< Tilbake til oversikten

Påske, nedtrapping på karbs og sånt!

Marita sa for siden:

Hei :) Jeg er ny.. eller, kontoen min er gammel, fordi jeg prøvde meg på Atkins i 2005 og det gikk mildt sagt dårlig... takla ikke introduksjonen,men klart å karre meg ned 10kg i vekt på annet vis!

Uansett, det er ikke poenget nå, hehe.. Har tenkt å begynne på ketolysekuren, men har lyst å gå litt gradvis ned på karbsene, har noen prøvd det? Min plan var å starte for fullt med ketolyse over påskeferien, mens nå gjennom påska så trapper jeg gradvis ned på karbs og spiser mer ketolyse-ish for hver dag som går? :confused: Jeg ble ufattelig dårlig da jeg prøvde Atkins, og det sitter i meg enda.. kasta opp,hadde skikkelig migrene den uka jeg holdt ut, svimmel, ja, rett og slett utrolig dårlig ble jeg :( Tenkte kanskje dette kunne gjøre starten "mykere"?

En annen ting, er at jeg troooor jeg er for glad i Cola light til at jeg greier ofre den for en kur.. men om den inneholder sukralose bør vel det gå bra med et lite glass om dagen eller noe? :rolleyes:

Hvis noen har prøvd sånn nedtrapping på karbs før man begynner på ketolyse eller lignende kurer, så blir jeg kjempeglad for å få høre erfaringer og tips!

Charmtassen sa for siden:

Hei, og velkommen tilbake!
Jeg har gått på ketolysekuren tidligere, og skal starte opp igjen nå. Skal faktisk gjøre akkurat det du sier - nemlig trappe ned på karbene først. Overgangen til ketose blir litt mildere da synes jeg - jeg får i hvert fall mindre hodepine (som jeg synes er det værste med overgangen).

Først og fremst kutter jeg rett og slett ut alt som er av stivelse (ris, poteter, brød o.l.) og begynner å spise mer grønnsaker til måltidene. Så øker jeg på fettet og "vips" :rolleyes: så er jeg i ketose.
Tuller litt, men det blir veldig sånn "vips" for meg, for når jeg kjenner at det går bra så trapper jeg raskere ned og da kommer jeg jo også fortere i ketose.

Kan dessverre ikke svare deg noe når det gjelder Cola Light, for jeg drikker aldri annet enn vann eller kaffe. :D

Areola sa for siden:

Jeg gjorde det samme :) Begynte med full ketolyse i romjulen, men gav meg på andre dagen pga utrolig plagsom svimmelhet og slapphet. Så begynte jeg litt mer forsiktig etter nyttår, først med og kutte ut alt godteri (som var vanskelig nok bare det:p).
Etterhvert prøvde jeg ut litt lavkarbo retter, og begynte og ta med meg middagsrester til lunsj på jobb. Nå er jeg ganske så lavkarbo, med noen utskeielser her og der, men ingen store. Jeg føler at det her var mye bedre for meg enn å sjokke kroppen helt. :)

Marita sa for siden:

Hodepina/migrena jeg fikk var helt forferdelig sist gang.. tenkte det å gå gradvis kan gjøre at jeg unngår de greiene der og likevel havner i ketose :p
Er jo litt vips som du sier, men tar jo lengre tid å komme i ketose om man trapper ned istedet for å kutte.. jeg tror likevel det er lurt? Den som venter på no godt, osv.. ;)

Jeg har begynt nedtrappingen selv her, mindre godteri, spiser lite ris/potet, spiser fortsatt litt brød til frokost men det med fet mat har jeg ikke angrepet enda.. litt fjernt i min psyke å starte dagen med fet mat enda.. men tenkte introdusere egg (som jeg praktisk talt ALDRI spiser ellers) nå i nedtrappingsperioden og.. :)
Tror rett og slett sjokket ble for stort sist gang... gikk fra VELDIG usunn og karborik mat til ketosediett liksom..hehehehe fysj :p

Ingen som vet det angående Cola light, forresten? Kun fått med meg at sucralose er bedre enn aspartam, men kan jeg drikke det? Tror det ville blitt veeeeeeeeeeldig tøft å kutte ut colaen, den er min eneste koffeinkilde.. (er ikke glad i varme drikker, brekker meg av f.eks kaffe :( ) :p

Linn H sa for siden:

er bare å drikke cola lighten. Hvis vektnedgangen stopper opp så får du jo se om den er synderen. Jeg har drukket brus hele tiden uten at det har stoppet noe. Drikker mer brus nå enn før da vi jo må kutte ut melk, juice osv.
Er veldig bra om du fokuserer mye på vanndrikking i starten hvis du blir lett dårlig. På ketolysekuren er det veldig bra om du drikker rundt 3 liter vann om dagen.

