< Tilbake til oversikten

Elian's nydelige festkake!

elian sa for siden:

Jeg har funnet på denne oppskriften selv, og har derfor ikke noe bedre navn på kaka... :)

125g. smør
2,5 dl. Natreen pulver
3 eggeplommer
1,5 dl. melk
240gr. sammalt spelt
2 ts. bakepulver
Noen dråper vanilje essens
3 eggehviter
50 gr. finhakkede mandler
1/3 plate 70% kakao-sjokolade

• Rør smør og sukker hvitt, tilsett eggeplommer (1 om gangen)

• Ha vekselsvis i melk og mel

• stivpisk eggehviter, og rør det inn i røra.

• 1/2 røra tilsettes hakket sjokolade, og 1/2 røra tilsettes hakkede nøtter.

• Ha de to rørene oppå hverandre i en rund form, som er godt smurt på forhånd.

• Stekes på 175gr. i ca. 45 minutter.

Avkjøl, og del kaken i to. Inni kaka har jeg pisket kremfløte tilsatt kakaopulver og Natreen etter smak. Oppå kaka har jeg sånn gul smør/egg/fløte-krem. (5 eggeplommer, 1,5dl. fløte, 150gr. smør, litt Natreen og evnt. vanilje-essens)

Vær så god å nyt!! :)

Nille sa for siden:

NAM NAM NAM !!! :sikle:

Jeg har bare et spørsmål jeg - egentlig - HVORFOR POSTET DU IKKE DENNE OPPSKRIFTEN I GÅR ???
Den hadde passet helt perfekt til mormors 98 års dag !! Og nå er det for sent å lage den, - jeg rekker det aldri etter jobb i dag !!

elian sa for siden:

Joda!!!! Du må bare omformere deg til en blekksprut, så går det bra!! :)

Det er det jeg forestiller meg når jeg er hjemme med inntil 6 unger, og har husvask, brødbaking, forberedelser til bursdag, handling, vasking av klær, stryking av fintøy, mating av unger, forberedelser til middag og alt det andre!!

Livet er en lek.... (Eh... DET mente jeg ikke...!)

solsikke sa for siden:

Har du rekna ut totalt innhold av karb. i denne kaka??

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.