Det skal helst være en test på fastende mage. Jeg har tatt først en test, og så en test en time etter inntak av sukkervann (av en eller annen grunn). Forskjellig hvordan legene gjør det, men det beste skal visst være en c-peptid.
Det viktigste er å ha et stabilt blodsukker uten alt for store svingninger.
Glukosebelastning ja! Legen min kalte det fattigmannsversjonen av C-peptid, men i mitt tilfelle mente han det var betegnende nok. Jeg hadde helt skyhøye svningninger, og sto på stupet av diabetes. I am not there anymore!!! :D
Har tatt test på fastende mage hos legen også. :) Den var grei, men jeg ble overrasket over at blodsukkeret steg såpass etter måltider. Da må det være proteinene som blir omdannet til glukose som gir utslaget.
Jeg har diabetes 2 og bruker Glucophage 500mgx2. Likevel har jeg i ketose et blodsukker på mellom 6.6 og 7.5 fastende. Har lært at blodsukkeret om morgenen kan være misvisende pga at kroppen selv danner glucose om det "ikke er nok", og det ser ut til å stemme bra hos meg. Har ofte høyere blodsukker fastende om morgenen enn en stund etter frokost.
Det kan ta tid for noen å få insulinverdiene ned, jeg gikk ned mange kg før de var som de skulle. Etter fire måneder (og kanskje åtte ti kg) var insulinnivåene mine sånn relativt innenfor normen.
OK!:)
Da får jeg bare vente. Pga en skade har jeg ikke gått ned mer enn knapp 3 kg siden jeg begynte for 2 måneder siden. Men, egentlig er jeg fornøyd med å ha gåt ned i det hele tatt! Hadde jeg ikke begynt med ketolyse 17. januar hadde jeg sikkert lagt på meg en masse:eek: etter snart 6 uker i lite bevegelig tilstand.
Hadde tenkt til å ta nye blodprøver etter 3 måneder, kanskje jeg skal vente litt lenger. Vil så gjerne få insulin/blodsukker normalisert!
Men det er greit å følge med også da. Målte med to måneders mellomtid det første halve året, nå gjør jeg det ikke så ofte mer. Kjenner veldig godt på kroppen hvordan blodsukkeret fungerer!
Men som insulinresistent vil det uansett ikke være lett å få insulinet ned, heller ikke å gå ned i vekt, så jeg føler meg ganske heldig.
Blodsukkeret måler jeg 2-3 ganger i uken, insulinnivået målte jeg 2 ganger med 3 måneders mellomrom før jul.
Vet en del om insulinresistens og vektproblemer, ja. Jeg går jo ned i ketose, sakte, men sikkert, kroppen min har det bra og jeg trives, men skulle så gjerne ha blitt kvitt disse eksta kiloene som har kommet på i voksen alder.
Tar tiden til hjelp og skal i mål denne gangen!
Jeg skjønner hva du mener!
Jeg skal ned ca tretti kg til sammen, og tjue av de er unnagjort, men de siste ti sitter jammen meg godt, selv om jeg gjør alt riktig. Vedlikholder nå, og tror kroppen straks er klar for en ny omgang med ketose.
Vi klarer det til slutt :)
Disse sidene er til stor hjelp!:D
Takk for oppmuntring, hjelp og støtte!
Heia oss!:heia:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.