Lykke til.

Paxen sa for siden:

Behold Cola Light'en og se om du går ned selvom du drikker den :) Hører at det kan være en partystopper for noen, men de fleste tåler nok et glass eller to.

Jeg ammet da jeg begynte slankingen, så jeg tok en gradvis nedtrapping ved å ta første måneden etter Fedon-prinsipper. Jeg spiste bønner, linser, erter ol. i stedet for poteter, ris og pasta. Spiste Fedon-müsli med melk, og maltitol-sjokolade til snop. Ble en del luft i magen, men hadde bare svak hodepine første dagen.
Da ammingen var over og jeg startet ketolyse, var det helt uproblematisk. Luften i magen forsvant, Fedon hadde kurert sukkersuget, og brødvanen var allerede overvunnet.

blåbær sa for siden:

Jeg har også bare trappet ned begge gangene jeg har starta på ketolyse, og har ikke hatt noen av de vanlige problemene jeg har lest om her inne, som svimmelhet, vondt i hodet osv. Vet ikke om det skyldes nedtrappingen da, eller om jeg bare har vært heldig.

Charmtassen sa for siden:

Jeg er en av dem som kommer lett og raskt i ketose, så jeg tar meg heller tid til å "karbe ned" noen dager denne gangen.
Skal til middag hos eks-svigerforeldrene mine søndag, og da aner jeg ikke hva jeg får av mat - så jeg skal spise det jeg får. Men etter det er det stopp for min del - påske eller ei!

Marita sa for siden:

Ja, jeg har troen på det med nedtrapping, spesielt nå etter å ha lest hva dere skriver også.. hvis jeg kutter tvert, tror jeg ikke jeg klarer fortsette så lenge, om jeg blir så dårlig som jeg var sist :)
Når det kommer til det med Cola Light'en min, så tror jeg jeg blir å prøve.. den inneholder vel såvidt jeg kan huske ingen karbs og er søtet med sucralose..hørt aspartam ikke er så bra, men sucralose er jo splenda-søtning, er det ikke?

Dere er forresten en utrolig hyggelig og hjelpsom gjeng.. en utrolig flott ressurs denne siden her! :D

Photobscura sa for siden:

Jeg kan på en måte si jeg trappa ned, men det var mer tilfeldig. Jeg fikk noen stygge testresulater hos legen, og fikk beskjed om å kutte ut raske karbohydrater, og kom over denne nettsiden (som jeg hadde registrert meg på et år tidligere uten å ane hva det handlet om, og glemt det). Jeg spiste sånn et halvt års tid, altså random lavkarbo, kutta ut alt godteri og sukker, pasta, ris, brød, stivelsesrike grønnsaker, og så stoppet vektnedgangen så jeg bestemte meg for å prøve Atkins, som er til forveksling lik ketolyse. Da ble det fart på sakene igjen. Jeg merket ikke mye av plagene folk snakket om, men hadde lettere hodepine, litt kjip ånde, noe problemer med hud og svettelukt i starten, men alt gikk veldig lett og fint i overgangen sammenlignet med de som hopper rett fra karbomat til ketogen kost, så det kan nok anbefales ja!

Lykke til :)

Marita sa for siden:

Jeg har kutta ned mye nå, men holder enda fast på brød til frokost og så mye grønnsaker jeg orker :p potet og grønnsaker under jorda har jeg aldri vært glad i, så det var ikke særlig vanskelig å kutte helt ut igjen..

Vet ikke om jeg kutta for kjapt (?), eller om det er omgangssjuka som har tatt meg nå, men dååååååååååårlig er jeg i allefall :p Ånden er jævlig, huet verker, og nesten alt jeg spiser kommer i retur.. tror magen min hater meg? :rolleyes: Jeg nekter å gi meg, bikiniformen akter jeg å nå!

Høres ut som om du er i ketose ja!
Drikk så mye vann som du overhodet orker, ta deg noen gåturer i det friske været, tygg på litt persille (for ånden, altfor mange pastiller har kjipe kunstige søtninger som trigger søtsug og gir masse luft i magen). For de aller fleste går dette over etter noen dager, for noen tar det opp til en uke eller to. Det som skjer med kroppen din er at den går over fra blandingsforbrenning/karbohydraforbrenning til fettforbrenning. Det er en hard prosess for kroppen, og den vil også kvitte seg med avfallsstoffer. Hold linja ut! Du kommer til å være deg selv takknemlig!

Det finnes mange gode brøderstatninger her, du kan søke på lollypopbrød og lavkarbolapper. Jeg savner ikke brød en dag!

