manesh sa for siden:
Er det noen som har peiling på denne grønnsaken? Har akkurat spist en halv lettstekt aubergine, og leser nå på wikipedia at den er giftig i rå tilstand... Er det kanskje ikke så bra å spise det ofte?
manesh sa for siden:
Er det noen som har peiling på denne grønnsaken? Har akkurat spist en halv lettstekt aubergine, og leser nå på wikipedia at den er giftig i rå tilstand... Er det kanskje ikke så bra å spise det ofte?
Gerd sa for siden:
Jeg spiser aubergine omtrent til hver dag, jeg.
Steker den i smør sammen med squash, fersk sjampinjong, løk, paprika osv...
Eller fyller den, og gratinerer den :ja:
manesh sa for siden:
da satser jeg på at jeg ikke blir dårlig av det...var listet opp masse skumle forgifnings-symptomer... Pleier du fjerne skallet forresten?
Gerd sa for siden:
Nei jeg beholder skallet på. :)
morten1234 sa for siden:
Auberginer er digg.
Jeg bruker det ofte til alt som har med kjøtt å gjøre. Å i tynne skiver på pizza. Kan også ta i tynne stekte skiver og legge de i oljebad sammen med hvitløk og vanlig løk. kan spises som forrett eller til maten. jeg liker det vertfall:)
manesh sa for siden:
Jeg syns også at det var veldig godt...men når jeg søkte den opp på wikipedia så fikk jeg opp dette: Aubergine er en plante som kom til Europa på 700-tallet, sannsynligvis fra Asia. Frukten fra planten inneholder solanin, den er derfor giftig i rå tilstand. Den ble derfor av og til kalt The Mad Apple eller det gærne eplet. Så da begynte jeg å lure litt...men det skal sikkert ganske store mengdre aubergine til før den er giftig da:)
morten1234 sa for siden:
Sikkert... får håpe det:)
blåbær sa for siden:
Jeg ville sjekket andre steder enn wikipedia hvis jeg var deg. Ikke vondt mot nettstedet, det er for det meste veldig bra, men det er ikke alt som står der som er like korrekt. Jeg bruker wikipedia en del, men dobbeltsjekker alltid opp mot andre leksikon, nettsteder eller lignende.
Huldr sa for siden:
Det samme tenkte jeg :ja:Googlet etter noe info om det tidligere i dag, av alle ting kom jeg inn på en side for fugleeiere, hvor det sto om ting som kunne være farlige for fugler. Der sto aubergine nevnt med "lett forhøyet solaninnivå". Det er sikkert ikke bra for fugler, men for oss er det nok ikke farlig. Det er ikke mye av det.
Vi sikkert alle en gang fått i oss litt av det grønne på poteter, det er også solanin. Nå er det ikke så bra å få i seg det grønne på poteten da, og det er nok mye mer solanin i det. Men for noen sensitive, revmatikere etc kan det forekomme reaksjoner på alle planter i denne familien, også potet, tomat (og paprika? Husker ikke helt)
Grunnen til at vi ikke spiser aubergine rått er nok heller at det ikke smaker særlig godt.
Når det gjelder det med Mad Apple syntes jeg det hørtes rart ut, det ringte en bjelle i hodet mitt om piggeple (en slags frukt som er blitt brukt narkotisk), så jeg sjekket litt mer nå, og fant ut at disse to er i samme slekt, nattskyggefamilien (eller søtvier). Og på grunn av slektskapet til det narkotiske piggeplet (datura) og urten belladonna eller deadly nightshadow, så har det "dårlige ryktet" spredd seg til auberginen. Du kan lese om det her : Eggplant - A Mad Apple with a Dark Liaison. Masse info om aubergin der :)
blåbær sa for siden:
Wow, Frøy! Du gjør virkelig hjemmeleksa di! :)
Photobscura sa for siden:
Jeg har spist aubergine ukentlig i årevis, føler meg trygg. Men rå aubergine smaker jo som litt fuktig papp omtrent da.
Frøy, du imponerer som alltid! :heia:!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.