Heisann, jeg har fått meg Homo Optimus boka som er skrevet av Jan Kwasnieswski. Og som har kostholdet Optimal Ernæring som jeg følger.
Det er en del oppskrifter i boka, så jeg lurte på om de selger det som heter
Lard i mange oppskrifter. Det skal visst være grisefett.
Når jeg i tillegg er inne på temaet, finnes det en bra side med oversettelser fra engelsk til norsk mat. Er så masse vanskelige ord som jeg ikke har hørt før. Men er vanvittig mange gode oppskrifter som jeg vil lære meg i den boka.
Lard er grisefett ja, rent grisefett. Jeg ville ha gått innom en slakter eller en forretning som bare selger kjøtt.
Det kan hende at noen butikker som er litt mer spesialiserte (som enkelte Meny og Ica) har det.
Det skal visst være helt genialt å lage pai og sånn av fordi skorpa blir så sprø, hehe, men det er vel kanskje ikke så aktuelt for oss :o
:confused: er ikke smult rent grisefett? Har sett det noen ganger i frysedisken på rema. Det er kanskje sesongvare rundt juletider? Eller er det ikke det samme som lard? Kan hende det er behandlet på en eller annen måte?
:D ferdig med boka til Lutz og Allan, må vel telle penger og kjøpe Homo Optimus også? Husker jeg leste om Kwasnieswski for en 10 år siden eller noe. Syntes det så spennende ut da, men var jo så fremmede tanker.. Men er det mange oppskrifter i boka så må jeg nok løpe og kjøpe :lesebok:
Jeg ville bestilt Optimal Nutrition hvis jeg skulle bestilt en av bøkene. Den forteller mye om kostholdet osv. også. Den har også en del oppskrifter selv om den andre boka har mest. Men jeg ville kjøpt begge for å være sikker :D
Takk for tipset :D. Bestemte meg for å lese Lutz først, men har hele tiden tenkt jeg skulle ta med litt mer kunnskap fra Kwasnieswski også. Bra jeg sparer masse penger på at jeg ikke løper og kjøper kaker og slikt hele tiden lenger :o
Om det er Lardo du mener, så selger de det på Centra Colosseum her i Oslo, i ferskvaredisken:)
Det skal visst gi en helt fantastisk smak når man lager mat med det, f.eks. bruker det til steking av kjøtt.
Må ikke forveksles med smult dog!... denne lardoen importeres fra Italia, eller var det Spania? og fremstilles like nøye og legges like mye flid i som laging av Serrano skinke osv.
m.a.o.: gourmet-dings, spesielt populært blant kokker og feinscmeckere:p
Da vil det gå deg godt og du får leve lenge i landet, som man sier..:D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.