Jeg syns denne er SÅ god. Jeg syns smaken er nydelig og bonusen er at jeg ikke trenger noe søtt oppi (det er noe fruktose i den ......)
Jeg har aldri brukt den for vektregulering, bare for smakens skyld.
Bare for sikkerthets skyld spør jeg; denne er basert på urter. Ser ikke at det står noe om karber på den. Det som står er:
Pulverbase:Lactitol 75%, Maltodextrin 15%, Fruktose 10%.
GI: ca 34.
Ser du ikke har fått noen svar på denne. Fruktose er ikke særlig bra. Og, ikke at jeg har peiling på GI, men en GI på 34 virker ganske mye da hvitt brød som standarden er satt etter er på 100. En banan har omtrent samme GI som teen din, og da sier det seg kanskje selv at den ikke er å anbefale for lavkarbo.
Men som sagt, jeg har ikke veldig peiling, håper noen som vet litt mer om det kan gi deg et bedre svar!
Lavkarbo er jo mye da!
Ketolyse, Atkins, Skaldeman osv er også lavkarbo, og der er fruktose fy-fy.
Jeg er uansett ingen fan av fruktose. Mener det er en misoppfatning at det skal være bedre enn sukker. Den fruktosen man kjøper i butikken er også raffinert, og raffinerte ting holder jeg meg langt unna!
En nyttig link om fruktose her. Jeg brukte fruktose litt i starten, men ettersom jeg ble litt mer belest så ser jeg at fruktose er minst like ille som sukker, om ikke verre. Fedon skal visst ha sagt at dersom han visste om Splenda da han lagde dietten sin så ville han ha anbefalt det i stedet (splenda er jo heller ikke særlig sunt, men det går i hvert fall stort sett uopptatt gjennom kroppen), men fortsatt så er det fruktose i oppskriftene hans og i ED-produktene... www.thenutritionreporter.com/fructose_dangers.html
Jaja, jeg gikk i allefall ned 60 kg ved å følge mest mulig av Fedon's råd. Der inngikk frukt, og der brukte jeg fruktose om noe skulle søtes. Mye mulig Fedon nå mener man ikke skal spise frukt/fruktose. Det vet jeg ingenting om, men at man kan gå ned i vekt på denne måten, det vet jeg veldig mye om :)
Fruktose som du kjøper og som er i industriell mat er nok ikke helt det samme som det som er i frukt, altså.
Men uansett så begynner jo de fleste å spise langt mindre søtt, noen ingenting når de legger om til lavkarbo, det i seg selv gjør mye :)
Men uansett, som trådstarter lurte på, så er det nok ikke helt lett å vite om denne teen er å anbefale, i og med at h*n ikke har spesifisert en filosofi. Om man går på en ketogen diett, så ville jeg nok ikke anbefalt teen, om hun går på Lindberg eller en mindre streng diett, så vet jeg ikke helt.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.