Jeg skal i løpet av året kjøpe meg ny bil, men det er søren ikke lett.
Skal ha en av nyere dato (ikke eldre enn 2004) og har følgende krav:
Driftsikker
Ikke for stor (skal IKKE ha stv, det har mannen)
Sprek å se på (viktig :D)
Helst 5 dørs (har to barn)
Vil gjerne ha en bil hvor man får litt for pengene
Noen som har tips til meg?
Har sett litt på Audi A3 uten å være helt overbevist, så får dere kanskje en ide om hva jeg er på utkikk etter. ;)
Kjører nå en Golf og tror ikke jeg har lyst på det nå igjen.
Og Peugeot får jeg ikke lov til å kjøpe av mannen, franske biler er visst bannlyst. :rolleyes:
De japanske har jo rykte på seg for å være mest driftssikre, men jeg synes de fleste av dem er ganske på kjedelige og lyser for mye "familiebil"... unntatt noen fra Mitsubishi og Honda, da. Noen av deres modeller kan være tøffe.
Ford Focus er jo nokså fine og litt tøffe hvis du får tak i en med en fin farge, fine felger osv ... og før noen skriker ut om Fords manglende kvalitet, så stemmer ikke det. Nyere Forder skal være av veldig høy kvalitet og driftssikkerhet, i tillegg til at de er forholdsvis rimelige. Jeg liker også godt Mondeoene fra denne perioden, men de er jo litt større da... Man får mye for pengene med Ford. De er enormt gode på kjørekomfort, vinner alltid i tester når det gjelder det.
Små franske biler er tøffe i designet, men de har ofte altfor myke, duvende seter, det liker iallfall ikke jeg.
Liker også godt Opel Astra fra denne perioden, har selv en Vectra fra 98 og den har jeg null problemer med.
Det er gøy å se etter bil! Hehe. Dette svaret hjalp kanskje ikke så veldig, men det var jo iallfall noen forslag. Audi og VW er jo selvfølgelig også fine :-)
Jeg kjøpte nettopp en Mazda og er kjempefornøyd. Alle som "vet bil" sier at de er det mest driftsikre som finnes, og, de er kjappe i avtrekkern.
Det er mange nye, 5,6. Se på de!
Eeeehhh "alle som vet bil"... det kommer helt an på hvem du spør. Jeg har kjørt Audi i 12 år og kunne ikke ha vært mer fornøyd:) Har kjørt både A3, A4 og A6. A3 holder seg bra i pris det er litt negativt når du skal kjøpe brukt, men supert hvis du skal selge den igjen
Hold det til japsene!!! Så får du lave driftsutgifter, og annenhåndsverdi.
Samt servicekostnadene vesentlig mindre, enn vag produkter, slik som Golf og Audi.
Jeg er reisende selger! Å kjører bortimot 100 000 km i året.
Har prøvd det meste! Jeg aldri funnet en bil som både er tøff, sportslig, driftsikker, billig å forsikre, billig å bruke med lave servicekostander.
MEN når jeg "svelget et par kameler" begynte å bruke kjedelige japser, så kostet bilholdet meg en tredjedel mindre, enn ved foreksempel en Audi som jeg hadde før jeg byttet til japser.
For meg betydde det to sydenturer i året med familien på sparing ved bytting av bilmerke.
hehe, kjører Mazda selv, kommer ikke til å bytte fra Japse. Det er det som skjer, de som ikke har prøvde Japse klarer ikke helt forstå hva Japsebileiere snakker om ;-)
Det er jo søren meg bare slitedeler som skiftes. Andre ting bare virker. Kjedelig og grå, god å kjøre, driftsikker, billig service...Mazda...Mazda 6 er kuul
Nå kløna jeg igjen. Aaaaah!
Alle som kan bil OG hører at jeg har kjøpt den, sier :heia: flink blondine...
Og Audi blir vel noen hakk opp i prisklasse i samme biltype eller (blond igjen)??
Jeg har en Golf da, og er ekstremt glad i bilen min :p I tilegg er det aldri noe galt med den, den starter uansett vær og føre, og den kommer seg frem... syns de ser bra ut også jeg da... Da jeg skulle kjøpe bil ble jeg anbefalt å se på toyota corolla også da, de "nyere" har jo litt samme formen som en golf.
Det jeg så mest etter da jeg kjøpte var sikkerhet, og at jeg ønsket meg en bil som var enkel å få reparert om det skulle skje noe, og at det ikke skulle være en bil som er kjent for at det er mye galt med da.
Jeg har en liten motor også da, 1,4. Bilen er ikke den som sparker fra mest, men som en bonus bruker den da også veldig lite bensin da :)
Etter at jeg kjøpte meg den første Mitsubishien så har jeg ikke vurdert andre bilmerker. Bruker å bytte dem ut etter at de har passert 280 000 km, da først begyner det å røyne på.
Mannen har hatt både Toyota (x2) og Mazda det siste året (ingen eldre enn 2005), og har egentlig ikke vært helt fornøyd med noen av de. Men han har hatt stasjonsvogner så det blir kanskje litt annerledes?
Golfen min har kostet meg ganske mye det siste året og har i tillegg begynt å ruste en del, så det er nok derfor jeg ikke er så lysten på ny golf. Elsket den i begynnelsen, men det har gått litt over. :p
MÅ ha skikkelig motor, får omtrent krupp når jeg gasser på og lite skjer.
Skal titte litt rundt og dra med meg mannen til de forskjellige forhandlerne og titte litt.
I løpet av de siste 5 åra har det skjedd noe mystisk med bilparken, den vokser! Ikke i antall, men i høyden. Bare se.
Jeg kjører rundt i min udødelige 16 år gamle riskoker (toyota Corolla 1,6) og føler at jeg omtrent sitter på bakken. Nesten alle jeg møter har lyktene så høyt oppe at jeg blir skikkelig blendet. Bakfra er det likedan, frontlyktene deres får jeg rett inn i bakvinduet.
Nå reagerer jeg kanskje litt mer enn vanlig på det med lys og blending, og verre jo eldre jeg blir.
Jeg vet i alle fall at min neste bil skal være en jeeptype, suv, ett eller annet som gjør at jeg også kommer høyere opp her i verden.
Det ser ut til å være vanskelig å få brukt opp denne gamle bilen, så jeg får vel ligge lavt i terrenget noen år til.
Helt enig med alle som sier at japansk bil er tingen. Jeg jobbet med Mitsubishi en stund, og det er (var) ekstremt solide travere. Pass på at bilen er produsert i japan, og ikke har VW dieselmotor, så er det bankers :)
Jeg vil på det sterkeste fraråde å kjøpe brukt (utenom garanti) VAG, med mindre man vet veldig godt hva man skal se etter av feil og mangler. Spesielt med turbodiesel... Og enda mer spesielt om den har hatt 20000 intervaller på service. Audi er nok litt bedre enn VW, men de bruker i all hovedsak de samme delene.
Selv har jeg en MB C200, og er veldig fornøyd med den. Akkurat passe gubbete for meg :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.