Jeg trener tre ganger i uka, to ganger styrke og en tur i svømmehallen. Nå lurer jeg på om dere kan anbefale meg noe som jeg kan spise rett etterpå, gjerne i form av pulver eller shake eller noe. Trenger ikke være veldig restriktivt på karbene, men litt.
Jeg har alltid med meg en Tupperware-kopp med skrukork som jeg har myseproteinpulver i, tilsvarende ca 25-30 gr. protein.
I garderoben etter trening, heller jeg bare i passe med vann og rister løs.
Da har kroppen noe å "tygge på" til jeg spiser middag en time senere.
For å opprettholde og evt utvikle muskelmasse trengs protein, kort og greit. Litt karbo sammen øker bare opptaket av proteinet og gjør restitusjonen bedre.
I prioritert rekkefølge etter optimalitet:
Protein og karbo + vann
Protein + vann
Karbo + vann
vann
ingenting....
Det meste av frukt inneholder jo noe med glukose i og da kan man sikkert bruke det som karbo. Fruktosen hjelper egentlig ikke særlig mye her.
Funker jo med banan også, inneholder jo karbo. men for å få god utbytte av karbohydratene etter trening, bør de intas rett etter, og i flytende form. En banan tar lenger tid å komme til "prosessen" enn noe flytende ville gjøre..:)
ProZyme fra Tech Nutrion er god, og faktisk veldig lav i karbo. Den selges blant annet på XXL og på nettbutikk. Fra nettbutikken kan du få prøveposer på sjokosmak og jordbærsmak.
Smaker best med melk, men kan også blandes med vann. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.