< Tilbake til oversikten

Hva spiser dere på Induksjon?

beate sa for siden:

Hei hei. Startet med induksjonen i går, men klarer ikke å komme opp 20 karber med det jeg kan spise. Hvordan gjør dere dette? Eller har det ikke så mye å si om jeg ikke spiser mer enn ca. 15 karber pr. dag?

Her er det jeg spiste i går:
Frokost: 2 egg, 80 gram bacon, ca. 30 gram ost
Lunch: Salat av issalat, agurk, paprika, tomat (halvparten av det jeg kan spise på Induksjon) + 200 gram kjøttdeig
Middag: Det samme som lunch
Mellommåltid: 1 pose baconsvor

Alt stekt i smør selvfølgelig + olje på salaten.

Totalt ble dette 15-16 karber.

Kan jo ikke spise mer enn ca. 340 gram salatgrønnsaker, eller 230 salatgrønnsaker + 200 andre grønnsaker som brokkoli/blomkål osv på Induksjon så hva annet kan dra opp karbene? Vet jeg kan spise litt rømme/fløte, men det utgjør jo ikke allverden og prøver og ikke spise det hver dag.

Idag blir det litt færre karber igjen da jeg har byttet ut kjøttdeigen med mer egg, kylling og bacon. Og kylling og bacon har jo nesten ingen karber til motsetning fra kjøttdeig som har 3.6 karber pr. 400 gram i pakningen. Kunne ha byttet ut ting i salaten min med salatgrønnsaker med mer karber, men det er dette jeg liker så vil ikke gjøre noen endringer på det.

Noen som kan tipse meg i forhold til dette?

Forresten, kan jeg spise Atkins barer på Induksjon viss det kniper om? Bare eeeelsker Endulge barene. Vet at man helst ikke skal spise søtningsmidler da, men er det slik at det er helt ULOVLIG? For jeg klarer ikke å slutte med hverken CL eller tyggisen min da. Velger å fortsette med det, orker ikke den kampen samtidig som jeg nå sliter med kampen mot røyken. And so far so good :D

Kiera sa for siden:

Hva med å legge drysse litt paprika og purre over frokosten. Eller hvis du liker spinat, så er det også godt sammen med egg. Det samme er sjampinjong. Ellers så går det an å legge inn et lite snacks måltid til hvor du eventuelt bare knasker no grønt...

Kiera

beate sa for siden:

[quote=Kiera;459016]Hva med å legge drysse litt paprika og purre over frokosten. Eller hvis du liker spinat, så er det også godt sammen med egg. Det samme er sjampinjong. Ellers så går det an å legge inn et lite snacks måltid til hvor du eventuelt bare knasker no grønt...

Dette er jo greit når man ikke går på Induksjon for der er det begrenset mengde grønnsaker man kan spise. Jeg kan ikke jo spise flere grønnsaker da kvoten på Induksjon som er som beskrevet i mitt første innlegg da allerede er forbrukt gjennom lunch og middag. Derfor skjønner jeg ikke hva jeg kan øke karbeantallet med. Spiser jo allerede nok proteiner også. Hmmm, klarer ikke å se hva jeg kan gjøre jeg. Hjeeelpp???

Kiera sa for siden:

Ok.. nå oppfattet jeg innlegget ditt feil. Ser nå at du mener at du skal ha karbo fra andre ting enn grønnsaker. Jeg har ikke sett at det står noe sted at du MÅ spise 20g karbo, men jeg oppfatter det slik at man må holde seg under 20g karbo. Ut i fra det jeg kan se så ligger du riktig så bra an slik som du gjør det nå.

Kan ikke svare deg hva barene angår, vet bare at de ikke inneholder mer enn 2-3 karbohydrater pr bar.

Jeg synder også med cola zero. Som deg så har jeg sluttet å røyke. Riktignok går jeg på andre året nå, men jeg har erstattet røyken med brusen, og føler at jeg ikke klarer å legge det på hylla. MEN, jeg var på butikken i dag og kjøpte en flaske med Farris Bris og jeg tror faktisk at jeg skal klare å bytte ut Zero'n med den. Jeg tenkte jeg skulle ta en prøvedag i morgen. :)

Kiera

beate sa for siden:

Du får ha lykke til da :) Liker ikke farris jeg, men prøvde denne for å se om det kunne være noe for meg. Men NEI sier jeg bare... Ush.....:p

Vet at barene er ok sånn karbomessig sett, men det er mye annet med lite karber også som ikke står i tillatt listen til Atkins og som da ikke kan spises på Induksjon. Men tror jeg tar sjansen på en Endulge bar jeg viss ingen har noen innsigelser på dette da?

beate sa for siden:

Ehh. I gårkveld leste jeg gjennom det som står i slankejournalen, og der står det faktisk at Endulge kan spises på vedvarende og ikke Induksjon. Jaja, så får jeg ta det til etterretning da :p
Imidlertid så er det noen barer som er opplistet der som er ok som supplement så da får jeg ta en bit av de istedet når det kniper selv om de ikke er like gode.

