Jeg har gått 3 uker på ketolusekuren og har lest bok, internett og satt meg inn i saker så best som mulig:) første uke ned 1 kg, andre uke ned 1 kg, 3 uke OPP 2 kg:eek: så tilbake til utgangspunkt:confused: Har vært i ketose hele tiden, men idag da jeg sjekket ketosen i 14 tia, så var jeg ute eller veldig svakt inne iallefall. Kjøpte meg slike store IFA og sugde på disse igår, kan det være de som har gjort utslaget? Hvor fort kommer en ut av ketose om en har bommet. Dette er første gang jeg er ute av ketose evt. siden starten. Kom veldig kjapt inn i ketose:D hadde heller ingen ubehag. Men synes ennå at det er vanskelig å regne ut karbene i maten. Må ALT veies for å rekne ut karbene. Har hele tiden sug etter en smak i munnen, er ikke sulten, men har sånt lyst på noe nam,nam smak.
Jeg som var så lykkelig over nedgangen på 2 kg. Har virkelig trent masse den siste uka også, gått tur hver dag før frokost ca 10000 skritt hver dag + aerobic 2 kvelder, så jeg er helt i villrede nå. Har ikke spist noe annet enn før heller. Men får vel spise mer egg og bacon neste uke, litt mindre rømme og fløtesauser til middag, men hva da med fettet. Jeg føler meg helt kokko og skikkelig blond nå. Ups..... jeg er jo blond, ja,ja.... føler meg teit som ikke får dette til. Noen gode råd fra dere som har lang erfaring med ketolysekuren?
Ifa er sukker!!!!
men kan ha andre grunner også. muskler feks.. siden du har trenet så mye.
Må nesten lese hva du spiser ellers er det ikke lett å dømme.. men husk å spis nok fett.. 2 dager før jeg skal ha mens går jeg opp 4 kg.. hver gang.. bare vann da.. men alikelvel
Kroppen kan plutselig finne på å holde på vannet av og til. Det kan være mensen, eggløsning.. Rett og slett at kroppen tror av vi sulter den... Den slipper når den skjønner at den er trygg :)
Stix brukes på kvelden 2-3 timer etter siste måltid.
Skal du følge ketolysekuren, så skal maten veies og måles opp. Dette for å holde seg innen for karbe-grensa. Etterhvert blir det lettere å ta ting på øyemål :ja:
Ojsann.............. jeg har ikke veid maten min jeg:o trodde ikke at man trengte det:confused: Jeg får vel begynne med det først som sist da. Blir litt vanskelig, men jeg får prøve meg frem. Koker poteter , pasta og ris til mann og barn. Så spiser de kjøtt/fiskematen jeg har laget med grønnsaker og poteter eller annen karbobombe til, Jeg holder meg langt unna:D spiser endel fløtegratinerte blomkål eller smørdampa brokkoli.
man trenger ikke veie mat.. Men er veldig greit å gjøre det egentlig.. så man vet at man får i seg nok grønnsaker iallefall.. her om dagen laget jeg masse salat. og det viste seg at det ikke veide mer enn 340 gram... ble helt sjokket jeg.
Gjør akkurat som deg.. lager middag til oss alle sammen. men jeg holder meg unna karbene.. lager noe annet ved siden av til meg..
Nillomen: Det er sukkeralkoholer all søtning, så det kan trekkes fra :ja:
Livsglede: Jo, det er best å veie i starten, siden man ikke skal ha mer enn 15-20 karber dagen. Litt jobb er det, men det setter seg fort i fingrene :ja:
Og det er viktig å bruke mye fett, ikke vær redd for fett. Smør, kaldpressa oljer (raps og olivenolje). Jeg er litt slik at når jeg mener at det er nok fett, så slenger jeg oppi litt til :D
Bruker du mye fløte? Det er en kjent partystopper for noen. Jeg har bytta ut mye av fløten med soyamelk. (KJøper på Kiwi: Alpro soya usøtet, 0,1 karbe pr. 100 g)
Et annet viktig poeng er at når det gjelder måling med stix, så er utslag utslag. Hvor sterkt det er har ingenting å si om du er i ketose eller ei, så lenge du kan se det er utslag, så har du ketoner i urinen.
Men om utslaget er i mørkeste laget, så kan det faktisk tyde på at du er dehydrert, utslaget blir mørkere når urinen er mer konsentrert.
Phu.................... alt ok, var i ketose på kvelden:) Men det med vekta er et mysterium. Men er nå på vei nedover igjen:D
Kan noen kloke hoder sjekke om maten jeg har spist de 2 siste dagene er ok.
Søndag
Frokost: 2 speilegg + 115 gr bacon
Lunsj: 52g isbergs. 98 gr skinke, 1 egg 10 g purre, 20 gr majones
Middag: 150 g kjøtt 150 g brokkoi med ost og smør
2 stk cocosa sjokolader uten sukker 16 g baconsvor 69 gr jordbær m fløte 0,5 dl pepsimax
Mandag
Frokost: 1 speilegg +100 g bacon+ ca 1 dl olivenolje( ja drakk dette)
Lunsj: 1 skive grovt iset brød med eggesalat + 1 egg
eggesalat består av majones , egg og purre
Middag: 140 g laks. 200 g blomkål/brokkoli med ost seterrøme og fetaost
Drakk du olivenolje??? :eek:!
Jeg vet ikke helt med det, men jeg synes maten din ser ganske bra ut, men et tips er å bytte ut isbergssalat (som stort sett bare er vann) med f.eks ruccola, lolo eller en litt mer næringsvettig salat, dersom du liker det.
Vær obs på pepsi maxen, jorbære (bringebær har mindre karber dersom du absolutt må ha noe søtt i bærsjangeren). Baconsvoret er meget salt, og kan binde vann. Hvor mye vann drikker du?
Jepp:o som "shot" var ikke så helt galt:eek::)
Jordbær vet jeg er feil, men hadde middagsgjester med dessert så det var et unntak. Pepsimax er fra i går byttet ut med cola ligth som koz.
Jeg drikker 2-3 liter vann pr dag.
Olivenolje er jo veldig godt å helle over salat da! Jeg pleier å blande litt eddig i olivenolje, salt og pepper og litt oregano, og så helle over en salat med f.eka tomat, løk, fetaost og ruccola. Kjempegodt!
Om du vil ha i deg litt ekstra fett, så er det mange som sverger til cocosa extra virgin som kosttilskudd, det skal også ha en del andre gode helsevirkninger, og noen mener også det fyrer opp forbrenningen. Jeg tar en ss av hver morgen sammen med kosttilskuddene og vitaminene mine.
Det er visst flere som tåler Cola Light bedre enn Pepsi Max, men om vektnedgangen stopper opp (altså om du har et platå som varer mer enn to til fire uke, en uke er ikke et platå ;)), så er det kanskje noe av det første du bør kutte ut.
Jeg synes maten din ser ok ut! Så lenge du spiser til du er behagelig mett, og spiser igjen når du er sulten, så gjør du det riktig :)! Om du er redd for at du spiser for mye (ikke alltid like lett å kontrollere metthetsfølelsen), så prøv å spise veldig sakte. Legg ned kniv og gaffel for hver bit du putter i munnen, og tygg og svelg ferdig før du tar en bit til. Prøv å legge litt mindre på fatet enn du tror du har lyst på, og når du har spist ferdig, vent noen minutter. Om du fortsatt er sulten, så spis litt mer :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.