Marita sa for siden:

Hvis jeg er i ketose nå, så kan jeg jo bare fortsette å spise sånn som jeg gjør nå til over påskeferien.. var da jeg egentlig skulle begynne med ketolysekuren :) Påska skulle jo egentlig bare være en nedtrappingsperiode, sånn for å slippe å bli dårlig sånn som sist jeg prøvde meg på lavkarbo.. er jeg i ketose nå, kan jeg ikke si det funka sånn som jeg hadde tenkt, hehe :p

Brødet for meg er bare en midlertidig greie, mens jeg øver meg på egg :p Aldri vært glad i frokost, så har en skive brød ved siden av sånn mest for psykens del tror jeg! Når det kommer til pastiller, så går det litt av dem, men kutter de ut hvis jeg merker no til søtsug eller luft i magen, men har aldri fått det før? Tror ikke jeg har den reaksjonen på søtstoffer egentlig, får ikke søtsug av lightbrus heller.. tvert imot, det tilfredstiller søtsuget jeg måtte ha før jeg tar meg et glass :o
Tenker jeg går til sentrum en tur (det er et stykke herfra), så kan jeg jo plukke med meg persille på tilbaketuren.. flott tips forresten, takk skal du ha! :)

Siden jeg likevel har en tråd.. Nå tar jeg multivitaminpakken til Møllers, som er en multivitaminpille og en med omega3 hver dag.. Når jeg begynner på ketolysekuren, bør jeg fortsatt kjøpe de tilskuddene som ligger på sida?

Kjenner ikke til Møllers sin, men jeg holder meg unna butikkvitaminer, for de er som regel syntetiske. Ketolyse sine er spesialtilpasset ketolysekuren, så skal være veldig bra!
Jeg kjøper Spektro multivitamin på helsekost.
Omega tre er bra! Men igjen, ikke kjøp det på butikk;) Bare et tips!

Om du klarer å kutte ut brødet så er det optimalt! Brød er ikke bra, og det spiser seg langt inn i dagsrasjonen av karbohydrater du skal ha daglig på ketolyse.

Jeg kan jo ikke si for sikkert om du er i ketose, men det høres litt sånn ut! Om du kjøper startpakka fra ketolyse, så får du ketostix på kjøpet til å måle om du er i ketose.

Marita sa for siden:

Hvordan kan jeg vite om vitaminene jeg tar er syntetiske? :confused: Jeg som var såååå stolt for at nå tar jeg vitaminer hver dag og greier.. hehehe

Jeg har ikke fått utslag på ketosticks før.. så tror ikke jeg blir å ta meg bryet med å kjøpe sånne? Da jeg gikk på Atkins, og spiste slavisk etter boka den tida jeg holdt ut.. MÅ jeg ha vært i ketose, alt tilsa at jeg var det.. men ketosticksene fikk ingen utslag overhodet?

1. april er dagen alvoret braker løs. Jeg er enda på påskeferie, så jeg orker ikke plage de jeg er på besøk med at jeg skal lære meg å leve på denne kuren.. men så langt funker lavkarbo fint :)

Megvel sa for siden:

Om du, selv om du bælmer minst to liter vann per dag, tisser knallgult/grønt, da er du garantert i ketose...

:confused: Det har jeg aldri opplevd eller hørt om...! Jøss!

Om du går på helsekost så kan du spørre om vitaminene er syntetiske, er usikker på om det står noe på boksene. Ikke at det er for galt, men etter min mening sier det seg selv at naturlige vitaminer er bedre. F.eks så skal visst møllers tran ha mistet de vitaminene som naturlig er i fiskeolje pga prosessen, så de har tilsatt syntetiske vitaminer etterpå :rolleyes:. Har jeg hørt da. (Men jeg spiser hauger med fisk, så jeg bryr meg ikke med å ta tran).

Bare et tips altså.

Ikke alle får utslag på ketostix, forresten, men man kan være i ketose for det. Hvorfor vet jeg ikke, for det skal jo være ketoner i urinen din når du er i ketose. Men en annen ting, er jo at lokket kan ha sittet dårlig på sånn at de har tørket ut eller utsatt for fukt, og da er de ubrukelige.

Megvel sa for siden:

Sånn gule ut i boka-merkepenngult! Har du aldri sett det? Rart. Gubben holdt jo på å le seg ihjel første gang han så det da han var i ketose...
Kanskje det er fordi du er vegetarianer?

Tror ikke det har noe å si, jeg spiser jeg fisk (og jeg er vel strengt tatt ikke særlig til vegetarianer lenger heller). Men dette har jeg aldri hørt om. Dog drikker jeg tre-fem liter vann om dagen i ketose.

Noen andre som har opplevd dette??

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.