Aline sa for siden:

Man burde spise 20 gram karb pr dag på induksjonen. Og det er såvidt jeg vet ingen gram begrensning på grønt i induksjonen, men derimot er det antydet dl. Om jeg ikke husker feil.

Har du boken? Der står det veldig greit hvordan man gjør det.
Og det skal også telles en karb pr hundre gram i produkter der det står 0 gram.
Dette fordi det kan være opptil 0.9 gram karb pr 100 gram i varer uten at de trenger å opplyse om det.

:)

beate sa for siden:

Har sett en plass her inne at antall dl er blitt omgjort til gram slik at det blir enklere å måle opp mengdene. Så det er disse tallene jeg følger.
Men du skriver også at det skal telles 1 karb på produkter hvor man teller null, som f.eks norvegian jeg spiser. Så da får jeg ihvertfall 1 karbo ekstra for dagen da :)

Har boken ja, men den norske oversettelsen som er oversatt fra 2001 + slankejournalen. Vet det er noen mangler i den boken, men følger jo også med her inne i tillegg til at jeg har både Ketolyseboka og Skaldemann :p I bøkene til Atkins opereres det med dl ja, men holder meg til grammene jeg. Etter mengden å bedømme så tror jeg det stemmer. Om man bruker dl eller gram så ligger det jo en begrensning her da, ikke sant?

Megvel sa for siden:

Issalat er no tull egentlig. Vann i flak. Agurk metter ikke no særlig heller, det er jo vannstang...

Hjertesalat, romanosalat, rucola, baby-spinat det er sakene sine.
Du kan spise grønnsaker opp til 20kh om du ikke spiser annen kh som meieriprod. etc. Dette er klart i de nye versjonene av Atkinsboka.
Brokkoli er bra og sunt (mer C enn i appelsiner!!!), blomkål, og så har du lov til en halv avokado i salaten din!

Nille sa for siden:

Om man har den norske utgaven (grøss) bør man supplere med det som står her.

Fase 1: Induksjon

Nille sa for siden:

Du skal spise minst 20 gram pr dag og hovedvekten av disse skal komme fra grønnsaker..

Dette er bare ment som en tommelfingerregel. Det er det totale antall karber som spiller noen rolle, ikke hva hele salaten veier. Bruk vekt og vei hver grønnsak ! Da blir det alltid riktig.

Du bør absolutt ligge på rundt 20 karber og ikke noe særlig under. Det er viktig å spise NOK. Alle måltider skal inneholde en proteinkilde, en fettkilde og en antioksidant/grønnsak kilde.

Du må gjerne spise barer, drikke CL og tygge sukkerfri tyggis, men om vekttapet ditt stanser opp er det de første tingene du bør kutte ut. Kunstig søtstoff er en kjent "Partystopper". Når det gjelder barene står det på dem at de kan spises i fase 1, men det er kun de som selger dem, dvs. Atkins Nutritionals, som anbefaler det. Og selv de måtte gå ut i pressen (i USA) og advare om at folk ikke måtte spise for mye av dem da de kan hemme vekttap. Ingen erfarne lavkarbo folk vil anbefale barer, kunstig søtede produkter eller andre såkalt "lavkarboprodukter" på Induksjon. Induksjon er en renseperiode og da skal man ikke tilsette alt muylig kunstig stoff. Litt av clouet med Induksjon er også at man skal kvitte seg med søtsuget, og det gjør man ikke med kunstig søtstoff, uansett type !

beate sa for siden:

Hmm. Viss man leser om tillatte matvarer på Atkins så står det jo antall gram man kan spise av grønnsaker. Og med det jeg liker, altså issalat (selv om det er tull :), paprika, tomat og agurk eller evt. blomkål/brokkoli, så kommer antall karber på langt unna grensa på 20 karber. Ligger på 14-16 litt avhengig av hva jeg spiser. Når det står som det står så kan jeg vel ikke bare spise ennå mer salat eller grønnsaker for å nå opp i de anbefalte 20 karber, eller kan jeg vel?

Har den norske boka ja, men supplert med det som ligger inne her på forumet og alt det andre jeg har lært de siste månedene så tror jeg dette skal gå greit. Men bare tiden vil vise selvfølgelig.....

Når det gjelder Atkins barene så fant jeg ut at man ikke kan spise Endulge barene på Induksjon. Men noen barer kan spises da som f.eks Advantage. Men fordi jeg ikke synes disse er like gode så begrenser det seg selv heldigvis :p

Slipper ikke cola lighten eller tyggisen min ennå nei, ihvertfall ikke så lenge jeg går ned i vekt. Og så langt denne uka har det vært lovende. Hehe. Hadde lovet meg selv å ikke gå på vekta på noen dager, men klarte jeg det? NEI :rolleyes:

Jaja, det blir spennende å se resultatet etter 1 og 2 uker på Induksjon da. Håper ihvertfall det blir positivt :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.