< Tilbake til oversikten

Ketolyse og Metformin

Tussa sa for siden:

Hvordan er den kombinasjonen?
Hvis jeg skal prøve ketolyse, så har jeg ikke lyst til å slutte med Metformin - jeg brukte laaang tid på tåle dem.

Kitt sa for siden:

Jeg har vært i ketose i 2 måneder og har brukt Metformin 500mgx2 nesten hele tiden.
Har ikke vært noe problem. Blodsukkeret mitt har ikke gått ned mye.
Metformin alene gir ikke fare for for lavt blodsukker.

LilleVille sa for siden:

Såvidt jeg har fortstått er det ingen fare å ta Metformin når man går på ketolyse-kuren (selv om det står på pakningsvedlegget at man ikke skal ta dem hvis man er i ketose), men de fleste vil oppleve at det ikke er nødvendig å ta dem.. Og ingenting er vel bedre enn å ikke trenge å ta medisiner tenker jeg da? :) Jeg har ikke diabetes, men er insulinresistent. Derfor har jeg gått på metformin i 4 år nå. Men når jeg er i ketose tar jeg dem ikke, spiser jo ikke noe som setter i gang insulinproduksjonen noe voldsomt likevel tenker jeg.. Men jeg tåler dem fint så lenge jeg tar dem sammen med mat, og har ikke noe problem med å begynne igjen da. Mannen min har diabetes 2, og tør ikke helt å slutte med metformin enda. Han har vært i ketose i 7 uker nå, og gått ned 10 kg. Er veldig fornøyd med det da. Blir spennende å se når han skal til legen om langtidssukkeret er merkbart bedre, i så fall kan han kanskje kutte ned på metformin han også :)

Tussa sa for siden:

Takk for svar. :blomster:

Jeg skal ned "bare" 10 kg, og selvsagt kan jeg kutte Metformin den stunden. Poenget er at jeg ikke ønsker ny tilvenning, for jeg slet voldsomt med det sist, og det tok veldig lang tid før jeg var kvitt alle bivirkninger. Tar ikke sjansen på at det skal gå knirkefritt etter flere uker uten Metformin, når jeg skal tilbake til Tussas filosofi. :)

Albertine sa for siden:

Pass bare på om du blir kvalm, det ble nemlig jeg da jeg var i ketose samtidig som jeg tok metformin. Klarte omtrent ikke å få i meg mat, og det var veldig vanskelig. Nå tok jeg en saftig dose da, 3x850 mg og jeg vil tro at lavere doser vil gå bedre.

Tussa sa for siden:

Ja, det med kvalmen har jeg tenkt på. Jeg tar også 3 x 850 mg.
Kuttet du ut ketolyse, eller Metforminen?

Albertine sa for siden:

Jeg kuttet ut metforminen, og da gikk det mye bedre. Jeg trenger jo strengt tatt ikke å ta den når jeg er i ketose. Til uka skal jeg prøve meg på ketose igjen, og da kutter jeg metforminen fra dag 1.

Tussa sa for siden:

Jeg vet man ikke trenger den, men det er en ny tilvenning jeg tenker på. Strevde sånn sist.

Albertine sa for siden:

Jeg tar alltid opptrappingen ganske kjapt, ikke fordi jeg tåler den bedre enn andre men fordi jeg er veldig gal og liker bivirkningene... :o På den måten at jeg automatisk holder meg unna sukker fordi jeg vet at jeg får vondt av det, altså. :knegg:

Men jeg tror du må veie for og imot her, om du vil være kvalm hele tiden på ketolyse eller være dårlig den tiden det tar å trappe opp metforminen igjen.

Kitt sa for siden:

Du må jo ikke slutte pga ketolyse. Er ikke sikkert du blir kvalm eller noe. Jeg tåler metformin bedre i ketose enn til vanlig.

Du kan begynne som normalt og heller bare trappe ned litt om du opplever rare bivirkninger du tror kommer fra kombinasjonen.

Metformin finnes også i 500mg. Bare å be legen om en resept om du vil gå litt ned i dose!

Tussa sa for siden:

Liker bivirkingene!? Ja, du er gal. :lol:

Jeg hadde bivirkninger hele døgnet nærmest. Fikk nesten ikke i meg mat, og det aller meste kom raskt ut igjen. Æsj altså.

Tussa sa for siden:

Ja, jeg kommer til å begynne som normalt, så får jeg bare se hvordan det går.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.