Er en stund siden jeg laget akkurat disse, men mener jeg først hadde en toppet teskje, lot den stå en stund og så hadde bare litt til!
Gode er de i hvert fall!:)
Har prøvd å steike som tjukk pannekake, synest dei blir veldig lause og vanskelege å snu. Mykje meir praktisk med steiking i jern, sidan den då blir steikt på begge sider samtidig.
Hei :)
Jeg laget disse vaflene ikveld,lot de stå i kjøleskapet i 20min,da var røren bare suppe,lot de stå 20 til,fortsatt bare suppe! tenkte at,-jaja de skal vel være sånn? men da jeg hadde de var ferdige var de så tynne at jeg måtte lirke de ut,hjerte for hjerte,allikevel røk de,man kunne faktisk se gjennom dem!! Hva har gått galt? Hvis du til og med må ha vann i dem for å tynne de ut,må jeg jo ha gjort noe feil?
(fulgte oppskriften hele veien,og er vanligvis ganske god på kjøkkenet..helt til denne lavkarbo"bakingen" startet...):p
Og så hjelper det at røra er TJUKK, og så putte i berre ei spiseskei med røre i midten av jernet, det sprer seg fint utover - i alle fall som eg har erfart.
Ja fiberhusk funkar. Som eg skreiv lenger oppe så måtte det til for at eg i det heile tatt skulle få vafler av det, og ikkje florlette, nesten gjennomsiktige, tynne "pannekaker"...
Tusen takk for kjempegode vafler! Godt for en nybegynner å finne oppskrifter på noe som virkelig smaker bakverk og helgekaffekos. Nydelig, særlig med rømme og et par markjordbær på toppen.
Tusen takk for en super vaffel oppskrift. Har nettop laget den, men jeg delte røren i to, den ene med jbkm. den andre med fiberhusk. Smakte helt likt men den med fiberhusk var mye lettere å steke. Barnas kommentarer :1. Denne var mye bedre en vanlige vaffler. (Mor veldig fornøyd)2. ÆSJ denne likte jeg ikke. Ja ja alle kan ikke like det samme. Lager to rører meste gang da.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.