< Tilbake til oversikten

Mat etter trening

Albertine sa for siden:

Jeg trener tre ganger i uka, to ganger styrke og en tur i svømmehallen. Nå lurer jeg på om dere kan anbefale meg noe som jeg kan spise rett etterpå, gjerne i form av pulver eller shake eller noe. Trenger ikke være veldig restriktivt på karbene, men litt.

sirimor sa for siden:

Jeg har alltid med meg en Tupperware-kopp med skrukork som jeg har myseproteinpulver i, tilsvarende ca 25-30 gr. protein.
I garderoben etter trening, heller jeg bare i passe med vann og rister løs.
Da har kroppen noe å "tygge på" til jeg spiser middag en time senere.

Aline sa for siden:

Tidligere har jeg gumlet i meg litt ost for proteinene sin del, men hvor lurt det er vet jeg ikke ;)

morten1234 sa for siden:

Du kan tilsette litt karbohydrater i den shaken din, sammen med proteiner, etter styrketrening. Det er ikke farlig og er heller bra for deg. :)

tommygutt sa for siden:

Jeg bruker shake med cocosa, blandet i vann. Har jeg trent hardt, tar jeg også noen ganger en ss honning i shaken. Funker veldig bra for meg.

Megvel sa for siden:

Hva med bær?
Nå på vedlikehold tar jeg meg en banan!

Albertine sa for siden:

Jeg tar en banan nå, siden jeg ikke er på lavkarbo. Men jeg skal snart begynne å tenke i de baner og da er det greit å innføre noen gode vaner nå. :)

energibunten sa for siden:

For å opprettholde og evt utvikle muskelmasse trengs protein, kort og greit. Litt karbo sammen øker bare opptaket av proteinet og gjør restitusjonen bedre.
I prioritert rekkefølge etter optimalitet:
Protein og karbo + vann
Protein + vann
Karbo + vann
vann
ingenting....

Det meste av frukt inneholder jo noe med glukose i og da kan man sikkert bruke det som karbo. Fruktosen hjelper egentlig ikke særlig mye her.

morten1234 sa for siden:

Funker jo med banan også, inneholder jo karbo. men for å få god utbytte av karbohydratene etter trening, bør de intas rett etter, og i flytende form. En banan tar lenger tid å komme til "prosessen" enn noe flytende ville gjøre..:)

Aline sa for siden:

Hvis du har sånn shaketing fra tupperware, så kan du lage klar en smoothie og ta med, og bare riste bort evnt klumper etter trening :)

Mum 4 2 sa for siden:

ProZyme fra Tech Nutrion er god, og faktisk veldig lav i karbo. Den selges blant annet på XXL og på nettbutikk. Fra nettbutikken kan du få prøveposer på sjokosmak og jordbærsmak.

Smaker best med melk, men kan også blandes med vann. :)

Flink du er til å trene da Albertine.

Albertine sa for siden:

Takk for gode tips. Jeg har mest lyst på en shake som jeg bare kan ta rett etter trening. Kanskje jeg skulle prøve den der Tech Nutrition-greia?

Albertine sa for siden:

Hm, jeg finner ingen smaksprøver jeg.

wegie sa for siden:

Gå inn på allevo.no og få prøveposer derifra. De smaker kjempegodt :) Allevo får du kjøpt på apoteket. Både pulvershaker og ferdige drikker. :)

Mum 4 2 sa for siden:

Send de mail, og de sender i posten. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.